Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GreenTurtle
#1244394
Hade också knarrande ljud från min dörr på förarsidan (trodde först det var högtalaren som var spräckt ;))
Lämnade in den på Volvo verkstad, de bytte några fästen som håller upp panelen (de läste om liknande problem på andra XC60 i sina system). Bytte för säkerhets skull även på passagerarsidan.
Inte ett knarr eller liknande sedan dess :)
Användarvisningsbild
av hållundan
#1245118
Wirke skrev: lör 14 apr 2018, 12:22
hållundan skrev:
Wirke skrev:Jag kan också ibland höra ett par 'klonk' från avgassystemet 10-15 s efter att bilen stängts av. Annars är den knäpptyst, förutom att den vid några tillfällen (alltid vid fickparkering!?) själv startat FM radion och dessutom bytt kanal.
Säkert ett känt fenomen då avseende avgassystemet :-( . Brutalt störigt, det också, tycker jag. Det ska vara tyst!

Fickparkeringsgrejen och FM är ju lite oklar. Du kom inte åt någon knapp/reglage?
Nej, jag rör inget. Det har hänt ett antal gånger men alltid på samma ställe.

Efter att läst detta blev jag lite mer uppmärksam. Igår hörde jag ibland ett svagt skallrande från passagerardörren. Jag får lyssna vidare om se det är någon systematik i när det uppstår.
Gör gärna det! Hoppas inte du hör något och behöver posta här. :)
Användarvisningsbild
av hållundan
#1245119
janischka skrev: lör 14 apr 2018, 14:04 Trist att läsa det här då jag är extremt känslig mot missljud i kupén.
Jag följer Passat GTE gruppen på Facebook. Där ser man såna här inlägg nästan varje dag. Hoppas verkligen att det är extremt ovanligt på XC60.
Jag verkar vara tämligen ensam med tanke på hur få "engagemang" denna tråd har. Förhoppningsvis är der ovanligt. Sen, jag är extremt petig. Å andra sidan tycker jag att mina issues jag har är helt horribla, och förstår inte folk som inte tycker det är en "big deal", när jag visar filmer på mina problem.
Användarvisningsbild
av hållundan
#1245121
GreenTurtle skrev: sön 15 apr 2018, 06:57 Hade också knarrande ljud från min dörr på förarsidan (trodde först det var högtalaren som var spräckt ;))
Lämnade in den på Volvo verkstad, de bytte några fästen som håller upp panelen (de läste om liknande problem på andra XC60 i sina system). Bytte för säkerhets skull även på passagerarsidan.
Inte ett knarr eller liknande sedan dess :)
Vet du vad det var för fästen som byttes? Till hela dörrpanelen, eller bara till högtalargallret?
Användarvisningsbild
av GreenTurtle
#1245153
hållundan skrev: tis 17 apr 2018, 21:42
GreenTurtle skrev: sön 15 apr 2018, 06:57 Hade också knarrande ljud från min dörr på förarsidan (trodde först det var högtalaren som var spräckt ;))
Lämnade in den på Volvo verkstad, de bytte några fästen som håller upp panelen (de läste om liknande problem på andra XC60 i sina system). Bytte för säkerhets skull även på passagerarsidan.
Inte ett knarr eller liknande sedan dess :)
Vet du vad det var för fästen som byttes? Till hela dörrpanelen, eller bara till högtalargallret?
Till hela dörrpanelen...
Användarvisningsbild
av hållundan
#1245573
Efter besök hos servicetekniker och åtgärd enligt journal, där själva högtalargallret skruvades av/klipsades av från dörrpanelen, tejpades på två ställen (på övre delen av gallret) med dedikerad tilttejp, löstes inte problemet på skallrandet. Tog ner allting igen och provade att tejpa även på mellanregisterhögtalaren och diskanten, men inte heller detta löste det hela. Antingen får vi prova att tejpa även nedre delen av gallret, eller kanske rentav byta dörrpanel. Verkar inte så lätt att få igenom ännu dock. Återkopppling med verkstad under kommande vecka.... Yay.

Avseende avgasklonket fanns ingenting rapporterat/journal på det, men oljudet är uppenbarligen från ljuddämparen i sig själv och inte från någon värmeplåt. Oklart hur vi går vidare här.

Till sist, samma story med reläet (?) och "krrrrr-ljudet". Ingen loggat i någon journal. Så här står man också lite handfallen med ett oangenämt oljud som "ingen annan har", då blir det svårt att få en vettig approach för att felsöka på riktigt och lösa problemet.

Vad är era erfarenheter av "ovanliga" fel som inte är loggat/finns journaler på? Har ni behövt ligga på som f-n till er handlare/personliga servicetekniker med otaliga besök och extremt mycket nedlagd tid, eskaleringar till höger och vänster, eller hur har det sett ut?
av Peter81
#1245789
Har exakt samma tickande ljud när jag har farthållare igång. Väldigt irriterande då man inte har musik på.

Tänkte felanmäla när jag besöker handlaren om ett par veckor. Men det är ju lite svårt att åtgärda när de inte har identifierat felet..
av Wirke
#1255403
Hur har det gått för er med oljud, har åtgärderna varit lyckosamma, samt vad har gjorts? Jag ska snart in med bilen och de ska blanda annat få titta på klickande relä samt oljud från framdörrarna.
av Peter81
#1256141
Har inte varit inne än, men du får gärna berätta hur det går för dig.
Användarvisningsbild
av hållundan
#1257083
Har haft inne min flera gånger nu och dörrtrimmet (vänster fram) är bytt, men felet är fortfarande lite intermittent. Dessutom tycker jag nu att höger dörrpanel låter vid mellanregister ~240Hz/telefonsamtal/podlyssning.

Klonken i avgassystemet och Pilot assist/ACC-ljuden är tydligen "features" och inga fel. Bra störande på en bil för ~500k...

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Missljud höger bak v60cc II

Förmodligen har den en hållare bakom in[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]