Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lockis
#1534734
Har en V60 T6 Ultimate uttagen nov-22 som kommer hamna på marknaden om ca 1 månad. Tror inte den kommer bli svårsåld baserat på kommentarerna här 8-)
av perhall
#1534740
Lockis skrev:Har en V60 T6 Ultimate uttagen nov-22 som kommer hamna på marknaden om ca 1 månad. Tror inte den kommer bli svårsåld baserat på kommentarerna här 8-)
Varför redan sälja?
av Lockis
#1534845
perhall skrev:
Lockis skrev:Har en V60 T6 Ultimate uttagen nov-22 som kommer hamna på marknaden om ca 1 månad. Tror inte den kommer bli svårsåld baserat på kommentarerna här 8-)
Varför redan sälja?
Byter jobb, så bilen säljs på öppna marknaden.
Användarvisningsbild
av Limpaan
#1536662
K76 skrev: mån 20 mar 2023, 08:28
Limpaan skrev:Jag lade en beställning på en V60 T6 Core Edition MY23 den 11:e maj 2022 med preliminär leverans i Q2 2023. Har sedan dess inte hört ett dyft från Bilia (där bilen beställdes ifrån) eller Volvo. Kan heller inte se någon uppdatering på Volvos sida för leveransstatus.

Så, för att stilla min nyfikenhet åkte jag till en Bilia-handlare för att kolla läget. Då har min bil flyttats till MY24 med ny preliminär leverans Q2 2024. Alltså 1 år (!) efter första preliminära leverans. Jag fattar såklart att preliminär inte betyder exakt men tycker 1 år längre leverans är betydligt mer än vad som kan antas rimligt i "preliminär".

Är jag ensam i detta resonemang? Vidare, är det inte konstigt att Bilia/Volvo inte hör av sig för att meddela en sådan markant ökad leveranstid samt att bilen numera är en MY24 och inte en MY23? Samt, någon annan som fått sin bil framflyttad så pass länge?
Detta låter vansinningt, är du säker att de sa Q2 2024 och inte Q2 2023? De bilar som flyttas från My23 till My24 ska i teorin hamna först i kön för My24. Om inte Bilia själva makullerat din order och lagt en ny helt oklopplad från din ursprungliga order vill säga (eller gett din bil till en annan kund för att få dig på nyförsäljning då den andra kunden hade krav på levtid.).
Jag är i samma sists som du, beställe en V60 My23 T6 recharge Plus (april 2022). Blev framflyttad till My24 med leverans v.25 just nu (2023).
Hade jag varit du hade jag ställt Bilia mot väggen.
Hör och häpna, nu kan jag se leveransstatus på Volvos hemsida. Bilen är ordelagd med preliminär leverans v.47, så ganska precis 1 1/2 år efter beställning. Inte lika katastrof som Q2 2024 men nog hade jag hoppats på tidigare leverans. Kanske den flyttas framåt. Jaja, ett steg i rätt riktning i alla fall. Nu är det bara hålla tummarna också att jag får en icke chipbrist-edition bil med CTA och BLIS.
av matther
#1539365
Är det någon som vet varför det är så lång leveranstid på just V60 Recharge? Känns som de prioriterar andra modeller. Är det någon som har någon info om varför?
Användarvisningsbild
av bem
#1539387
Kanske statistiken kan ge viss indikation:

https://www.media.volvocars.com/global/ ... 23&month=3

Välj olika år och månader för att se ev. trender på olika modeller.

V90 ligger nog risigt till med sina minussiffror, vad gäller vilka bilmodeller som kommer fasas ut i framtiden och i vilken ordning.

Jag trodde kanske V60 Recharge var så populär att det blivit kö i fabriken, men det kanske är helt fel. Till viss grad borde en populär bil kanske kunna prioriteras så fler kan tillverkas. Men V60 som sådan har minussiffror i försäljningsstatistiken så kanske Volvo alltmer prioriterar den mindre, t.ex. V60 Cross Country har ju fasats ut (den går inte "bygga" på Volvo Cars hemsida längre liksom V90 CC). Lite konstigt också att V60 Recharge verkar dyrare än en V90 Recharge, i alla fall vid "hyra" av ny bil, Care by Volvo.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av Bempo
#1539430
Svårt att förstå hur det tänks centralt inom Volvo. Att svälta sig fet är svårt men det verkar tydligen vara vad de försöker göra. Jag hade sett fram mot Cross Country laddhybrid men det kom inte nåt och tyvärr nu är det annat fabrikat som gäller för mig. Synd för CC modellerna är snygga
av Carlo
#1539460
Kanske till och med att behöva vänta 20 månader på en V60-recharge hjälper inte försäljningen av denna modell särskilt mycket
av matther
#1539464
Det är mycket märkligt att det kan vara nästan 2 års leveranstid. Det kan inte vara ett halvledarproblem, det måste bero på något annat. Prioriteras xc60 i flödet måntro?
av erpe83
#1539469
matther skrev:Det är mycket märkligt att det kan vara nästan 2 års leveranstid. Det kan inte vara ett halvledarproblem, det måste bero på något annat. Prioriteras xc60 i flödet måntro?
Det måste ju vara något sånt. De verkar ju dessutom ha väldigt kort framförhållning gällande produktion också. Min bil, som beställdes i september förra året, har inte ens produktionsplanerats än. Prioritering av ordrar på andra modeller känns ju som en möjlig förklaring till att de ännu inte vet när den ska byggas (eventuella nya ordrar på andra modeller går före).


Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • 1
  • 291
  • 292
  • 293
  • 294
  • 295
  • 312

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen

finns det någon säkring till elbackspeg[…]

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]