Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonta73
#1499346
Fick svar från Volvo angående hk på T6.

Tack för att du kontaktar oss angående hästkrafter för V60 laddhybrid.

Våra uppgifter stämmer, bilens totala effekt är begränsad till 350 hk.

Skulle bensinmotorn varvas till 5500 rpm där den når sin maxeffekt och samtidigt varvar elmotorn till 15900 rpm där den når sin maxeffekt så kommer bilens styrsystem att begränsa en av motorerna eller båda så att den totala effekten blir 350 hk.

Det gäller också i alla andra fall där motorerna skulle få en sammanlagd effekt av mer än 350 hk. Det är även bilens styrsystem som väljer vilken motor som skall begränsas och hänsyn tas till en massa parametrar, till exempel vilka hjul som har bäst fäste, laddnivå, etc.

Tveka inte att återkomma om du har ytterligare frågor eller funderingar

Med vänliga hälsningar
Maria
Customer Care | Sverige
av Lockis
#1499368
LJN skrev:
TmVardon skrev: mån 16 maj 2022, 08:51 Men man brukar inte kunna summera elmotorns maxeffekt och förbränningsmotorns maxeffekt. Den totala maxeffekten brukar vara lägre än summan.
Men tittar vi på T8:an verkar effekt för bensinmotor (254) + elmotor bakaxel (145) + "hjälp elmotor" fram (drygt 50) vara summerad? Volvo anger 455 hk. Eller har T8:ans bensinmotor högre effekt? För kompressormatningen är väl borta nu?
T8 har inte 254 på bensinmotorn.

För att göra det lättare:
T6 Recharge = B5 Bensinmotor + Elmotor
T8 Recharge = B6 Bensinmotor + Elmotor


B5 = 250Hk
B6 = 300 Hk

så en T8 har ~300+elmotor
av LJN
#1499386
Tack för info, så B6 motorn på 300 hk är på ren bensindrift utan elmotorstöd till framaxeldrivning? Jag också läste också svaret från Volvo för T6 Charge gällande max systemeffekt. Vore intressant och veta varför man vill ta ner den totala systemeffekten? Det är ju helt skilda drivlinor bak/fram? Nu är ju 350 hk inte att förakta så det är ju inga problem egentligen :)
av Lövet
#1499400
LJN skrev:Vore intressant och veta varför man vill ta ner den totala systemeffekten?
För att man ska kunna sälja T8
av Bempo
#1499415
Och varför fanns det en D4 tidigare (V70 etc) som var en identisk men mjukvarubegränsad D5, där D4+Polestar kostade mycket mindre än D5 emblemet….
Användarvisningsbild
av bem
#1499423
torbjorn_75 skrev: mån 16 maj 2022, 20:58
Lövet skrev:För att man ska kunna sälja T8
Känns som T6-kunderna blir lite lurade på konfektyren om det är enda anledningen. :-(
Man kan även se det som att de som vill ha en T8 får betala ganska rejält för de extra hästkrafterna. Det är rätt bra "klipp" i T6:an (sitter en sån i min V90 T6 Recharge MY22). Men allt är relativt, beror lite på vad man är vad att åka i, för mig som kom från en V70 D3 MY14 är det en rejäl skillnad i prestanda med T6. Skönt att ha lite extra hk vid t.ex. omkörningar.
För V90 Recharge Plug-in hybrid är det 50 tkr prisskillnad skillnad mellan T6 och T8 motor. Själv känner jag mig inte lurad bara för att T6 stryps via mjukvara för att den skall få de hk den skall ha enligt Volvos specifikation.
av Lockis
#1499448
torbjorn_75 skrev:
Lövet skrev:För att man ska kunna sälja T8
Känns som T6-kunderna blir lite lurade på konfektyren om det är enda anledningen. :-(
Det tycker jag inte. T6 köpare vet vad man får. Vill man ha mer får man allt köpa T8.
av drpepper82
#1499469
Hej!

Någon som fått sin 23a ännu, börjar tvivla på att jag någonsin får se min.

Beställde vår i slutet av 21, skulle då levereras i mars. Fick den avbokad och skulle få en 23a istället som skulle levereras i juli. Ringde säljaren idag som för övrigt är helt hopplös och skulle kolla så allt går enligt plan. Det jag får till svar är att den är flyttad till november.
av Lockis
#1499479
drpepper82 skrev:Hej!

Någon som fått sin 23a ännu, börjar tvivla på att jag någonsin får se min.

Beställde vår i slutet av 21, skulle då levereras i mars. Fick den avbokad och skulle få en 23a istället som skulle levereras i juli. Ringde säljaren idag som för övrigt är helt hopplös och skulle kolla så allt går enligt plan. Det jag får till svar är att den är flyttad till november.
MY23 har inte börjat produceras ännu. Så nej, ingen har fått sin My23 ännu.
  • 1
  • 259
  • 260
  • 261
  • 262
  • 263
  • 313
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]