Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erpe83
#1530125
Novis01 skrev:Beställde i november 2022, preliminär leverans Q1-2024. Förra veckan fick jag äntligen OE, leverans v. 37 - 38 (2023).
Har ändrat i beställningen idag, hoppas att det inte påverkar leveranstiden.
Intressant. Beställde i september 2022, också med preliminär leveranstid Q1 2024. Kollar jag hos Volvo finns ingen beräknad leveranstidpunkt än. Trodde jag skulle få vänta på att den skulle produktionsplaneras men då kanske det dyker upp något snart då?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av LinusE95
#1530131
Senaste infon jag fick höra från min ÅF var att han blir förvånad om jag inte får min bil innan semestern.
Samtidigt så enligt honom skulle samtliga beställda MY24 fått sin produktionsplats planerad under mellandagarna vilket antagligen inte hänt än.
av erpe83
#1530135
LinusE95 skrev:Senaste infon jag fick höra från min ÅF var att han blir förvånad om jag inte får min bil innan semestern.
Samtidigt så enligt honom skulle samtliga beställda MY24 fått sin produktionsplats planerad under mellandagarna vilket antagligen inte hänt än.
Bara hålla tummarna för att det dyker upp något snart då. Hade gärna sett att leveransen kom lite närmare än Q1 2024 då min nuvarande förmånsbil går ut i augusti.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av TurboDanneV70
#1530502
Lite allmänna frågor. Har ni upplevt samma på era google bilar.

1. Är det allmänt känt att det är dålig kvalite på bromsskivorna? Har försökt bromsa hårt flera gånger men lik förbannat får jag inte bort ytan och dom ser rostiga ut och repiga. På 1 månad gammal bil tycker jag inte det ska bli sådär så fort. På min andra bil jag hade innan av en annan fabrikat så såg bromsarna ut nästan som nya efter ett halv år också.

2. Oftast när man backar och släpper gasen bara så skriker det från bromsar utan att jag behöver trampa på dom ens. Ligger på eller? Eller bromsar den lite själv tack att det är en Recharge? Men ska väl inte skrika för det.

3. Vindrutetorkare då, lämnar efter sig spår av vätska och har gjort det sen början i stort sätt. Kan funka hyfsat precis efter man tvättat bilen men blir sämre väldigt fort. Också sämre kvalite än tidigare? Inte upplevt sånt på min förra bil.

4. När man kört länge på bensin så efter man stannat så knäpper det väldigt mycke under bilen. Förstår om det kan göra det i början när materialet blir varmt dom första gångerna och allt måste sätta sig men har kört upp 3st tankar på långkörningar och låter lika illa fortfarande. Kanske blir bättre med yttligare efter ett ta men inte heller nåt jag upplevt i förra bilen.
av erpe83
#1530541
Kontaktade min ÅF i veckan och fick info om att de bilar som kommer nu fått preliminärt leveransdatum kommunicerat för ca 6 månader sen. Hoppas det faktum att någon här nyligen fått datum tyder på att de börjat kunna ha bättre framförhållning. Att inte få veta förrän 6 mån innan tycker jag är rätt dåligt men kanske beror på problem med komponentförsörjningen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Lockis
#1530587
TurboDanneV70 skrev: fre 10 feb 2023, 13:11 Lite allmänna frågor. Har ni upplevt samma på era google bilar.

1. Är det allmänt känt att det är dålig kvalite på bromsskivorna? Har försökt bromsa hårt flera gånger men lik förbannat får jag inte bort ytan och dom ser rostiga ut och repiga. På 1 månad gammal bil tycker jag inte det ska bli sådär så fort. På min andra bil jag hade innan av en annan fabrikat så såg bromsarna ut nästan som nya efter ett halv år också.

2. Oftast när man backar och släpper gasen bara så skriker det från bromsar utan att jag behöver trampa på dom ens. Ligger på eller? Eller bromsar den lite själv tack att det är en Recharge? Men ska väl inte skrika för det.

3. Vindrutetorkare då, lämnar efter sig spår av vätska och har gjort det sen början i stort sätt. Kan funka hyfsat precis efter man tvättat bilen men blir sämre väldigt fort. Också sämre kvalite än tidigare? Inte upplevt sånt på min förra bil.

4. När man kört länge på bensin så efter man stannat så knäpper det väldigt mycke under bilen. Förstår om det kan göra det i början när materialet blir varmt dom första gångerna och allt måste sätta sig men har kört upp 3st tankar på långkörningar och låter lika illa fortfarande. Kanske blir bättre med yttligare efter ett ta men inte heller nåt jag upplevt i förra bilen.
1. Känner inte igen problemet.
2. Volvo standard ;-)
3. Har samma skit. Märkbart sämre kvalitet än tidigare årsmodeller.
4. En varm katalysator är en varm katalysator. Kommer knäppa om den, speciellt nu när det är kallt ute.
av perhall
#1530589
TurboDanneV70 skrev:Lite allmänna frågor. Har ni upplevt samma på era google bilar.

1. Är det allmänt känt att det är dålig kvalite på bromsskivorna? Har försökt bromsa hårt flera gånger men lik förbannat får jag inte bort ytan och dom ser rostiga ut och repiga. På 1 månad gammal bil tycker jag inte det ska bli sådär så fort. På min andra bil jag hade innan av en annan fabrikat så såg bromsarna ut nästan som nya efter ett halv år också.

2. Oftast när man backar och släpper gasen bara så skriker det från bromsar utan att jag behöver trampa på dom ens. Ligger på eller? Eller bromsar den lite själv tack att det är en Recharge? Men ska väl inte skrika för det.

3. Vindrutetorkare då, lämnar efter sig spår av vätska och har gjort det sen början i stort sätt. Kan funka hyfsat precis efter man tvättat bilen men blir sämre väldigt fort. Också sämre kvalite än tidigare? Inte upplevt sånt på min förra bil.

4. När man kört länge på bensin så efter man stannat så knäpper det väldigt mycke under bilen. Förstår om det kan göra det i början när materialet blir varmt dom första gångerna och allt måste sätta sig men har kört upp 3st tankar på långkörningar och låter lika illa fortfarande. Kanske blir bättre med yttligare efter ett ta men inte heller nåt jag upplevt i förra bilen.
Du skriver inte vad du kör, men antar PHEV
1. Nej, Volvo brukar ha bra kvalitet på bromsskivor
2. Har du en BHEV är det normalt
3. Inte märkt nån skillnad
4. Ja, normalt
av TurboDanneV70
#1530635
Oj missade det. Är den V60 T6 Recharge -23

Men har haft massor med bilar tidigare och aldrig hört detta knäppande. Det knäpper rätt högt, men kanske ska va så på dessa bilar. Men det är metalliskt knäppade och förstog oxå att det kom från avgasröret men inte så tydligt och högt.
av K76
#1531820
K76 skrev:Fick idag mail från min ÅF att de fått första prel leverans för min bil i slutet på Maj vilket är v.21-22.
Beställde i April 2022 som MY23 och flyttades över till MY24.
Tror knappast att man kan få en MY24 tidigare än så, hoppas det håller i sig.
Nu kom detta på leveransinfo. v.25, bara!!! 15 månaders väntan :-o
Capture8.JPG
Capture8.JPG (36.31 KiB) Visad 1472 gånger
av Jensemann
#1532272
Fick idag se att jag fått leverans datum!
Bilen beställdes i augusti och fick då preliminär lev Q1 2024 :-)
2D020A74-DE0D-482C-8615-861F628240CC.jpeg
2D020A74-DE0D-482C-8615-861F628240CC.jpeg (913.06 KiB) Visad 1347 gånger
  • 1
  • 287
  • 288
  • 289
  • 290
  • 291
  • 312
Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]