Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Falken92
#1474876
bem skrev: lör 20 nov 2021, 02:25
Falken92 skrev: fre 19 nov 2021, 20:52
Lockis skrev: fre 19 nov 2021, 20:32 Tydligen så stänger man order för MY22 idag. MY23 öppnar nästa vecka. Då kommer Google 😁
Innebär detta att en order den här veckan riskerar att inte bjuda på Google? La nämligen en V60-order jag är grymt taggad över i onsdags! 👍
Vill du ha Google Android Automotive infotainment i bilen?
/Bo
Ja. (Edit 2: Jag inser för var minut som går den här morgonen hur missnöjda många är. Jag som har en V60 CC - 20 idag kommer självklart märka om funktioner saknas. Ett av alla exempel är momentan förbrukning eller wifi-hotspotdelning i bilen.. Vad tusan tänkte man där?)

Mest på grund av Navigeringsmöjligheterna med Google Maps. (Kör Google Maps idag via Android Auto saknar navigationen i instrumenteringen.)

Sen misstänker/hoppas jag också att Googles infotainment kommer att vandra mer eller mindre samma resa som Sensus gjort, där det blivit bättre och bättre. Om Googles infotainment dessutom får stöd för OTA-uppdateringar så är det en resa jag är sugen på att hänga med på.

Däremot kan jag inte påstå att jag är beredd att göra något drastiskt med den order som ligger då risken är att vi väntar prisökningar och liknande - Eller vad tror ni?

Edit: Den nya starkare elmotorn och det större batteriet hänger ju med redan nu. Det går väl i produktion vilken dag som helst?
Användarvisningsbild
av bem
#1474881
Falken92,
Kanske lika bra bita i sura äpplet: Google Android Automotive infotainment? Alla Volvomodeller lär ju få det förr eller senare. Om det kommer i S/V60 i MY22 late eller när vet jag inte. XC60 fick det redan i MY22 early.
Har använt det i min V90 T6 Recharge 2022 early nu i månader. I det stora hela funkar systemet men kommer man från Sensus infotainment kommer man nog sakna ett och annat. Stabiliteten Google infotainmentsystemet är inte tillräckligt bra än tycker jag men blir nog bättre med tiden med uppdateringar. Google maps är lättanvänt och att kunna ha dess karta i förardisplay är bra och trafiksäkert. Men kartan har låst sig vid några tillfällen och det gör ju Googlekartan oanvändbar så länge låsningen pågick (en gång flera dagar och rätt vad det var hoppa det igång av sig själv). Hade black screen för inte så länge sen också. Tror det kommit en kartuppdatering over the air (OTA) i min bil för jag tycker kartan ser aningens annorlunda ut efter det jag uppfatta som en kartuppdatering.
För den som skall ha en Volvo Google-bil i jobbet kan två saker bli problematiskt:
- att Googlekartan kan hänga sig.
- att det inte finns körjournal i Volvo Cars appen (än, men skall väl komma men när vet jag inte).
/Bo
av Lockis
#1474886
Falken92 skrev: fre 19 nov 2021, 20:52
Lockis skrev: fre 19 nov 2021, 20:32 Tydligen så stänger man order för MY22 idag. MY23 öppnar nästa vecka. Då kommer Google 😁
Innebär detta att en order den här veckan riskerar att inte bjuda på Google? La nämligen en V60-order jag är grymt taggad över i onsdags! 👍
Nu är jag ingen ÅF. Men som jag tolkade min så fyllde man orderboken på my22 igår. Så allt beställt till igår är my22. Allt som beställs nu blir my23. Med längre leveranstid som följd.

Edit:

Det är my23 som blir beställningsbart from nu. Men det är produktionsstart först v22. Således my23. @bem din my22 är ju byggd i början av -21 så det blir ju precis samma. Enda skillnaden är att man har fyllt orderböckerna för my22 redan.
Användarvisningsbild
av Falken92
#1474888
bem skrev: lör 20 nov 2021, 08:48 Falken92,
Kanske lika bra bita i sura äpplet: Google Android Automotive infotainment? Alla Volvomodeller lär ju få det förr eller senare. Om det kommer i S/V60 i MY22 late eller när vet jag inte. XC60 fick det redan i MY22 early.
Har använt det i min V90 T6 Recharge 2022 early nu i månader. I det stora hela funkar systemet men kommer man från Sensus infotainment kommer man nog sakna ett och annat. Stabiliteten Google infotainmentsystemet är inte tillräckligt bra än tycker jag men blir nog bättre med tiden med uppdateringar. Google maps är lättanvänt och att kunna ha dess karta i förardisplay är bra och trafiksäkert. Men kartan har låst sig vid några tillfällen och det gör ju Googlekartan oanvändbar så länge låsningen pågick (en gång flera dagar och rätt vad det var hoppa det igång av sig själv). Hade black screen för inte så länge sen också. Tror det kommit en kartuppdatering over the air (OTA) i min bil för jag tycker kartan ser aningens annorlunda ut efter det jag uppfatta som en kartuppdatering.
För den som skall ha en Volvo Google-bil i jobbet kan två saker bli problematiskt:
- att Googlekartan kan hänga sig.
- att det inte finns körjournal i Volvo Cars appen (än, men skall väl komma men när vet jag inte).
/Bo
Vi får se vad som händer. Jag fick upp bilen i "Min Volvo" nu på morgonen med beräknad leverans i vecka 16. Då bör den bli en Sensusbil kan man tycka?

Jag kör tjänstebil och behöver körjournalen. Alternativet är att plugga i en körjournalsdongel likt dom företagets servicebilar har. Nackdelen, som gör det otänkbart för mig, är att utvalda delar av ledningen kan se exakt var min bil är och har varit vilket inte är OK vid privata resor.

Spännande som tusan. Till det positiva så är jag otäckt taggad på hybridvärlden då jag kör en V60 CC D4 idag. Det känns som att jag har en spännande värld framför mig. :-)
Användarvisningsbild
av bem
#1474897
Falken,
Du får ju en MY22 late eftersom produktionsstarten av MY22 late börjar nästa vecka, v.47. Därmed får du det stora hybridbatteriet på 18,8 kWh (tidigare 11,6) i kombination med 145 hk elmotor (tidigare 87). Det ger ju en V60 Recharge 2022 late en räckvidd på el (Pure körläge) enligt WLTP normen på upp till 91 km. I verkliga livet blir det ca 20-25 % lägre räckvidd i vardagskörning enligt min erfarenhet varav hastighet och yttertemp är det som har störst påverkan på räckvidden på el. Min V90 T6 Recharge MY22 early med 11,6 kWh hybridbatteri har räckvidd på el enl WLTP på 61 km. I praktiken har jag nått som längst 49 km (50 km går nog nå under mycket gynnsamma förhållanden). Sen får du nog enpedalkörning så du lär därmed knappt behöva använda bromspedalen.
Mer avspänd körning således.
Lycka till med bilen, det blir nog en laddhybrid som man kan bli riktigt nöjd med. Jag är nöjd ned min och att köra på Pure körläge (enbart el) eller Hybrid körläge (el så länge det går och situationen medger) är underbart, så tyst och behagligt, det kommer du garanterat gilla. Och med 145 hk elmotor kommer accet bli riktigt bra, min som bara har 87 hk elmotor accar rätt bra. En elmotor är ruggigt effektiv och stark med jämn och fin kraft hela tiden.
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av HeavyMetal
#1474904
bem skrev: lör 20 nov 2021, 08:48 Falken92,
Kanske lika bra bita i sura äpplet: Google Android Automotive infotainment? Alla Volvomodeller lär ju få det förr eller senare. Om det kommer i S/V60 i MY22 late eller när vet jag inte. XC60 fick det redan i MY22 early.
Har använt det i min V90 T6 Recharge 2022 early nu i månader. I det stora hela funkar systemet men kommer man från Sensus infotainment kommer man nog sakna ett och annat. Stabiliteten Google infotainmentsystemet är inte tillräckligt bra än tycker jag men blir nog bättre med tiden med uppdateringar. Google maps är lättanvänt och att kunna ha dess karta i förardisplay är bra och trafiksäkert. Men kartan har låst sig vid några tillfällen och det gör ju Googlekartan oanvändbar så länge låsningen pågick (en gång flera dagar och rätt vad det var hoppa det igång av sig själv). Hade black screen för inte så länge sen också. Tror det kommit en kartuppdatering over the air (OTA) i min bil för jag tycker kartan ser aningens annorlunda ut efter det jag uppfatta som en kartuppdatering.
För den som skall ha en Volvo Google-bil i jobbet kan två saker bli problematiskt:
- att Googlekartan kan hänga sig.
- att det inte finns körjournal i Volvo Cars appen (än, men skall väl komma men när vet jag inte).
/Bo
Framförallt saknaden av Apple Carplay är en stor dealbreaker för mig, dom har lovat den i snart 2år nu!
Användarvisningsbild
av Lustgasen
#1474926
HeavyMetal skrev: lör 20 nov 2021, 10:10
bem skrev: lör 20 nov 2021, 08:48 Falken92,
Kanske lika bra bita i sura äpplet: Google Android Automotive infotainment? Alla Volvomodeller lär ju få det förr eller senare. Om det kommer i S/V60 i MY22 late eller när vet jag inte. XC60 fick det redan i MY22 early.
Har använt det i min V90 T6 Recharge 2022 early nu i månader. I det stora hela funkar systemet men kommer man från Sensus infotainment kommer man nog sakna ett och annat. Stabiliteten Google infotainmentsystemet är inte tillräckligt bra än tycker jag men blir nog bättre med tiden med uppdateringar. Google maps är lättanvänt och att kunna ha dess karta i förardisplay är bra och trafiksäkert. Men kartan har låst sig vid några tillfällen och det gör ju Googlekartan oanvändbar så länge låsningen pågick (en gång flera dagar och rätt vad det var hoppa det igång av sig själv). Hade black screen för inte så länge sen också. Tror det kommit en kartuppdatering over the air (OTA) i min bil för jag tycker kartan ser aningens annorlunda ut efter det jag uppfatta som en kartuppdatering.
För den som skall ha en Volvo Google-bil i jobbet kan två saker bli problematiskt:
- att Googlekartan kan hänga sig.
- att det inte finns körjournal i Volvo Cars appen (än, men skall väl komma men när vet jag inte).
/Bo
Framförallt saknaden av Apple Carplay är en stor dealbreaker för mig, dom har lovat den i snart 2år nu!
Fast den valde jag till i beställningen av min bil? Står inskrivet i köpekontraktet.
av Lockis
#1474938
Lustgasen skrev: lör 20 nov 2021, 13:07
HeavyMetal skrev: lör 20 nov 2021, 10:10
bem skrev: lör 20 nov 2021, 08:48 Falken92,
Kanske lika bra bita i sura äpplet: Google Android Automotive infotainment? Alla Volvomodeller lär ju få det förr eller senare. Om det kommer i S/V60 i MY22 late eller när vet jag inte. XC60 fick det redan i MY22 early.
Har använt det i min V90 T6 Recharge 2022 early nu i månader. I det stora hela funkar systemet men kommer man från Sensus infotainment kommer man nog sakna ett och annat. Stabiliteten Google infotainmentsystemet är inte tillräckligt bra än tycker jag men blir nog bättre med tiden med uppdateringar. Google maps är lättanvänt och att kunna ha dess karta i förardisplay är bra och trafiksäkert. Men kartan har låst sig vid några tillfällen och det gör ju Googlekartan oanvändbar så länge låsningen pågick (en gång flera dagar och rätt vad det var hoppa det igång av sig själv). Hade black screen för inte så länge sen också. Tror det kommit en kartuppdatering over the air (OTA) i min bil för jag tycker kartan ser aningens annorlunda ut efter det jag uppfatta som en kartuppdatering.
För den som skall ha en Volvo Google-bil i jobbet kan två saker bli problematiskt:
- att Googlekartan kan hänga sig.
- att det inte finns körjournal i Volvo Cars appen (än, men skall väl komma men när vet jag inte).
/Bo
Framförallt saknaden av Apple Carplay är en stor dealbreaker för mig, dom har lovat den i snart 2år nu!
Fast den valde jag till i beställningen av min bil? Står inskrivet i köpekontraktet.
Det är bara Google bilarna som har problem med Apple CarPlay.
av Jonta73
#1475196
Tänkte på effekten på nya T6 hybriden. Dom har ju verkligen tryckt ner den i bensinmotorn. I T8:an lät dom den vara och därför är den på 455hk. Dom kunde väl ha låtit 20-25hk varit kvar iaf så det blivit 370-375hk totalt. En petitess jag vet men det hade varit lite kul ändå:-)
av irrbloss
#1475198
I väntan på leverans fortsätter jag läsa manualen och hittade en sektion om HomeLink. Det nämns inget om det på Volvos hemsida vad jag kan se. Är det standard i alla nyare Volvos? Sitter tre knappar i backspegeln om jag tolkat rätt som man bland annat kan styra garageport med.
  • 1
  • 222
  • 223
  • 224
  • 225
  • 226
  • 313
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]