Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erpe83
#1534435
s6025t skrev:Blis är bortplockat på MY23 bilar som byggs nu man blir kontaktad av säljare eller Care by Volvo o blir erbjuden ett prisavdrag på 5000kr godtar man inte det går det hoppa av beställningen
Det har jag också hört. Jag trodde dock det berodde på komponentbrist och att det gällde samtliga bilar oavsett utrustningsnivå. Min teori var då att de försöker få ner efterfrågan på dessa komponenter på sikt genom att endast inkludera i Ultimate. Om de skulle plocka bort funktionen retroaktivt i redan beställda Core och samtidigt leverera den i Ultimate-utrustade bilar vore riktigt det fult.

Tycker sättet de sköter komponentbristen på är under all kritik. Att få välja mellan att få en bil utan en beställd funktion eller avbeställa sätter ju många i en rävsax. Skulle jag hamna i den situationen hade jag velat ha möjligheten att få en senare leverans istället när komponenten inkommit, alternativt erbjudits retroaktivt införande efter leverans om möjligt. Jag har som nog de flesta andra en minimumlista med funktioner när jag letar bil och saknas någon av dessa på en bil är den diskvalificerad. Att beställa en bil och kanske ett år senare få veta att den visst inte uppfyllde alla krav tycker jag inte är ok. Lätt sagt att bara avbeställa men det kan ju innebära ytterligare ett års väntetid på nästa bil som man då med facit i hand hade kunnat beställa direkt.

Har detta blivit branschstandard eller är det bara Volvo?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av s6025t
#1534439
Hur dom gör på MY24 som är beställda vet jag inte men de MY23 som byggs nu har Blis (Driver awareness) i beställningen men blir utan o får prisavdrag eller möjligheten att hoppa av ska man ha Driver awareness så blir man ju tvingad att beställa dyraste utrustningsnivån Ultimate från o med denna vecka
av Lövet
#1534440
erpe83 skrev:Har detta blivit branschstandard eller är det bara Volvo?
De flesta märken har betett sig på samma sätt senaste åtminstone två åren. De vet ju att kunden sitter fast och precis som du säger, får ytterligare väntetid, om de hoppar av. Så de flesta knyter näven i fickan och accepterar försämringen. BMW har betett sig riktigt illa, vet personer som vid uthämtning upptäckt att bilen saknar saker och inte fått någon som helst info om det.
Användarvisningsbild
av Limpaan
#1534453
bem skrev: fre 17 mar 2023, 21:15 Trånar du efter en V60 så mycket du vill vänta så länge som det verkar bli i ditt fall?
Jag är inte förvånad du får en annan årsmodell än du beställde. Hände samma för mig. Beställde en MY21 late med fick en MY22 early, dock en V90 T6 Recharge.
Jag kika vad det är för leveranstid på V60 T6 Recharge Plug-in hybrid nuförtiden på Volvo Cars hemsida. Det är 15-16 månader.
På V90 T6 Recharge Plug-in hybrid är det 5-6 månader. Verkar billigare dessutom.
Om jag fattar rätt kan det bli så att du får vänta 18 mån + 12 mån dvs 30 mån i värsta fall. Jag skulle läsa avtalet och kolla upp handlingsalternativen t.ex. om du kan bryta avtalet (om du vill) för att bli fri från det så du kan (om du vill) beställa på nytt en bil som kan levereras inom rimlig tid.
Om du fortfarande vill ha en Volvo, varför inte en V90 T6 Recharge Plug-in hybrid i stället om det stämmer den kan levereras 5-6 mån från beställning idag?
Lite större, lite klumpigare men man åker nog aningens bekvämare i en V90 än i V60? Jag har en V90 T6 Recharge MY22 själv. Nöjd med själva bilen men inte med Google mjukvaran även om den blivit bättre. Personligen skulle jag aldrig acceptera upp mot 30 månaders leveranstid på en Volvo. Så jädra bra är inte en Volvo att det kan motivera sådan väntan anser jag. Jag har haft rätt många Volvo vid det här laget.
Hoppas det löser sig med en bil vare sig det blir en Volvo eller annat fabrikat.
Du har väl en bil idag? Du får ta smällen för värdeminskningen på din nuvarande bil som följer med den allt mer utdragna leveransen?
Jag är egentligen inte heller förvånad. Tvärtom hade jag nog blivit mer förvånad om jag fått en MY23. Vad som stör mig är att jag som sagt inte hört ett knyst från varken Volvo eller Bilia.

Jag är inte direkt överlycklig över denna extremt långa leveranstid, men men, det är vad det är antar jag. Den som väntar på nåt väntar ju alltid för länge sägs det.

Går egentligen ingen nöd på mig då jag har tjänstebil idag och nämnda V60 också är tjänstebil. På så vis lider jag inga större ekonomiska smällar. Vad gäller modell hade jag gärna tagit en V90 men med policyn vi har är det V60 som passar mig bäst. Hade kunnat tagit en C40/XC40 också (med kortare leveranstid) men har en XC40 idag och kan för mitt liv inte hitta en vettig körposition för mina 194 cm. Sedan passar laddhybrid mig bättre än ren el också.

Fördelen med att vänta är väl att Volvo kanske hunnit få ordning på AAOS. Hah...
Användarvisningsbild
av bem
#1534461
Limpaan,
Ja under de förutsättningarna du nämner så skulle jag vänta såsom du planerar. Du får även snabbare laddare (6,4 kW istället för tidigare 3,7 kW) i bilen på MY24 V60 Recharge Plug-in hybrid. Alltid något, som nog en del kan glädja sig åt. Den V60 T6 Recharge MY21 Inscription jag provkörde några dagar (innan jag bestämde mig till sist för en V90 T6 Recharge Incription) tyckte jag var mycket rolig att köra. Du får 18,8 kWh hybridbatteri och 145 hk elmotorn (som är sen MY22 late och senare) så du kommer du nog verkligen gilla bilen. Lycka till med bilen.
Användarvisningsbild
av Limpaan
#1534527
Ja precis, man får glädjas åt det lilla :) Men visst, det är ju nice att kunna ladda lite snabbare. Förresten, har du/nån koll på om det är nåt annat än snabbare laddare som är nytt på MY24? Förutom standardgråa färgen.
Användarvisningsbild
av bem
#1534537
Limpaan skrev: sön 19 mar 2023, 13:12 Ja precis, man får glädjas åt det lilla :) Men visst, det är ju nice att kunna ladda lite snabbare. Förresten, har du/nån koll på om det är nåt annat än snabbare laddare som är nytt på MY24? Förutom standardgråa färgen.
Tror de enda synbara ändringarna på V60 Recharge MY24 är snabbare laddare (6,4 kW, 2-fas) och den nya grå (dock metallic) färgen Vapor Grey som inte har nåt extra prispåslag. Skall man ha nån annan färg kostar det 8900 kr extra. Så valet Vapor Grey metallic är väl hyfsat enkelt. Lite slätstruken färg kanske men ändock metallic som säkert ger den lite liv.
Den här killen i videon nedan verkar ha koll men jag kan inte upptäcka han säger nåt mer än de två nyheterna som nämnts redan:

https://www.youtube.com/watch?v=cF1gMQ4GAAw
av K76
#1534613
Limpaan skrev:Jag lade en beställning på en V60 T6 Core Edition MY23 den 11:e maj 2022 med preliminär leverans i Q2 2023. Har sedan dess inte hört ett dyft från Bilia (där bilen beställdes ifrån) eller Volvo. Kan heller inte se någon uppdatering på Volvos sida för leveransstatus.

Så, för att stilla min nyfikenhet åkte jag till en Bilia-handlare för att kolla läget. Då har min bil flyttats till MY24 med ny preliminär leverans Q2 2024. Alltså 1 år (!) efter första preliminära leverans. Jag fattar såklart att preliminär inte betyder exakt men tycker 1 år längre leverans är betydligt mer än vad som kan antas rimligt i "preliminär".

Är jag ensam i detta resonemang? Vidare, är det inte konstigt att Bilia/Volvo inte hör av sig för att meddela en sådan markant ökad leveranstid samt att bilen numera är en MY24 och inte en MY23? Samt, någon annan som fått sin bil framflyttad så pass länge?
Detta låter vansinningt, är du säker att de sa Q2 2024 och inte Q2 2023? De bilar som flyttas från My23 till My24 ska i teorin hamna först i kön för My24. Om inte Bilia själva makullerat din order och lagt en ny helt oklopplad från din ursprungliga order vill säga (eller gett din bil till en annan kund för att få dig på nyförsäljning då den andra kunden hade krav på levtid.).
Jag är i samma sists som du, beställe en V60 My23 T6 recharge Plus (april 2022). Blev framflyttad till My24 med leverans v.25 just nu (2023).
Hade jag varit du hade jag ställt Bilia mot väggen.
av LinusE95
#1534649
Instämmer med ovan. Låter väldigt skumt.
Beställde min bil precis i början av juli 22’, och fick min produktionsplanerad för två veckor sedan.
Preliminär leverans V.29 (2023)
Användarvisningsbild
av Limpaan
#1534654
Ska ta kontakt med Bilia igen och se vad de säger. Skönt att jag inte är den enda som verkar tycka att det är galet att den flyttas fram så långt i alla fall. Lite avis är jag allt också på er som verkar få er bil nu under sommaren...
  • 1
  • 290
  • 291
  • 292
  • 293
  • 294
  • 313

Det är inte ett kass hjullager? Da pleier […]

Vi som beställt nya XC60

Skit också :-) Du hinner väl änd[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag &au[…]

Bakfjädrar.

Jag har bytt bakfjädrar på min XC70 med[…]