Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bempo
#1508380
Intressant med nåt annat fabrikat som omväxling när Volvo inte kan leverera på vettig tid, och inte har komplett sortiment (cross country med hybrid, nu fick jag det sagt igen). Men hur kommer det sig att BMW inte har leveranstidsproblem och istället har bilar på lager?
av jaronsso
#1508398
Holger77 skrev: tor 11 aug 2022, 19:22 Någon som bytt från v60 T6/T8 till BMW 330e och kan berätta hur dom är jämfört med varandra?
Åker V60 2020 nu men nästa bil blir BMW pga leveranstiden, Volvo 20mån BMW finns snart på lager hos lokala handlaren men om man vill beställa en så är det ca 2mån leveranstid.
Nej - jag har inte gjort det bytet själv.
Men finns ett långt test i Teknikens Värld som publicerades i maj i år.
6 olika laddhybrider testas, på 29 sidor - så det kan vara ett intressant test att läsa för dig.
BMWn får inga rosor direkt. Den upplevs som gammal, dålig fjädring, och kort räckvidd.
Volvon blir testvinnare. Vet inte om BMW lanserat någon uppdatering av den än? Men det är väl knappast den nya du kan få på 2 mån, om den finns.
Svenska journalister kan väl upplevas som lite partiska gentemot Volvo ibland kanske, men Teknikens Värld tycker jag håller sig rätt objektiva allt som oftast, och i synnerhet när de gör så långa tester som detta är. Det ger utrymme för både ris och ros hos alla.

Kort om BMWn.
Den nuvarande generationen av BMW 330e börjar bli halvgammal, den lanserades redan 2019. Vi har fått bekräftat att ett ansiktslyft är på gång och det kan vara på tiden. Ladd­hybridsystemet skulle behöva en uppfräschning också, då 3-serien inte kommer längre än 4,7 mil i vår räckviddsslinga. För en bil i den här prisklassen är räckvidden på el och laddkapaciteten för dålig. Dessutom är mycket tillval som är standard på andra bilar, exempelvis adaptiv farthållare. Motorn arbetar bra och styrningen är direkt, men det glöms bort när man får sitta och guppa efter varje ojämnhet.

Kort om Volvon.
I det här testet finns det en match i matchen, eller ett test i testet om man så vill, och den står mellan BMW 3-serie, Mercedes C-klass och Volvo V60. Den gamla sanningen att BMW är körgladast, Mercedes ­bekvämast och Volvo tryggast stämmer inte längre. Här uppfattar vi V60 som bilen med skarpast styrning, bäst köregenskaper och bäst sammanvägd komfort. Nej, man behöver inte lägga de 50 000 kronor som T8 kostar mer än T6. Köp den svagare och billigare versionen av V60-laddhybriden. Då får du en relativt rymlig kombi med toppfina köregenskaper och elräckvidd som är mer än godkänd. V60 tar hem ännu en seger.

Alla bilarna i testet:
Audi A6 Avant 50 TFSI e quattro Proline Sport
BMW 330e xDrive Touring Advantage
Cupra Formentor VZ 1,4 e-Hybrid 245 hk
Kia Ceed SW Plug-In Hybrid Advance
Mercedes C 300 e Kombi SE Edition
Volvo V60 Recharge T8 AWD Plus
av mbc
#1508537
Beställde den 14 juli, säljaren sa prel leverans i början av 2024...
V60 T6 core my24 med tonade rutor, ljuspkt, dragkrok samt 18" dubbdäck
Användarvisningsbild
av Derank
#1508756
Finns ju ingen som väntar 18mån på en bil, och priset kan ju inte heller garanteras på 18mån, låter ju helt galet.
av LJN
#1508777
Överenskommet pris på den nya bilen enligt köpekontrakt är nog fast oavsett prishöjningar från Volvo. Men, frågan är hur bilhandlarna hanterar eventuella inbytesbilar. Dvs. vilket pris som gäller för dom? Och 18 månader som leveranstid, är det rekord för Volvopersonbilar?
av mbc
#1509374
jaronsso skrev: sön 14 aug 2022, 21:45 2024?
Låter ju sinnessjukt. Över 18 månader?
20 månader sa säljaren,
Sitter ju inte i sjön har en t6 my21 nu,
Vad ska man göra finns ingen annan bil jag vill ha inom de ramar jag har att röra mig med.
Som jag förstod det så förlängs min leasingperiod månad för månad tills den nya kommer.
  • 1
  • 265
  • 266
  • 267
  • 268
  • 269
  • 313
Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]