Thomasksen skrev: ↑fre 15 mar 2024, 16:17
Laddkabel?? Följer inte det med?
🥺
I min beställning finns det specat en av varje sort.
En till laddstolpe och en till 220........
Bra du fick med två laddsladdar.
Men för MY25 (numera på deras hemsida) vill Volvo tydligen man i första hand skall ladda en laddhybrid med den enda medföljande laddkabeln:
" trefaskabel för högvoltsström kan du ladda din Volvo Recharge säkert och bekvämt vid laddningsstationer när du är ute på resa. Kapaciteten på max 16 A/11kW ger effektiv laddning."
Vem laddar en laddhybrid vid laddstationer ute på resa??
Jag har i alla fall aldrig gjort det med min V90 Recharge laddhybrid MY22 under de 32 månader jag haft den.
Men man kan använda en laddbox hemmavid förstås.
Med min Volvo följde det med två laddkablar när den levererades ny:
1) Schuko–kontakt (Mode 2), Art. nr. 32257799, 7 meter, Max 10 A
2) Typ 2–kontakt (Mode 3), Art.nr. 32257777, 7 meter, Max 16 A, 1 fas (2-3 fasladdning fanns inte när min V90 levererades, kom väl MY24). Med Volvobilar som klarar 2-3-fasladdning följer det med Art.nr. 32324600, 6 meter, Max 16 A, 3 fas.
Då har väl Volvo lyckats spara några tusenlappar åt dagens köpare (eller så har de tagit pengarna). Man får således köpa en Shucko laddkabel själv om du vill ladda från 230 volt eluttag numera om man beställer en ny Volvo laddhybrid nu. Man kanske vill ladda på platser där det inte finns laddbox, kanske vid sommarstugan, jobbet eller liknande, eller hemmavid om man inte vill installera laddbox. Att ladda från 230 volt eluttag är inget konstigt, bara man vet att elkablarna, eluttaget är OK och säkringen klarar det, som man ansluter till.
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.