Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av s6025t
#1505245
GustavE skrev:Med dessa leveranstider kanske standardförfarandet i framtiden blir att när man är i bilaffären och ska hämta sin nya bil, passar man på att samtidigt lägga beställning på sin nästa bil.
I framtiden vill Volvo o andra bilföretag ha hand om försäljningen själva det går mer o mer mot leasing med månadsavgift istället för att köpa o äga bilen själv.
Care by Volvo har koll på när man ska beställa en ny Volvo för att få bytena att bli ungefär var 3:e år det blir värre om man vill byta bilmärke då man har avtal på 3 år.
Användarvisningsbild
av bem
#1505247
GustavE skrev: lör 16 jul 2022, 01:58 Med dessa leveranstider kanske standardförfarandet i framtiden blir att när man är i bilaffären och ska hämta sin nya bil, passar man på att samtidigt lägga beställning på sin nästa bil.
Ha, ha, ja det är ju bilhandlarens och biltillverkarens dröm det. :-)
Bara det inte sen blir som med Mäster Skräddare (bara lovar och lovar men...):
kunden - är kläderna [bilen] färdiga?
skräddaren: om lördag
om lördag
om lördag..
Till sist: Det bidde ingenting [på utlovad leveransdag, av bilen]
ja ni vet sagan.
När jag beställde min V90 MY22 early blev leveranstiden uppskjuten 5 eller om det var 6 gånger. Men när bilen väl levererades var det dock inte i närheten av de leveranstider jag sett nu, uppåt 20 månader, det var bara 6 månader leveranstid då. Men vet man det är 20 månaders leveranstid och tillverkaren verkligen kan hålla det kan man kanske stå ut. Men om det blir förseningar när leveranstiden redan är så lång kan det nog ställa till problem för en del kunder. Gäller läsa det finstilta om man vill avbryta avtalet, det kan bli dyrt om man kommer på såna tankar såvitt jag läst i det finstilta i avtalet för min bil.
Användarvisningsbild
av bem
#1505250
s6025t skrev: lör 16 jul 2022, 10:11
GustavE skrev:Med dessa leveranstider kanske standardförfarandet i framtiden blir att när man är i bilaffären och ska hämta sin nya bil, passar man på att samtidigt lägga beställning på sin nästa bil.
I framtiden vill Volvo o andra bilföretag ha hand om försäljningen själva det går mer o mer mot leasing med månadsavgift istället för att köpa o äga bilen själv.
Care by Volvo har koll på när man ska beställa en ny Volvo för att få bytena att bli ungefär var 3:e år det blir värre om man vill byta bilmärke då man har avtal på 3 år.
Man undrar om folk kommer ha råd med "hyra" av en Volvo med den inflationstakt det är nu och som väl kommer hålla i sig ett tag. Månadshyran kan bli rätt saftig. Och man undrar ju hur det hanteras om man skriver på för bilhyra (leasing/Care by Volvo) en dag och så 20 månader senare när man får bilen levererad vad månadshyran blir då med tanke på inflationen? Månadshyran lär väl höjas ganska rejält, kanske inte första hyran men sen skall finansbolaget ha igen pengarna med tanke på inflationen?
av Lövet
#1505257
Det är reglerat i villkoren vad finansbolaget får ändra hyran för. Inflation är inte med där, däremot är räntan rörlig. Så på det sättet kommer man absolut få räkna med att hyran höjs framöver eftersom inflation som bekant driver upp rörliga räntor.
av s6025t
#1505262
Care by Volvo har en fast avgift i 3 år så den berörs inte av räntehöjningar det är inte ett leasingavtal utan ett abonnemang på bilen man tecknat
Användarvisningsbild
av bem
#1505347
s6025t skrev: lör 16 jul 2022, 13:18 Care by Volvo har en fast avgift i 3 år så den berörs inte av räntehöjningar det är inte ett leasingavtal utan ett abonnemang på bilen man tecknat
Det lät tryggt. Så när man skriver på avtal om abonnemang av en Volvo enl. Care by Volvo så är det den månadsavgiften som gäller x antal månader senare om det är då bilen levereras? Och det är sen samma månadshyra under hela hyrestiden 36 månader? Det som låter för bra för att vara sant brukar inte vara det?
Nå, ni som vet hur är det egentligen i ett fall som jag beskriver ovan?
Sen undrar man ju lite med låt säga 36 månaders abonnemangstid hur det går om/när nytt abonnemang skall tecknas, hur vet man det finns nån bil då (om leveranstiderna är fortsatt så långa som de är idag)? Måste Care by Volvo kund x antal månader innan avtalet går ut säga till att man avser fortsätta med abonnemang och beställa ny bil för ett fortsatt Care by Volvo abonnemang så man har en ny bil lagom till när 36-månaders abonnemanget löper ut?
Eller har Care by Volvo andra (kortare) leveranstider än när man ”köper” bil så ovanstående scenario inte kan hända?
Nån som vet?
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1505395
CBV kan erbjuda en bil medans man väntar fick jag info om när min bil byggdes men ja hade en bil så ja tog ingen.
Så när nästa bil ska beställas vore de ju fint om man fick ha kvar nuvarande CBV bil tills den nya levereras 😀 man kan ju bara fortsätta betala som vanligt även om det blir säg 39 månader istället för 36.
av Holger77
#1508332
Någon som bytt från v60 T6/T8 till BMW 330e och kan berätta hur dom är jämfört med varandra?
Åker V60 2020 nu men nästa bil blir BMW pga leveranstiden, Volvo 20mån BMW finns snart på lager hos lokala handlaren men om man vill beställa en så är det ca 2mån leveranstid.
  • 1
  • 264
  • 265
  • 266
  • 267
  • 268
  • 313
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]