Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jaronsso
#1446559
Mohahaha skrev: tor 20 maj 2021, 18:22 Ok! Jag läste att det var baktill utan kostnad men det stod inget om fram. Däremot stod fram med i tillvalet parkeringshjälp eller vad det hette...
Är väl inte hela världen men känns ju riktigt b om det inte finns som standard i en bil av 2022 årsmodell för 580,000kr...
Det där håller jag med om. Faktiskt riktigt "B".
Jag har det i min MY20 som kostade "bara" ca 410 000:-
Saknar säkert en del annat du får i din kärra förvisso, men så simpla saker som varnare framtill när du har det baktill borde verkligen vara standard i en så dyr bil.
Användarvisningsbild
av bem
#1446580
Mohahaha skrev: tor 20 maj 2021, 18:22 Ok! Jag läste att det var baktill utan kostnad men det stod inget om fram. Däremot stod fram med i tillvalet parkeringshjälp eller vad det hette...
Är väl inte hela världen men känns ju riktigt b om det inte finns som standard i en bil av 2022 årsmodell för 580,000kr...
Hej,

2022:or på Volvos hemsida:

A. På utrustningsnivåerna Inscription, R-Design och Polestar Engineered:
Parkeringshjälp, bak och fram
Bakre och främre parkeringshjälp förenklar manövreringen i trånga utrymmen där sikten är begränsad. När bilen närmar sig ett föremål varnas du med ett pulserande ljud från fram- eller bakhögtalarna och grafik i huvuddisplayen. Varningsljudets frekvens ökar i takt med att du närmare dig hindret.

Park Assist Camera, bak
Backkameran underlättar vid backning genom att visa i huvuddisplayen vad som sker bakom bilen. Anvisningar på skärmen ger extra hjälp vid parkering. En inzoomad vy nära bilen underlättar när du kör med släp.

B. På utrustningsnivå Expression:
Parkeringshjälp, bak
Den bakre parkeringshjälpen hjälper dig att backa in i trånga utrymmen där sikten är begränsad. När bilen närmar sig ett föremål varnas du med ett varningsljud från de främre högtalarna och grafik i huvuddisplayen. Varningsljudets frekvens ökar i takt med att du närmare dig hindret.

/Bo
av Mohahaha
#1446588
Ok, så i inscription expression så bara ljudsignal bak och inte fram.. Och ingen backkamera.. Passaten från -14 var bättre utrustad än volvon av 22års modell :-)
Användarvisningsbild
av Zanders
#1446611
Mohahaha skrev:Ok, så i inscription expression så bara ljudsignal bak och inte fram.. Och ingen backkamera.. Passaten från -14 var bättre utrustad än volvon av 22års modell :-)
Ja, jag brukar också betrakta just parkeringssensorer fram som avgörande punkten ifall en bil är högre eller lägre utrustad än någon annan :)
Användarvisningsbild
av bem
#1446615
Mohahaha skrev: fre 21 maj 2021, 12:25 Ok, så i inscription expression så bara ljudsignal bak och inte fram.. Och ingen backkamera.. Passaten från -14 var bättre utrustad än volvon av 22års modell :-)
Tror Volvo försöker locka köpare att välja en hög utrustningsnivå för att få med såna finesser du nämner. Lite synd man inte kan plocka på såna här saker individuellt utan måste smaska på med lägst Inscription utrustningsnivå för att få parkeringshjälp även fram. Det är som det är. Blir väl att folk köper på sig lite väl mycket kanske, för att få en viss sak som ligger i ett utrustningspaket men kanske inte behöver en massa annat. Man betalar ju då för en massa man inte vill ha eller inte anser sig behöva. Jag har själv en Inscrition på gång (V90 T6, 2022:a som levereras om några veckor). Mycket i Inscription jag egentligen inte behöver men en del saker är ju rätt användbart förstås. Sen är det ju kampanj på olika utrustningsnivåer ibland som kan göra dem prisvärda.
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av pergrein
#1446618
Nog kan man ta dom tillvalen utan att ta Inscription.

Mvh
Per
Användarvisningsbild
av bem
#1446620
pergrein skrev: fre 21 maj 2021, 15:03 Nog kan man ta dom tillvalen utan att ta Inscription.

Mvh
Per
Det har du rätt i, på t.ex. en XC60 kan man köpa till paketet Parkeringssupport för 5900 kr och får då
- Parkeringshjälp, bak och fram
- Park Assist Camera, bak

/Bo
av Glueharbour
#1446628
Fick även nyss reda på att 360 kameran inte heller är möjlig i dagsläget på MY22. Det tillvalet hade dock inte jag.
Precis som ni skriver så ingår fram och bak sensorer i inscription och r design. Tycker också det borde vara standard på en bil år 2021.
  • 1
  • 194
  • 195
  • 196
  • 197
  • 198
  • 313

Låter som om den drar tjuvluft någon s[…]

Tog en 13-mila sväng i lungt tempo under dage[…]

Spontant känns det som att D4 är valet ([…]

Byter termostat - säljer bilen - köparen[…]