Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lockis
#1345341
Dubbelpippi skrev: fre 01 nov 2019, 06:18
coachen skrev: tor 31 okt 2019, 22:03
Lockis skrev:
Hur menar du att det är planerat dåligt av ÅF?
Dem meddelade väl dig vad prel lev tid var vid beställning? Fick du annan info då?
Ja minst 10 mån sas det då och det pratades även om att den skulle skruvas i Kina. Nu blev det Torslanda samt att Volvo verkar ladda för högre tempo. Produktions start v46 är vad jag har hört på T6 twin
Jag fick exakt samma från ÅF när jag skulle beställa i början av juli. "Förmodligen kommer V60 T6 TE inte förrän Q2 2020, det är senate infon." Först var det Q1, men ändrades sedan till Q2.

Då mitt dåvarande bilavtal gick ut 2019-09-01 så kände jag att jag inte kunde vänta till ev. maj 2020 (på grund av ytterligare värdeminskning, fler mil på mätaren, risk för krångel/repartationer osv) så jag slog till på en V60 D4 istället, som jag hämtade ut igår (!!! bild kommer :-D )

Körde alltså min gamla bil 2 månader extra, vilket kändes ok då det inte gjorde så stor effekt på vad jag fick för den i slutändan. Men hade jag vetat att V60 T6 TE hade kunnat levereras tidigare hade jag kört min gamla till årsskiftet, helt klart. Dock hade vi en massa ändringar i våran bilpolicy som trädde i kraft i september i år (efter att jag lagt min beställning). Det innebar bland annat en ökning från 10 PBB till 11 PBB för el- och laddhybrider, vilket hade betytt att jag kunnat klämma in lite lull-lull i en V60 T6 TE. Hade jag beställt i somras hade jag fått absoluta basmodellen och fått singla slant om 1 eller 2 optioner/paket.

Så, får puttra diesel i 3 år och hoppas på att laddhybridernas leveranstid är lite stabilare vid nästa byte ^^ Min gamla bil var en laddhybrid som jag tog ut 2016-08, den kom på 4 månader från beställningsdatum.
Det är inga fel på V60 diesel rullar runt i en idag och är supernöjd. Nytt jobb vid årsskiftet betyder också ny bil och det var dem långa leveranstiderna som gjorde att jag köpte en bil privat denna gången istället (nya jobbet har krav på elektrifierad bil).
av Dubbelpippi
#1345554
Lockis skrev: fre 01 nov 2019, 06:49
Dubbelpippi skrev: fre 01 nov 2019, 06:18
coachen skrev: tor 31 okt 2019, 22:03

Ja minst 10 mån sas det då och det pratades även om att den skulle skruvas i Kina. Nu blev det Torslanda samt att Volvo verkar ladda för högre tempo. Produktions start v46 är vad jag har hört på T6 twin
Jag fick exakt samma från ÅF när jag skulle beställa i början av juli. "Förmodligen kommer V60 T6 TE inte förrän Q2 2020, det är senate infon." Först var det Q1, men ändrades sedan till Q2.

Då mitt dåvarande bilavtal gick ut 2019-09-01 så kände jag att jag inte kunde vänta till ev. maj 2020 (på grund av ytterligare värdeminskning, fler mil på mätaren, risk för krångel/repartationer osv) så jag slog till på en V60 D4 istället, som jag hämtade ut igår (!!! bild kommer :-D )

Körde alltså min gamla bil 2 månader extra, vilket kändes ok då det inte gjorde så stor effekt på vad jag fick för den i slutändan. Men hade jag vetat att V60 T6 TE hade kunnat levereras tidigare hade jag kört min gamla till årsskiftet, helt klart. Dock hade vi en massa ändringar i våran bilpolicy som trädde i kraft i september i år (efter att jag lagt min beställning). Det innebar bland annat en ökning från 10 PBB till 11 PBB för el- och laddhybrider, vilket hade betytt att jag kunnat klämma in lite lull-lull i en V60 T6 TE. Hade jag beställt i somras hade jag fått absoluta basmodellen och fått singla slant om 1 eller 2 optioner/paket.

Så, får puttra diesel i 3 år och hoppas på att laddhybridernas leveranstid är lite stabilare vid nästa byte ^^ Min gamla bil var en laddhybrid som jag tog ut 2016-08, den kom på 4 månader från beställningsdatum.
Det är inga fel på V60 diesel rullar runt i en idag och är supernöjd. Nytt jobb vid årsskiftet betyder också ny bil och det var dem långa leveranstiderna som gjorde att jag köpte en bil privat denna gången istället (nya jobbet har krav på elektrifierad bil).
Jag är grymt nöjd med nya V60, det ska inte stickas under stolen med :-)

Men eftersom jag kört laddhybrid i 3 år så är jag ganska "inställd" på det. Det var faktiskt lite konstigt att gå tillbaka till en ren ICE-bil....jag har blivit så van att glida runt på el och den ljudkomfort det innebär. När dieseln hela tiden puttrar vid färd så känns det såklart ovant, men det är ju en vanesak. Har du kört elbil/laddhybrid själv under längre tid så vet du vad jag talar om. Sen tycker jag inte att ljudnivån i V60 D4 på något sätt är "hög", men i jämförelse mot en laddhybrid så blir det helt klart påtagligt.

Rent ekonomiskt så hade V60 T6 TE faktiskt kostat mig mindre per månad än den D4 jag har nu, så jag fick väga leveranstid mot TCO.
av Lockis
#1345571
Dubbelpippi skrev: lör 02 nov 2019, 05:52
Lockis skrev: fre 01 nov 2019, 06:49
Dubbelpippi skrev: fre 01 nov 2019, 06:18

Jag fick exakt samma från ÅF när jag skulle beställa i början av juli. "Förmodligen kommer V60 T6 TE inte förrän Q2 2020, det är senate infon." Först var det Q1, men ändrades sedan till Q2.

Då mitt dåvarande bilavtal gick ut 2019-09-01 så kände jag att jag inte kunde vänta till ev. maj 2020 (på grund av ytterligare värdeminskning, fler mil på mätaren, risk för krångel/repartationer osv) så jag slog till på en V60 D4 istället, som jag hämtade ut igår (!!! bild kommer :-D )

Körde alltså min gamla bil 2 månader extra, vilket kändes ok då det inte gjorde så stor effekt på vad jag fick för den i slutändan. Men hade jag vetat att V60 T6 TE hade kunnat levereras tidigare hade jag kört min gamla till årsskiftet, helt klart. Dock hade vi en massa ändringar i våran bilpolicy som trädde i kraft i september i år (efter att jag lagt min beställning). Det innebar bland annat en ökning från 10 PBB till 11 PBB för el- och laddhybrider, vilket hade betytt att jag kunnat klämma in lite lull-lull i en V60 T6 TE. Hade jag beställt i somras hade jag fått absoluta basmodellen och fått singla slant om 1 eller 2 optioner/paket.

Så, får puttra diesel i 3 år och hoppas på att laddhybridernas leveranstid är lite stabilare vid nästa byte ^^ Min gamla bil var en laddhybrid som jag tog ut 2016-08, den kom på 4 månader från beställningsdatum.
Det är inga fel på V60 diesel rullar runt i en idag och är supernöjd. Nytt jobb vid årsskiftet betyder också ny bil och det var dem långa leveranstiderna som gjorde att jag köpte en bil privat denna gången istället (nya jobbet har krav på elektrifierad bil).
Jag är grymt nöjd med nya V60, det ska inte stickas under stolen med :-)

Men eftersom jag kört laddhybrid i 3 år så är jag ganska "inställd" på det. Det var faktiskt lite konstigt att gå tillbaka till en ren ICE-bil....jag har blivit så van att glida runt på el och den ljudkomfort det innebär. När dieseln hela tiden puttrar vid färd så känns det såklart ovant, men det är ju en vanesak. Har du kört elbil/laddhybrid själv under längre tid så vet du vad jag talar om. Sen tycker jag inte att ljudnivån i V60 D4 på något sätt är "hög", men i jämförelse mot en laddhybrid så blir det helt klart påtagligt.

Rent ekonomiskt så hade V60 T6 TE faktiskt kostat mig mindre per månad än den D4 jag har nu, så jag fick väga leveranstid mot TCO.
Har inte kört runt i ladd hybrid på det viset tyvärr. Var inne på att beställa en T6te då det inte skulle vara någon jätte stor skillnad i pris efter bidrag och sänkt skatt, tyvärr så vägrar min hyresvärd sätta upp stolpar och då gick kalkylen helt åt skogen. Får se hur läget är om 3 år men jag räknar stenhårt med att detta kommer vara min sista icke elektrifierade bil.
av Klabbe65
#1345993
Monnier skrev: tis 29 okt 2019, 19:23 Fick precis reda på att med lite tur kan jag hämta min bil redan i mellandagarna istället för v2 som står i min volvo. :)
V60 T6 TE
Hur fick du reda på att du troligen ska få bilen tidigare?
Jag beställde min den 19/4 och har fortfarande preliminär leverans vecka 1, ingen uppdatering sedan den 31/8 på Min Volvo
av Monnier
#1345995
Klabbe65 skrev: mån 04 nov 2019, 14:21
Hur fick du reda på att du troligen ska få bilen tidigare?
Jag beställde min den 19/4 och har fortfarande preliminär leverans vecka 1, ingen uppdatering sedan den 31/8 på Min Volvo
Hade en pratstud med säljaren som gick in och kollade. Sedan ska poängteras att han ska lyckas övertala verkstadsnissarna att prioritera att färdigställa min bil i mellandagarna..
av Lockis
#1346117
Monnier skrev:Fick precis reda på att med lite tur kan jag hämta min bil redan i mellandagarna istället för v2 som står i min volvo. :)
V60 T6 TE
Gottegris! Min är fortfarande planerad V.2
Min situation är lite spänannde dock. Ska återlämna nuvarande bil men lite osäkert när (Byter jobb).
Så jag hoppas att jag kan rulla med nuvarande bil året ut iaf. anställningen avslutas den 6/1 vilket är en röd dag.
Får se vad nuvarande chefs dom blir när jag är tillbaka från ledighet.
av Molind
#1346160
Jag beställde min den 26/8 och har fått planerad leverans v52. Men som alla vet är ju det julveckan så jag hoppas att den kommer innan :-)
av Monnier
#1346163
Molind skrev:Jag beställde min den 26/8 och har fått planerad leverans v52. Men som alla vet är ju det julveckan så jag hoppas att den kommer innan :-)
En T6 TE?

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

av Lockis
#1346166
Monnier skrev: tis 05 nov 2019, 08:40
Molind skrev:Jag beställde min den 26/8 och har fått planerad leverans v52. Men som alla vet är ju det julveckan så jag hoppas att den kommer innan :-)
En T6 TE?

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Tror inte det. Låter mer som en diesel eller bensin.
  • 1
  • 117
  • 118
  • 119
  • 120
  • 121
  • 313
Byta larmsiren.

Hej. Har letat runt men blir inte riktigt klok p&a[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Med eller utan paddlar, natt och dag mot 4an. &Aum[…]

V70 motor till 850

Det är inte förens runt -00 när 140[…]

740 generator laddar dålig

Har en 740 gle med b230e som laddar dåligt […]