Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jooh15
#1267064
hållundan skrev: ons 29 aug 2018, 14:16
Jooh15 skrev:Jag fick idag min bakre ljuddämpare utbytt för precis samma anledning att den klonkar under en 5-10 min period efter att bilen stängts av.
Nu är den helt tyst, precis som den ska vara :-)
Begär att få den utbytt, inga problem via "min" personlige tekniker på Bra Bil i Vallentuna.
Ofan, så de bytte ut den alltså? Hur mycket behövde du jobba för att få det gjort?

Har inte orkat dra i det mer, utan tyvärr nästan vant mig vid att det klonkar och knäpper som fan efter att man kört klart. Samma sak med oljud/gnek/rattel i dörrpaneler.

Har dessutom fått erfara, efter en ~150 mil lång bilsemester, att bilbälteslåset gnekar så innihelvete mot skinnet i stolen. Har väl slitit ner det på förarsidan, men när man körde med passagerare så låter det helt förfärligt. En styck filttejp på baksidan av bälteslåset är ett måste. Har billigaste T-tec/skinn-trimmet. Så kanske är annat på övriga trimnivåer.
De bytte ut ljuddämparen utan snack eller tjat, men det tog 4-5 veckor då den var restnoterad.
Tyvärr har klonkandet kommit tillbaka och Volvo har konstaterat att det är samma fel. Ny ljuddämpare är beställd, byte om 2-3 veckor. Volvo centralt hade aldrig hört talas om detta problem tidigare, vilket verkar otroligt med tanke på alla som upplever samma oljud...
av Wirke
#1267272
Jooh15 skrev: De bytte ut ljuddämparen utan snack eller tjat, men det tog 4-5 veckor då den var restnoterad.
Tyvärr har klonkandet kommit tillbaka och Volvo har konstaterat att det är samma fel. Ny ljuddämpare är beställd, byte om 2-3 veckor. Volvo centralt hade aldrig hört talas om detta problem tidigare, vilket verkar otroligt med tanke på alla som upplever samma oljud...
Jag har fått mitt klonkande dokumenterat och anmält. Det var inget fel som min servicetekniker hade sett innan. Sticker man in huvudet därunder och lyssnar så är det ju svårt att tro något annat än att det kommer från ljuddämparen. Är det samma problem för alla motorer, dieslar som bensinare?
av Jonathan81
#1267560
Jooh15 skrev: ons 29 aug 2018, 22:10
hållundan skrev: ons 29 aug 2018, 14:16
Jooh15 skrev:Jag fick idag min bakre ljuddämpare utbytt för precis samma anledning att den klonkar under en 5-10 min period efter att bilen stängts av.
Nu är den helt tyst, precis som den ska vara :-)
Begär att få den utbytt, inga problem via "min" personlige tekniker på Bra Bil i Vallentuna.
Ofan, så de bytte ut den alltså? Hur mycket behövde du jobba för att få det gjort?

Har inte orkat dra i det mer, utan tyvärr nästan vant mig vid att det klonkar och knäpper som fan efter att man kört klart. Samma sak med oljud/gnek/rattel i dörrpaneler.



Har dessutom fått erfara, efter en ~150 mil lång bilsemester, att bilbälteslåset gnekar så innihelvete mot skinnet i stolen. Har väl slitit ner det på förarsidan, men när man körde med passagerare så låter det helt förfärligt. En styck filttejp på baksidan av bälteslåset är ett måste. Har billigaste T-tec/skinn-trimmet. Så kanske är annat på övriga trimnivåer.
De bytte ut ljuddämparen utan snack eller tjat, men det tog 4-5 veckor då den var restnoterad.
Tyvärr har klonkandet kommit tillbaka och Volvo har konstaterat att det är samma fel. Ny ljuddämpare är beställd, byte om 2-3 veckor. Volvo centralt hade aldrig hört talas om detta problem tidigare, vilket verkar otroligt med tanke på alla som upplever samma oljud...
Min gjorde likadant en långt tid. Det är spänningar som blir i ljuddämparen när den blir varm. Försvinner efter ett tag. Inget att göra något åt. En ny ljuddämpare kommer inte hjälpa.
Efter tillräckligt många varmkörningar kommer det försvinna.
av fragge
#1267585
Klonkande ljud på nya ljuddämpare är inte ovanligt (oavsett bilmodell), det är spänningar i metallen i samband med att den värms upp och svalnar av. Efter ett antal värmecykler kommer det att ge med sig och försvinna (som nämns ovan). Om man byter till en nytt avgassystem kommer man bara att få börja om från början och förlänga tiden det tar innan ljudet försvinner.
av Apjon
#1267683
fragge skrev:Klonkande ljud på nya ljuddämpare är inte ovanligt (oavsett bilmodell), det är spänningar i metallen i samband med att den värms upp och svalnar av. Efter ett antal värmecykler kommer det att ge med sig och försvinna (som nämns ovan). Om man byter till en nytt avgassystem kommer man bara att få börja om från början och förlänga tiden det tar innan ljudet försvinner.
Jag bryr mig inte speciellt om min bil knäpper och klonkar när jag lämnar den på parkeringen, men jag har kört snart 3000 mil med min, runt 16 mil dagligen och det finns fortfarande inga tecken på att klonkandet och knäppandet avtar... Så hur många värmecykler skall det ta innan ljuden försvinner?
av fragge
#1267685
Apjon skrev: men jag har kört snart 3000 mil med min, runt 16 mil dagligen och det finns fortfarande inga tecken på att klonkandet och knäppandet avtar... Så hur många värmecykler skall det ta innan ljuden försvinner?
Ok, ja, jag kan tycka ett efter 3000 mil borde det ha gett med sig.
Användarvisningsbild
av hållundan
#1267739
Jooh15 skrev:Volvo centralt hade aldrig hört talas om detta problem tidigare, vilket verkar otroligt med tanke på alla som upplever samma oljud...
Sånt här som jag stör mig på så jävla hårt. Tror att det är flera led i felandet här. Serviceteknikerna lägger inte in någonting vettigt i systemen, Volvo får således bristfällig eller ingen feedback på vad som händer på fältet och vi som dras med skiten blir fler och fler, och en massa gnäll uppkommer på forum och i fikarum. För dåligt.
Användarvisningsbild
av hållundan
#1267740
Men, som flertalet nämner om just ljuddämparen är det väl säkerligen mer en feature än ett fel mtp hur materialen beter sig i varmt/kallt. Märkligt dock att det inte varit på samma sätt, eller lika påtagligt på någon annan bil eller fordon jag kört...

Mitt gnäll avseende övriga ljud kvarstår.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1267787
Frazze1 skrev:Det där klickandet i reläer kopplat till farthållare bl.a. - finns det nån som INTE upplever det? Det stör mig inte så mycket, och har antagit att det är så över hela linjen. Men om det går att slippa så blir det ju felanmälan ändå.
Jag har fått olika bud på det. Jag har i.f.s en V90 CC och det har alltid funnits. Enligt Volvo så är det relät och autobromsen som släpper och ett knäpp är normalt. Det ska dock inte hålla på efter det. Jag orkar inte bråka utan tänker att det är normalt? Det finns en tråd på ”vårt underforum” och många verkar ha det.
Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]