Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
#1573263
Thomasksen skrev: fre 15 mar 2024, 16:17 Laddkabel?? Följer inte det med?
🥺
I min beställning finns det specat en av varje sort.
En till laddstolpe och en till 220........
Bra du fick med två laddsladdar.
Men för MY25 (numera på deras hemsida) vill Volvo tydligen man i första hand skall ladda en laddhybrid med den enda medföljande laddkabeln:
" trefaskabel för högvoltsström kan du ladda din Volvo Recharge säkert och bekvämt vid laddningsstationer när du är ute på resa. Kapaciteten på max 16 A/11kW ger effektiv laddning."

Vem laddar en laddhybrid vid laddstationer ute på resa??
Jag har i alla fall aldrig gjort det med min V90 Recharge laddhybrid MY22 under de 32 månader jag haft den.
Men man kan använda en laddbox hemmavid förstås.
Med min Volvo följde det med två laddkablar när den levererades ny:
1) Schuko–kontakt (Mode 2), Art. nr. 32257799, 7 meter, Max 10 A
2) Typ 2–kontakt (Mode 3), Art.nr. 32257777, 7 meter, Max 16 A, 1 fas (2-3 fasladdning fanns inte när min V90 levererades, kom väl MY24). Med Volvobilar som klarar 2-3-fasladdning följer det med Art.nr. 32324600, 6 meter, Max 16 A, 3 fas.

Då har väl Volvo lyckats spara några tusenlappar åt dagens köpare (eller så har de tagit pengarna). Man får således köpa en Shucko laddkabel själv om du vill ladda från 230 volt eluttag numera om man beställer en ny Volvo laddhybrid nu. Man kanske vill ladda på platser där det inte finns laddbox, kanske vid sommarstugan, jobbet eller liknande, eller hemmavid om man inte vill installera laddbox. Att ladda från 230 volt eluttag är inget konstigt, bara man vet att elkablarna, eluttaget är OK och säkringen klarar det, som man ansluter till.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av Thomasksen
#1573291
Snålt om jag inte får med det, har inga behov av att ladda på annat sätt än 220.
Har inte ens laddstolpe på jobbet.

Hoppas hitta någon begagnad om det inte finns med.
Undrar om dom dragit in på fler saker.....?
Användarvisningsbild
av bem
#1573308
Thomasksen skrev: lör 16 mar 2024, 14:37 Snålt om jag inte får med det, har inga behov av att ladda på annat sätt än 220.
Har inte ens laddstolpe på jobbet.

Hoppas hitta någon begagnad om det inte finns med.
Undrar om dom dragit in på fler saker.....?
Så här ser de laddkablar ut som följde med min V90 T6 Recharge (laddhybrid) MY22 (för MY24-25 är typ 2 mode 3 laddkabeln uppgraderad för fas 2-3).
Det som är bra med Volvos original Schuko 230 volt laddkabel är att den har en kontrollbox med två finesser:
1) Kontrollboxen spänningssätter inte kabeln innan den är korrekt ansluten och bilen är redo att ta emot ström.
2) Kabelns kontrollbox har en inbyggd jordfelsbrytare. Vid jordfel stängs strömmen av.

Jag har laddat endast med Schukokabeln, under 32 månaders tid nu. Finns inte nåt behov för min del ladda snabbare än vad den medger. Eftersom det fungerar bra ladda med den kabeln för mig och jag har bra kablage, kontakt och säkring i huset som klarar laddningen finns ingen anledning skaffa laddbox för min del. Nån ren elbil kommer jag heller inte skaffa så jag behöver inte laddbox av den anledningen heller.
Bilagor
01 Volvo Schuko–kontakt (Mode 2), Art. nr. 32257799, 7 meter, Max 10 A.jpg
01 Volvo Schuko–kontakt (Mode 2), Art. nr. 32257799, 7 meter, Max 10 A.jpg (6.11 MiB) Visad 453 gånger
02 Schuko–kontakt (Mode 2), Art. nr. 32257799, 7 meter, Max 10 A.jpg
02 Schuko–kontakt (Mode 2), Art. nr. 32257799, 7 meter, Max 10 A.jpg (4.43 MiB) Visad 453 gånger
03 Typ 2–kontakt (Mode 3), Art.nr. 32257777, 7 meter, Max 16 A, 1-fas.jpg
03 Typ 2–kontakt (Mode 3), Art.nr. 32257777, 7 meter, Max 16 A, 1-fas.jpg (5.33 MiB) Visad 453 gånger
04 Typ 2–kontakt (Mode 3), Art.nr. 32257777, 7 meter, Max 16 A, 1-fas.jpg
04 Typ 2–kontakt (Mode 3), Art.nr. 32257777, 7 meter, Max 16 A, 1-fas.jpg (4.48 MiB) Visad 453 gånger
av Lövet
#1573315
Thomasksen skrev:Hoppas hitta någon begagnad om det inte finns med.
Hela Blocket är full av sådana.
Användarvisningsbild
av StefanN
#1573316
Nya bilar har ju snabbare laddning så vill man så ger ju en laddbox betydligt mer än schuko. Jag kommer aldrig nånsin koppla in en schuko i bilen.
Användarvisningsbild
av bem
#1573331
StefanN skrev: lör 16 mar 2024, 17:17 Nya bilar har ju snabbare laddning så vill man så ger ju en laddbox betydligt mer än schuko. Jag kommer aldrig nånsin koppla in en schuko i bilen.
Absolut om man vill ladda snabbare än vad Schuko laddkabel medger är laddbox vettigt. När det gäller laddning med Schuko får man förstås försäkra sig att kablar, kontakt, säkring osv är dimensionerade för den ström Schukokabeln hanterar. Så länge man är noga med det fungerar laddning med Schuko bra enligt min erfarenhet, om man har tålamod med laddtiden som blir längre. Hade jag haft ren elbil hade jag förstås skaffat laddbox hemma. Med laddhybrid är en laddbox inte riktigt lika nödvändigt men förstås bra även i det fallet. För min del började jag med att ladda min laddhybrid med Schukokabeln för att se om det fungerade bra. Om jag tyckt det gått för långsamt hade laddbox installerats. Är man inte helt säker på att 230-volt systemet t.ex. hemma där man tänkt ladda med Schuko är säkert skall man förstås istället låta installera laddbox (men man får väl undvika ett visst fabrikats två laddboxar, de som elsäkerhetsverket underkänt).
av Matteod
#1573334
Jag beställde en V60 T8 ultra 14/3 (v11)
Preliminär, leverans v45.
Endast schukokabeln mode 2 står med i specen, tänkte inte på att fråga säljaren om vad som följer med, utgick från att båda ingår
av Thomasksen
#1573342
"Laddkabel 16A 6m 3FasTyp2". Står det i senaste leveransspecen. Inget annat!

I köporden jag signade i Augusti, fanns bägge sorterna med.

Det är mycket möjligt att Volvo får ändra som dom vill, även om det medför en stor kostnad för kunden.
En laddbox kostar från 5700:-
Enfas kabel kostar några tusen.
  • 1
  • 309
  • 310
  • 311
  • 312
  • 313

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Jag håller med vad du skriver Xanthopteryx.

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]