Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hållundan
#1269323
Sedärja. Tackar för länktips!
Användarvisningsbild
av hållundan
#1287574
Inte härifrån i alla fall. Ska in (planerat iaf) 11/1. Får se vad som händer, men har extremt låg förhoppning om att faktiskt något av mina ljudproblem kommer att åtgärdas denna gången (heller).

Känns så otroligt tröstlöst. Som jag nämnt tidigare, hade det varit en privat bil hade jag varit HELT tokig.
Användarvisningsbild
av hållundan
#1291266
Nu ska jag in på fredag med min. Lång lista på garantigrejer som ska göras + första årsservice.

Upptäckte dock, avseende "reläljudet" som påtalats tidigare i tråden, och även i den länkade tråden till V90-bekymmer, att det inte verkar vara just relaterat till ACC utan just exakt bromseriet. Provade under julhelgen, då jag körde på en riktigt risig grusväg, att välja "Offroad Mode" i Drive settings. Då begränsar ju bilen hastighet och någon sorts lockup misstänker jag. Hur som helst, när man kör nedför, bromsar ju bilen som sagt av sig själv, och då lever "reläet" (vilket det såklart inte är då) en jävla rövare och klappar/knäpper/smattrar som bara den. Alltså när bilen bromsar. Så självklart har det OCKSÅ med ACC att göra vid kökörning, men är således bromsrelaterat.

Får se vad vi hinner med på fredag. I vanlig ordning kommer man väl komma ifrån verkstaden med sina "features" och ingenting blir åtgärdat. Yay.
av Jooh15
#1311436
Jooh15 skrev: tis 07 aug 2018, 12:07 Jag fick idag min bakre ljuddämpare utbytt för precis samma anledning att den klonkar under en 5-10 min period efter att bilen stängts av.
Nu är den helt tyst, precis som den ska vara :-)
Begär att få den utbytt, inga problem via "min" personlige tekniker på Bra Bil i Vallentuna.
Volvo har nu producerat en ny ljuddämpare då de erkänt problemen med klonkande ljud efter avstängning av bilen.
Tydligen var plåten för tunn i ljuddämparen, jag får en helt ny monterad inom en månad!
Användarvisningsbild
av hållundan
#1311813
Jooh15 skrev: Volvo har nu producerat en ny ljuddämpare då de erkänt problemen med klonkande ljud efter avstängning av bilen.
Tydligen var plåten för tunn i ljuddämparen, jag får en helt ny monterad inom en månad!
Ofan, där ser man. Undrar vad de kör med för "acceptance criteria" för att den ska falla under garantiärende och få skiten bytt. Tycker att min är liiiite tystare nu, men klonkar av och till, högt och lågt efter avstängd/parkerad varm bil.
av Wirke
#1311843
Jooh15 skrev: sön 14 apr 2019, 15:51
Jooh15 skrev: tis 07 aug 2018, 12:07 Jag fick idag min bakre ljuddämpare utbytt för precis samma anledning att den klonkar under en 5-10 min period efter att bilen stängts av.
Nu är den helt tyst, precis som den ska vara :-)
Begär att få den utbytt, inga problem via "min" personlige tekniker på Bra Bil i Vallentuna.
Volvo har nu producerat en ny ljuddämpare då de erkänt problemen med klonkande ljud efter avstängning av bilen.
Tydligen var plåten för tunn i ljuddämparen, jag får en helt ny monterad inom en månad!
Volvo har gjort en prototyp på ny ljuddämpare i en liten förserie som nu skall ut i test ett antal månader. Det är förmodligen en sådan du får. Det finns idag ingen officiell ny ljuddämparmodell att byta till.
av mf135
#1311923
Jag fick besked om att leverantören jobbar med det. Det har snart tagit ett år att komma dit. Felet fanns ju inte först när det inte stod i databasen över kända problem. Undrar hur det kommer dit? Bra är det inte i alla fall.
Användarvisningsbild
av Speedwest
#1312083
Byggde en bil precis som ser ut att vara tystare än tidigare modeller. Volvo har löst problemet Bild
IMG_0903.jpg
IMG_0903.jpg (58.81 KiB) Visad 547 gånger
IMG_0902.jpg
IMG_0902.jpg (61.4 KiB) Visad 547 gånger

Fått hem en momentnyckel som mäter 5-70[…]

Jag svarade i din tidigare tråd också […]

ABS-lampan är åter och ett tag trodde j[…]

Jag har ingen lösning åt dig men jag ha[…]