Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Drekkus
#1519645
Lockis skrev:
Drekkus skrev:Nu hämtar jag min på måndag nästa vecka. Har redan fått reg numret och sökte upp det och kom fram till något konstigt. Det står att den har 397 hk? Det är en T6 Recharge och dem ska väl ligga på 350? Är det bara något fel eller vad har hänt här?

EDIT: kom på nu att motorerna är strypta till 350 hk sen, så officiella hk är mer än vad det ska vara.
car.info lägger väl ihop siffrorna. biluppgifter.se visar bara bensinmotorn. så lite förvirrande är det. Tidigare har volvo också lagt ihop siffrorna men man har ju valt att strypa effektuttaget i dem nya modellerna så att det inte levereras mer än 350 åt gången :-D
Byter man från T6 till T6 blir ju skillnaden inte jätte stor (10hk)
Det har du rätt i. Fick totalt 397 i transportstyrelsen också så det fick mig att höja ögonbrynen lite bara.
av Lockis
#1520294
Tjohooo!

Imorgon kl 14 smäller det! Då ska vi äntligen hämta nya vrålåket. 8-)
av Lockis
#1520600
jodå! Igår hämtade vi nya bilen.
Redan när jag körde hem från min ÅF så reflekterade jag över hur mycket tystare denna bilen är jämfört med förra. Grymt tyst i kupén även om bensinmotorn kickar in.
Räckvidden är dock en liten besvikelse. Resan avgick imorse kl 0730 med ca 3C ute. Kom ca 5 mil innan elen var slut snitthastighet runt 70 km/h. Hade förväntat mig åtminstone 6-7 mil även när det är kallt. Elvärmaren måste dra en massa ström.

Utöver det är bilen trevlig. Trodde jag skulle sakna B&W mer än jag gör. H/K är jäkla bra alltså.

Lite minus får den dock för följande:

* App - Hur man efter 2 år ännu inte fått tillbaka samma funktionalitet som fanns i sensus förstår jag inte. Det brukar vara ett steg framåt och inte bakåt när man släpper uppdateringar.
* "knapp" till taklucka, SLUTA ta bort fysiska knappar. Den där jäkla touch skiten är ju dummare än jag vet inte vad...
* Drive mode - Igen, sluta ta bort knappar. Dummaste jag varit med om. Man kan iheller inte göra ett individual läge längre?
* Ingen förarprestation, jag saknar möjligheten att se hur bilen använder dem olika drivlinorna och hur mycket den förbrukar av varje drivmedel.
* Optimering när man kör på GPS, har läst att detta var problem i en annan tråd. Trodde det var fixat i 2.4. verkar dock inte vara det. Den bränner hela batteriet direkt. Verkar sen inte ladda upp batteriet för att optimera körningen.
* Flera stopp i gps, kanske bara jag som inte hittat ännu men denna funktion verkar saknas? Dock spelar det ju ingen roll riktigt med tanke på punkten ovan.
* Kan inte ändra mellan speed limiter och farthållare via ratten (ska tydligen komma i en uppdatering)
* Sänka ljusstyrkan - Igen?!?!?! Man tar bort en fysisk knapp för att sänka ljusstyrkan och stoppar i någon undermeny så man behöver ta bort focus från körningen. Vad i självaste He*vete....

I det stora hela är jag dock nöjd. Finns ju klart en del för volvo att jobba på, men inget som är en dealbreaker för mig. Även om jag t.ex kan tycka att Polestars implementation av Google är hästlängder bättre, volvo borde sno lite idéer här ifrån.
av perhall
#1520609
Lockis skrev:jodå! Igår hämtade vi nya bilen.
Redan när jag körde hem från min ÅF så reflekterade jag över hur mycket tystare denna bilen är jämfört med förra. Grymt tyst i kupén även om bensinmotorn kickar in.
Räckvidden är dock en liten besvikelse. Resan avgick imorse kl 0730 med ca 3C ute. Kom ca 5 mil innan elen var slut snitthastighet runt 70 km/h. Hade förväntat mig åtminstone 6-7 mil även när det är kallt. Elvärmaren måste dra en massa ström.

Utöver det är bilen trevlig. Trodde jag skulle sakna B&W mer än jag gör. H/K är jäkla bra alltså.

Lite minus får den dock för följande:

* App - Hur man efter 2 år ännu inte fått tillbaka samma funktionalitet som fanns i sensus förstår jag inte. Det brukar vara ett steg framåt och inte bakåt när man släpper uppdateringar.
* "knapp" till taklucka, SLUTA ta bort fysiska knappar. Den där jäkla touch skiten är ju dummare än jag vet inte vad...
* Drive mode - Igen, sluta ta bort knappar. Dummaste jag varit med om. Man kan iheller inte göra ett individual läge längre?
* Ingen förarprestation, jag saknar möjligheten att se hur bilen använder dem olika drivlinorna och hur mycket den förbrukar av varje drivmedel.
* Optimering när man kör på GPS, har läst att detta var problem i en annan tråd. Trodde det var fixat i 2.4. verkar dock inte vara det. Den bränner hela batteriet direkt. Verkar sen inte ladda upp batteriet för att optimera körningen.
* Flera stopp i gps, kanske bara jag som inte hittat ännu men denna funktion verkar saknas? Dock spelar det ju ingen roll riktigt med tanke på punkten ovan.
* Kan inte ändra mellan speed limiter och farthållare via ratten (ska tydligen komma i en uppdatering)
* Sänka ljusstyrkan - Igen?!?!?! Man tar bort en fysisk knapp för att sänka ljusstyrkan och stoppar i någon undermeny så man behöver ta bort focus från körningen. Vad i självaste He*vete....

I det stora hela är jag dock nöjd. Finns ju klart en del för volvo att jobba på, men inget som är en dealbreaker för mig. Även om jag t.ex kan tycka att Polestars implementation av Google är hästlängder bättre, volvo borde sno lite idéer här ifrån.
Redan appen i min V70 MY12 var mycket bättre än den som du fick i dein MY23 late...
av Drekkus
#1520616
Hämtade ut min igår. Ingen förvärmning men åkte ut på kvällen och 48% gick till 15% på 16 km avstånd max 50 km/h, ganska besviken när jag var hemma på kvällen men det var bättre på vägen till jobbet med förvärming 12% förlorat på 5 km max 50 km/h.

Sedan det som faktiskt stör mig mest just nu är att körjournal inte existerar i Volvo Cars appen? Jag byter till min andra äldre V60 och den har allting som ska finnas. Men när jag byter till den nya står det inte ens reg-nummer, och färgen på bilen är inte heller rätt (blå). Förvärmning, låsa bilen och se batteristatus är det enda som finns. Ska det vara så eller är det bara för mig?

BIlder för att visa bifogade.
IMG_2642.png
IMG_2642.png (3.78 MiB) Visad 1151 gånger
IMG_2643.jpg
IMG_2643.jpg (194.26 KiB) Visad 1151 gånger
av pumpnasare
#1520621
Drekkus skrev:Hämtade ut min igår. Ingen förvärmning men åkte ut på kvällen och 48% gick till 15% på 16 km avstånd max 50 km/h, ganska besviken när jag var hemma på kvällen men det var bättre på vägen till jobbet med förvärming 12% förlorat på 5 km max 50 km/h.

Sedan det som faktiskt stör mig mest just nu är att körjournal inte existerar i Volvo Cars appen? Jag byter till min andra äldre V60 och den har allting som ska finnas. Men när jag byter till den nya står det inte ens reg-nummer, och färgen på bilen är inte heller rätt (blå). Förvärmning, låsa bilen och se batteristatus är det enda som finns. Ska det vara så eller är det bara för mig?

BIlder för att visa bifogade.
IMG_4368.png
IMG_4368.png (2.92 MiB) Visad 1147 gånger
Bilagan IMG_2643.jpg finns inte längre
Samma här,tydligen går all energi till dessa jävla Elbilar.
IMG_4368.png
IMG_4368.png (2.92 MiB) Visad 1147 gånger

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Drekkus
#1520624
Gjorde lite research nu och verkar som att det "ska" komma. Fattar inte hur svårt det kan vara att lägga till en funktion som de redan har till hybriderna? Blir faktiskt lite sur nu men det känns bara väldigt dumt.

Utöver just detta är jag väldigt nöjd, det är en fin bil och än så länge verkar jag digga Google.
Skärmbild 2022-11-23 180557.png
Skärmbild 2022-11-23 180557.png (52.17 KiB) Visad 1145 gånger
av Camelen
#1520635
Ja appen till Google bilarna är än så länge värdelös. I Android kan man bara, låsa/låsa upp, starta klimat samt se laddstatus. I iPhone har man även bilens plats på kartan men övriga funktioner som fanns i Sensus saknas. Jag har en blå XC90T8, men första månaden visade bilen en XC60 silver. Nu plötsligt blev det rätt bil och färg. Volvo har tagit ett sjumila kliv bakåt i och med byte från Sensus till Google. :bored:
av Lockis
#1520655
Ja Google systemet är som sagt skit. Jag tycker det är märkligt att man släpper ut ett så pass halvfärdigt system på vägarna i alla sina bilar. Speciellt när sensus gjorde allt mycket bättre och fortfarande finns kvar.
Nåja, det ryktas väl om att det ska komma ytterligare ett nytt OS till Volvos bilar inom en snar framtid. Får väl se när och hur man påverkas av det.
av HeavyMetal
#1520824
Lockis skrev: tor 24 nov 2022, 06:25 Ja Google systemet är som sagt skit. Jag tycker det är märkligt att man släpper ut ett så pass halvfärdigt system på vägarna i alla sina bilar. Speciellt när sensus gjorde allt mycket bättre och fortfarande finns kvar.
Nåja, det ryktas väl om att det ska komma ytterligare ett nytt OS till Volvos bilar inom en snar framtid. Får väl se när och hur man påverkas av det.
Ja och framförallt equalizer saknas i Google som finns i Sensus som gör att H/K blir ännu bättre speciellt i basen när man höjer i 75hz.
  • 1
  • 281
  • 282
  • 283
  • 284
  • 285
  • 312

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?