Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av D5polestar
#1533667
Beställde en V60 T6 i början på september, men inte hört nåt ännu heller.
Nästan så man har funderingar på att avbeställa bilen när man läser här på forumet.
av matther
#1533673
Funderar också på att avbeställa och ta en Tesla modell Y istället. Leasingavtalet på min nuvarande tjänstebil går ut sista Juni.
av Carlo
#1534248
God morgon allihopa. Jag presenterar mig själv, jag heter Carlo och skriver från Italien, från Trentino. Jag ber om ursäkt för min svenska, gjord med översättaren.
Jag beställde en volvo v 60 T6 den 22 mars 2022, och återförsäljaren kan fortfarande inte berätta för mig när den kommer. Är det någon på forumet som beställt en v60 med den motorn ungefär samtidigt? Tack
av TurboDanneV70
#1534264
Carlo skrev: tor 16 mar 2023, 17:23 God morgon allihopa. Jag presenterar mig själv, jag heter Carlo och skriver från Italien, från Trentino. Jag ber om ursäkt för min svenska, gjord med översättaren.
Jag beställde en volvo v 60 T6 den 22 mars 2022, och återförsäljaren kan fortfarande inte berätta för mig när den kommer. Är det någon på forumet som beställt en v60 med den motorn ungefär samtidigt? Tack
Vid det laget borde du fått order nr så du själv kan söka efter var bilen ligger i planeringen och även se leveranstid.
Jag beställde början av februari -22 och hämtade ut 28 december -22.
V60 T6 Recharge Dark
av K76
#1534299
Carlo skrev:God morgon allihopa. Jag presenterar mig själv, jag heter Carlo och skriver från Italien, från Trentino. Jag ber om ursäkt för min svenska, gjord med översättaren.
Jag beställde en volvo v 60 T6 den 22 mars 2022, och återförsäljaren kan fortfarande inte berätta för mig när den kommer. Är det någon på forumet som beställt en v60 med den motorn ungefär samtidigt? Tack
If you have your volvos order nr you can check yourself here: https://www.volvocars.com/se/leveransinformation
Its a seven digit nr starting probably with 7 in your case.
I ordered a v60 T6 plus(recharge) the 13th of April 2022 and have preliminary delivery in week 25 2023.
Användarvisningsbild
av Limpaan
#1534378
Jag lade en beställning på en V60 T6 Core Edition MY23 den 11:e maj 2022 med preliminär leverans i Q2 2023. Har sedan dess inte hört ett dyft från Bilia (där bilen beställdes ifrån) eller Volvo. Kan heller inte se någon uppdatering på Volvos sida för leveransstatus.

Så, för att stilla min nyfikenhet åkte jag till en Bilia-handlare för att kolla läget. Då har min bil flyttats till MY24 med ny preliminär leverans Q2 2024. Alltså 1 år (!) efter första preliminära leverans. Jag fattar såklart att preliminär inte betyder exakt men tycker 1 år längre leverans är betydligt mer än vad som kan antas rimligt i "preliminär".

Är jag ensam i detta resonemang? Vidare, är det inte konstigt att Bilia/Volvo inte hör av sig för att meddela en sådan markant ökad leveranstid samt att bilen numera är en MY24 och inte en MY23? Samt, någon annan som fått sin bil framflyttad så pass länge?
Användarvisningsbild
av bem
#1534385
Trånar du efter en V60 så mycket du vill vänta så länge som det verkar bli i ditt fall?
Jag är inte förvånad du får en annan årsmodell än du beställde. Hände samma för mig. Beställde en MY21 late med fick en MY22 early, dock en V90 T6 Recharge.
Jag kika vad det är för leveranstid på V60 T6 Recharge Plug-in hybrid nuförtiden på Volvo Cars hemsida. Det är 15-16 månader.
På V90 T6 Recharge Plug-in hybrid är det 5-6 månader. Verkar billigare dessutom.
Om jag fattar rätt kan det bli så att du får vänta 18 mån + 12 mån dvs 30 mån i värsta fall. Jag skulle läsa avtalet och kolla upp handlingsalternativen t.ex. om du kan bryta avtalet (om du vill) för att bli fri från det så du kan (om du vill) beställa på nytt en bil som kan levereras inom rimlig tid.
Om du fortfarande vill ha en Volvo, varför inte en V90 T6 Recharge Plug-in hybrid i stället om det stämmer den kan levereras 5-6 mån från beställning idag?
Lite större, lite klumpigare men man åker nog aningens bekvämare i en V90 än i V60? Jag har en V90 T6 Recharge MY22 själv. Nöjd med själva bilen men inte med Google mjukvaran även om den blivit bättre. Personligen skulle jag aldrig acceptera upp mot 30 månaders leveranstid på en Volvo. Så jädra bra är inte en Volvo att det kan motivera sådan väntan anser jag. Jag har haft rätt många Volvo vid det här laget.
Hoppas det löser sig med en bil vare sig det blir en Volvo eller annat fabrikat.
Du har väl en bil idag? Du får ta smällen för värdeminskningen på din nuvarande bil som följer med den allt mer utdragna leveransen?
av erpe83
#1534422
Läste i en annan tråd att BLIS plockats bort från Core och nu endast finns i Ultimate för XC60.

Kollade i konfiguratorn och kunde konstatera att detsamma gällde för V60. När jag beställde i september ingick BLIS i Core och funktionen listas på min ordersedel. Någon som har erfarenhet av hur sånt hanterats tidigare, finns risk för att de plockar bort det från min bil trots att jag har det specat?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Lövet
#1534425
erpe83 skrev:Någon som har erfarenhet av hur sånt hanterats tidigare, finns risk för att de plockar bort det från min bil trots att jag har det specat?
Nej de ska inte plocka bort saker utan att du får godkänna det. Saknas det grejer som du har beställt behöver du inte hämta ut bilen.
av s6025t
#1534432
Blis är bortplockat på MY23 bilar som byggs nu man blir kontaktad av säljare eller Care by Volvo o blir erbjuden ett prisavdrag på 5000kr godtar man inte det går det hoppa av beställningen.
Om man får Blis o CTA eller ej verkar bero på hur tillgången är på komponenter finns det inte när det är dax för bilen att bli byggd får man det inte så de hör av sig jäkligt sent i beställningen när bilen är på väg att byggas.
Hoppar man av beställningen byggs bilen ändå utan Driver awareness o säljs som lagerbil med leverans direkt det börjar bli en del sådana bilar till salu nu
https://www.wayke.se/objekt/acd3e489-27 ... ht-automat
https://www.wayke.se/objekt/82d84c19-5c ... on-automat
  • 1
  • 289
  • 290
  • 291
  • 292
  • 293
  • 313
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]