Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hållundan
#1243763
Som jag skrev i en annan tråd, viewtopic.php?f=86&t=140925 har jag problem med oljud i min dörrpanel, vänster fram. Ska förhoppningsvis få detta åtgärdat inom några veckor.

Nu har jag (ja, extremt petig) fått ett oljud från ett relä (sannolikt) som stör mig nåt djävulskt. Det har kommit under senaste veckan/orna, och har definitivt inte varit där sedan start. Det hade jag märkt. Låter verkligen som ett relä som slår av och på lite när det vill.

(O)ljudet uppenbarar sig rätt intermittent, men är extra tydligt när man kör med Pilot Assist och/eller ACC. Men har även hört det när man kör utan någon farthållarsupport. Någon som har liknande problem? Se bilagd film. Man får lyssna rätt noga...



Sen har jag ett annat oljud som jag till en början trodde berodde på extremt kallt klimat (från dag ett när bilen hämtades ut i slutet av februari), men kommer fortfarande. Det är att bakre ljuddämparen knäpper något djävulskt när man stängt av motorn och parkerat. Klonkar riktigt illa. Ska filma detta också. Någon som har liknande? Extremt störigt och opremium när bilen kloknkar efter stopp.

Update. Här är en video mitt förbannade klonk också. Har börjat bli riktigt irriterad varje gång jag kör bilen nu. Ska till tekniker på fredag för dörrpanelen, men ska påpeka dessa grejer då också. Lär väl dröja månader innan tid finns för eventuell åtgärd....

Senast redigerad av 1 hållundan, redigerad totalt 0 gånger.
av PartyNordmann
#1243807
Jag hör detta ljudet när jag kör med Pilot Assist. Dock märkte jag att det var samband med att Pilot Assist gjorde en övning. Med det menar jag att den kopplade upp sig för att hålla avstånd till ny bil framför tex.

Stör mig inte speciellt mycket på det dock, då jag inte hör det om jag har radio eller annan media i gång.

Men skall bli intressant att läsa om detta är ett faktisk fel eller inte.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Wirke
#1243875
Jag kan också ibland höra ett par 'klonk' från avgassystemet 10-15 s efter att bilen stängts av. Annars är den knäpptyst, förutom att den vid några tillfällen (alltid vid fickparkering!?) själv startat FM radion och dessutom bytt kanal.
av Norbert
#1243890
Jag har också problem med oljud från förardörren, låter väldigt mycket från utsidan när man kommer upp i 90 km/h eller mer, låter som dörren inte är tät någonstans. (misstänker att rutan inte tätar helt).
Användarvisningsbild
av hållundan
#1244128
PartyNordmann skrev:Jag hör detta ljudet när jag kör med Pilot Assist. Dock märkte jag att det var samband med att Pilot Assist gjorde en övning. Med det menar jag att den kopplade upp sig för att hålla avstånd till ny bil framför tex.

Stör mig inte speciellt mycket på det dock, då jag inte hör det om jag har radio eller annan media i gång.

Men skall bli intressant att läsa om detta är ett faktisk fel eller inte.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Lyssnade på en kollegas S90 idag och den knäpper lite grann också. Men för min del är jag 99,99% säker på att det inte har låtit innan, utan blivit mer påtagligt. Ska fixa min trimpanel på fredag om en vecka, ska se vad serviceteknikern säger. Sannolikt att det är "normalt". Jag har dock en twist på det hela nu i eftermiddag. Stejtar detta längre ner i tråden.
Användarvisningsbild
av hållundan
#1244129
Wirke skrev:Jag kan också ibland höra ett par 'klonk' från avgassystemet 10-15 s efter att bilen stängts av. Annars är den knäpptyst, förutom att den vid några tillfällen (alltid vid fickparkering!?) själv startat FM radion och dessutom bytt kanal.
Säkert ett känt fenomen då avseende avgassystemet :-( . Brutalt störigt, det också, tycker jag. Det ska vara tyst!

Fickparkeringsgrejen och FM är ju lite oklar. Du kom inte åt någon knapp/reglage?
Senast redigerad av 1 hållundan, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av hållundan
#1244130
Norbert skrev:Jag har också problem med oljud från förardörren, låter väldigt mycket från utsidan när man kommer upp i 90 km/h eller mer, låter som dörren inte är tät någonstans. (misstänker att rutan inte tätar helt).
Är det "bara" ett oljud, eller tydligt vindbrus? Prova att initiera om fönsterhissen (kör ett slag auto down, auto up, sen drar du upp knappen tre gånger, och rutan initierar sig).
Användarvisningsbild
av hållundan
#1244131
I eftermiddags fick relät ett spel och började knorra/kvittra också efter att det har klickat. Det måste vara nåt vajsing med det hela. Ny lurig film som inte är jättelätt att höra, men vid noga lyssning hör man ett knorr/"krrrr"/kvitter efter att det har klickat.

Såhär kan vi inte ha det.

av Wirke
#1244257
hållundan skrev:
Wirke skrev:Jag kan också ibland höra ett par 'klonk' från avgassystemet 10-15 s efter att bilen stängts av. Annars är den knäpptyst, förutom att den vid några tillfällen (alltid vid fickparkering!?) själv startat FM radion och dessutom bytt kanal.
Säkert ett känt fenomen då avseende avgassystemet :-( . Brutalt störigt, det också, tycker jag. Det ska vara tyst!

Fickparkeringsgrejen och FM är ju lite oklar. Du kom inte åt någon knapp/reglage?
Nej, jag rör inget. Det har hänt ett antal gånger men alltid på samma ställe.

Efter att läst detta blev jag lite mer uppmärksam. Igår hörde jag ibland ett svagt skallrande från passagerardörren. Jag får lyssna vidare om se det är någon systematik i när det uppstår.
Användarvisningsbild
av janischka
#1244276
Trist att läsa det här då jag är extremt känslig mot missljud i kupén.
Jag följer Passat GTE gruppen på Facebook. Där ser man såna här inlägg nästan varje dag. Hoppas verkligen att det är extremt ovanligt på XC60.

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]

Mellanöl. (det var vår en[…]

Den är väl kass? Dags att byta..

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]