Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av grillchips
#1257237
Jag har stundtals samma knäppningar i mitt avgassystem på min V90, jag har dock alltid kopplat det till att vara värmerelaterat? Att det kyls ner när bilen är avstängd men är varmt inuti etc.
av Peter81
#1261298
Pratade med min svåger som har en V90 och har samma klickljud från farthållaren.
Var inne och pratade med en servicetekniker, men han hade varken märkt ljudet själv eller hört talas om problemet.
Han sa att el-boxen med reläer sitter inuti kupén snett under ratten, men att det inte skulle lösa något att byta delar då de är likvärdiga med dom som sitter i.
Känns som att det inte finns så mycket man kan göra för tillfället..
av Wirke
#1263519
Peter81 skrev: tor 21 jun 2018, 20:08 Har inte varit inne än, men du får gärna berätta hur det går för dig.
Man tog ner dörrpanelen och textiltejpade på lämpliga ställen samt bytte clips. Efter några hundra mils semesterkörning kan jag konstatera att det hjälpte föga, så det blir återbesök.

Har varma dagar även noterat ett gnekande oljud från "plastboxen" framför backspegeln i vindrutan. Får se om det försvinner nu när temperaturen går ner.

Knäppande relä blir det ingen åtgärd på.

Klonkande avgassystem bryr jag mig inte om men jag har fått en del frågor från vänner som undrar om jag buskört. :-)
av Jooh15
#1263656
Jag fick idag min bakre ljuddämpare utbytt för precis samma anledning att den klonkar under en 5-10 min period efter att bilen stängts av.
Nu är den helt tyst, precis som den ska vara :-)
Begär att få den utbytt, inga problem via "min" personlige tekniker på Bra Bil i Vallentuna.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1263685
Vad är skillnaden på den nya mot den gamla?
av Frazze1
#1263691
Det där klickandet i reläer kopplat till farthållare bl.a. - finns det nån som INTE upplever det? Det stör mig inte så mycket, och har antagit att det är så över hela linjen. Men om det går att slippa så blir det ju felanmälan ändå.
av mf135
#1265025
Jag fick idag min bakre ljuddämpare utbytt för precis samma anledning att den klonkar under en 5-10 min period efter att bilen stängts av.
Nu är den helt tyst, precis som den ska vara :-)
Begär att få den utbytt, inga problem via "min" personlige tekniker på Bra Bil i Vallentuna.
Jag var hos min verkstad och fick veta att dom aldrig hört att det knäpper efter avstängning!!! Dom skulle kolla med Volvo o ringa tillbaka. Inte katten har dom ringt. Jag gick till försäljaren o berättade om ljudet. Han var väl medveten om det men förklarade att så är det för att stötdämparen rör sig när man lämnat bilen !!??? Man skulle kunna se det i bakre hjulhuset. Och det var inget att göra åt det! Att nya bilar är för svåra för ÅF är väl känt men detta är för mycket. Har någon fått en trovärdig förklaring till ljudet?
Användarvisningsbild
av hållundan
#1266976
Jooh15 skrev:Jag fick idag min bakre ljuddämpare utbytt för precis samma anledning att den klonkar under en 5-10 min period efter att bilen stängts av.
Nu är den helt tyst, precis som den ska vara :-)
Begär att få den utbytt, inga problem via "min" personlige tekniker på Bra Bil i Vallentuna.
Ofan, så de bytte ut den alltså? Hur mycket behövde du jobba för att få det gjort?

Har inte orkat dra i det mer, utan tyvärr nästan vant mig vid att det klonkar och knäpper som fan efter att man kört klart. Samma sak med oljud/gnek/rattel i dörrpaneler.

Har dessutom fått erfara, efter en ~150 mil lång bilsemester, att bilbälteslåset gnekar så innihelvete mot skinnet i stolen. Har väl slitit ner det på förarsidan, men när man körde med passagerare så låter det helt förfärligt. En styck filttejp på baksidan av bälteslåset är ett måste. Har billigaste T-tec/skinn-trimmet. Så kanske är annat på övriga trimnivåer.
Användarvisningsbild
av hållundan
#1266977
mf135 skrev:Jag var hos min verkstad och fick veta att dom aldrig hört att det knäpper efter avstängning!!! Dom skulle kolla med Volvo o ringa tillbaka. Inte katten har dom ringt. Jag gick till försäljaren o berättade om ljudet. Han var väl medveten om det men förklarade att så är det för att stötdämparen rör sig när man lämnat bilen !!??? Man skulle kunna se det i bakre hjulhuset. Och det var inget att göra åt det! Att nya bilar är för svåra för ÅF är väl känt men detta är för mycket. Har någon fått en trovärdig förklaring till ljudet?
Inte en chans att det är stötdämparen som låter. Åtminstone inte om det är "samma ljud" som jag visar film på i början av tråden.
av mf135
#1267012
Nej att det skulle vara dämparen låter orimligt. Jag måste hitta info någon annanstans än hos min åF. Nån som fått en vettig förklaring?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]