Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
#1448856
s6025t skrev: lör 05 jun 2021, 08:12 Elvärmaren ska ta energi från hybridbatteriet den går att starta till en viss gräns beroende på laddningsgrad på hybridbatteriet
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... itionering
Är det det som Volvo beskriver i länken som de haft på andra marknader än norden t.ex. i USA på t.ex. V90? Dvs. Värmaren tar energin frå 400 voltsbatteriet om det har tillräckligt med kräm kvar?
Det låter ju som beskrivningen i länken är det alla trånar efter i Volvo laddhybbriderna på den svenska marknaden. Det är väl bara den rena elbilen XC40 som har det värmesystem som Volvo laddhybridägare/köpare trånar efter? Jag fråga min säljare förra fredagen: varför skall jag ha bränsledriven värmare i min V90 T6 Recharge på 2022:an när den ju har elektrisk motorvärmare. Svaret blev lite svävande att det var vanlig elektrisk värmare med sladd. Du behöver bränslevärmaren för att starta värme i bilen med t.ex Volvo On Call sa hon.
Vi får se hur tusan allt funkar sen, ni som beställt V90 utan bränslevärmaren och jag som beställt med.
Om den elektriska värmaren kommer fungera som beskrivs (i länken) på tidiga V90 laddhybrider 2022 då har jag lite svårt lista ut när man kan tänkas behöva bränslevärmaren som är extra tillval för 3900 kr. Om man bor i smällkalla Norrland i något riktigt köldhål kanske och man ofta vill använda värmaren, det kan jag tänka mig är vettigare än att det skall tära på 400 voltsbatteriet. Kyla och batterier är ju inte bästa kompisar.
/Bo
av Fattiglapp
#1448861
Länken som hänvisas till är nog identisk med hur det beskrevs i 2021:orna, men är här markerad som extrautrustning. Jag tolkar det alltså som att detta gäller bensinvärmare. Min gissning var att elvärmen fungerar på samma sätt, men bara om bilen är ansluten till el. Utan sladd tror jag inte elvärmaren kan förvärma. Tror dessutom det är rätt val, då skulle du komma till en förvärmd bil med tomt eller halvtomt batteri.
Enda vettiga lösningen är en värmepump. Helt otroligt att det inte finns på en 600kkr+ bil egentligen.
av s6025t
#1448869
Det verkar vara viss skillnad på hur säljarna tar till sig information o hur tekniskt intresserade dom är säljaren jag har beställt mina senaste Volvo försöker ta reda på saker o ting eller går ut på verkstaden o frågar en tekniker om han är osäker när det är nya saker som han inte fått frågan om förr.
Svaret jag fick var att det är en värmeväxlare på MY22 då den kan ge både värme o kyla.Bränslevärmaren är en extra komfortfunktion att kunna använda om bilen inte har möjlighet till att ha tillräckligt med effekt i laddhybridbatteriet men i sådana situationer går det ju att fjärrstarta bensinmotorn o få värme så vi skippar bränslevärmaren när det nu går att beställa en bil som vi vill ha har 360kamera o BLIS/CTA i nuvarande bil o vill inte köpa en ny utan dessa funktioner som man uppskattar mycket.
av s6025t
#1448872
Detta skriver Volvo på sin bygg din bil
Från MY22 är en Elektrisk Värmare/kylare standard på RECHARGE bilar
"Elektrisk värmare och kylare för kupén

Utan extra kostnad

Oberoende av vädret kan detta kraftfulla elektriska värme- och luftkonditioneringsaggregat hjälpa dig att skapa ett behagligt klimat i din Volvo Recharge. När bilen är på laddning kan du förkonditionera bilen innan du ger dig iväg. Så oavsett om det är kallt eller varmt ute kan du alltid sätta dig i en kupé som är behagligt klimatiserad av bilens elektriska värmare eller luftkonditionering. Detta hjälper också till att förlänga räckvidden i helt elektriskt läge. För optimerad sikt och komfort i vinterkylan kan du slå på värmen i framstolarna, ratten, vindrutan, bakrutan och sidobackspeglarna. Förkonditioneringen styr du bekvämt från din mobiltelefon via appen My Volvo eller genom att bara trycka på huvuddisplayen. Starta den direkt eller välj bland upp till åtta förinställda avgångstider."
Användarvisningsbild
av bem
#1448877
S6025t,
Det står att när bilen laddas (med elsladden) kan man styra start av förkonditioneringen med Volvo On Call appen. Låt säga man är ute i terrängen och åkt skidor och vill ställa in tiduret eller vill starta värmen i bilen manuellt med direktstart. Det tycks inte gå av beskrivningen du hämta från Volvos hemsida.
Då kanske jag valde rätt ändå, i blindo, att ha bränsledriven värmare för jag använder min värmare i min nuvarande V70 MY14 just så, ute i terrängen, den har ju dieselvärmare av vanlig gammal hederlig modell som jag styr via Volvo On Call appen. Jag har blivit så bortskämd med den värmaren jag har idag att på vintern starta värmaren när så behövs ute i skogen så bilen är varm när jag kommer till den och skall åka iväg.
Den stora frågan är hur bränslevärmaren man kan välja som extra tillval på V90 Recharge 2022 beter sig när man kör med bilen. Man vill ju värme skall tas från bensinmotorns överskottsvärme då, som på en vanlig bil, inte att bränslevärmaren skall dra igång av sig själv under gång som den ju gör på V90 (och V60) Recharge 2021:or. Jag provkörde både V90 T6 Recharge och V60 T6 Recharge 2021:or innan jag beställde min 2022:a V90 T6 Recharge (24 feb.).
Bägge 2021:orna hade den mindre önskvärda egenheten att dra igång bränslevärmaren under körning med bilen. Det osa rejält med avgaser när jag parkera bilarna efter en åktur då i januari-februari när jag provkörde dem. Det är ju detta som många ogillar och många motorjournalister klagat på när de testat t.ex V90 T6/T8 tidigare.
Det är inte lätt veta hur bränslevärmaren beter när man kör med bilen på vintern, på 2022:or av V90 Recharge laddhybrid. Om den beter sig som på 2021:or dvs. den kan gå igång när man kör med bilen på vintern, blir det inge kul förstås. Jag får helt enkelt vänta och se med min egen V90 T6 Recharge (som enl. senaste preliminära leveransbeskedet skall levereras v.29.). Återkommer till hösten/vintern hur min bränslevärmare beter sig under körning av bilen på vägen. :-)
/Bo
av s6025t
#1448887
Ja har man inte tillräckligt med ström i hybridbatteriet så går det inte att starta värmeväxlaren men jag skippar bränslevärmaren de få gånger jag kommer ha tomt batteri när jag är ute i terrängen kan jag fjärrstarta bensinmotorn med On call appen då värms bilen upp också o stol/rattvärme går igång eller som nu när det är varmt fjärrstarta motorn låta AC:n kyla ner innan avfärd det går att göra på min nuvarande bil med dieselmotor också.
av Paran73
#1449135
Nu fick jag svar från min säljare gällande min v60 cc b4.
Blisen är borta samt back auto bromsen och något mera jag inte riktigt greppade.
Dom prutade 6000:- på priset och skall leverera v27.
Skönt att äntligen få svar iallafall.
Användarvisningsbild
av bem
#1449136
Paran73 skrev: mån 07 jun 2021, 17:21 Nu fick jag svar från min säljare gällande min v60 cc b4.
Blisen är borta samt back auto bromsen och något mera jag inte riktigt greppade.
Dom prutade 6000:- på priset och skall leverera v27.
Skönt att äntligen få svar iallafall.
Troligen Rear Collision Warning som är "något mera". Du kan läsa på Volvos hemsida vad den funktionen är till för.
Men liten tröst kan ju vara du får bilen till början på juli. Då du kanske börjar semestern?
/Bo
av TmVardon
#1450601
Fick ändrad preliminär leverans från v.29 till v.30 nu. Beställde 19e mars.

Nån med erfarenhet som vet hur det brukar fungera med dessa leveranstider? Är det som står på min Volvo när bilen beräknas vara hos återförsäljaren? Och sen tar det en tid till, eller brukar den vara klar till återförsäljare tidigare och kan hämtas ut då?
  • 1
  • 206
  • 207
  • 208
  • 209
  • 210
  • 313
Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]