Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av widman
#1519461
Såg att bilen levererades till min Volvohandlare igår.. Nu dröjer det säkert ett par veckor innan man har monterat dragkrok med mera. :-)
av T200
#1519479
Då har jag fått leverans av en Recharge T6 core edition (ägt den exakt 2 veckor idag och beställde i slutet av januari).

Mycket nöjd med drivlina, kraften i elmotorn och den totala systemeffekten knuffar på rejält. Motorn morrar riktigt fint, låter som annat än den 4 cylindriga symaskinsmotorn jag är van vid från nyare Volvo.

Den utökade batteriräckvidden har jag nyttjat ganska mycket, jag har tankat bilen en gång och kört 42 mil sedan dess och då har jag fortfarande ca 75% bensin kvar i tanken. Så för mig som kör mycket korta sträckor (bor på landet) så passar detta kanon.

Tekniken i infotainment systemen och Appen är förenklat mot vad jag är van vid, saknas några funktioner men som någon skrev tidigare här så kommer det nog ramla in med tiden. Det känns samtidigt som Volvo väljer strategi med mindre val till föraren tro.
Nya navigationen (Google) är som ett ljusårs utveckling mot tidigare skiten där man ville strypa någon/tända eld på bilen när man skulle skriva in en adress eller hitta punkt på kartan. Hur kan något så enkelt kunnat krånglats till så mycket under 20 år.

Slutsats:
Mycket nöjd men väntar på lite mer funktioner så vi som önskar kan nörda ned oss i teknikgeggan :)
av K76
#1519487
T200 skrev: tis 15 nov 2022, 11:26 Då har jag fått leverans av en Recharge T6 core edition (ägt den exakt 2 veckor idag och beställde i slutet av januari).

Mycket nöjd med drivlina, kraften i elmotorn och den totala systemeffekten knuffar på rejält. Motorn morrar riktigt fint, låter som annat än den 4 cylindriga symaskinsmotorn jag är van vid från nyare Volvo.

Den utökade batteriräckvidden har jag nyttjat ganska mycket, jag har tankat bilen en gång och kört 42 mil sedan dess och då har jag fortfarande ca 75% bensin kvar i tanken. Så för mig som kör mycket korta sträckor (bor på landet) så passar detta kanon.

Tekniken i infotainment systemen och Appen är förenklat mot vad jag är van vid, saknas några funktioner men som någon skrev tidigare här så kommer det nog ramla in med tiden. Det känns samtidigt som Volvo väljer strategi med mindre val till föraren tro.
Nya navigationen (Google) är som ett ljusårs utveckling mot tidigare skiten där man ville strypa någon/tända eld på bilen när man skulle skriva in en adress eller hitta punkt på kartan. Hur kan något så enkelt kunnat krånglats till så mycket under 20 år.

Slutsats:
Mycket nöjd men väntar på lite mer funktioner så vi som önskar kan nörda ned oss i teknikgeggan :)
Härligt att läsa då vi väntar på 2 st nya volvos i familjen (en C40 Plus (bekräftad lev till Jul) samt en V60 T6 plus som ännu inte produktionsplanerats.... hoppas hoppas snart).

PS. Jag har en sensus bil idag med den gamla navigatorn men har aldrig använt den, jag pluggar alltid in min telefon via carplay och kör google maps. Så har du haft tillgång till carplay så kunde du fått detta på plats även innan.
av Lockis
#1519489
K76 skrev:
T200 skrev: tis 15 nov 2022, 11:26 Då har jag fått leverans av en Recharge T6 core edition (ägt den exakt 2 veckor idag och beställde i slutet av januari).

Mycket nöjd med drivlina, kraften i elmotorn och den totala systemeffekten knuffar på rejält. Motorn morrar riktigt fint, låter som annat än den 4 cylindriga symaskinsmotorn jag är van vid från nyare Volvo.

Den utökade batteriräckvidden har jag nyttjat ganska mycket, jag har tankat bilen en gång och kört 42 mil sedan dess och då har jag fortfarande ca 75% bensin kvar i tanken. Så för mig som kör mycket korta sträckor (bor på landet) så passar detta kanon.

Tekniken i infotainment systemen och Appen är förenklat mot vad jag är van vid, saknas några funktioner men som någon skrev tidigare här så kommer det nog ramla in med tiden. Det känns samtidigt som Volvo väljer strategi med mindre val till föraren tro.
Nya navigationen (Google) är som ett ljusårs utveckling mot tidigare skiten där man ville strypa någon/tända eld på bilen när man skulle skriva in en adress eller hitta punkt på kartan. Hur kan något så enkelt kunnat krånglats till så mycket under 20 år.

Slutsats:
Mycket nöjd men väntar på lite mer funktioner så vi som önskar kan nörda ned oss i teknikgeggan :)
Härligt att läsa då vi väntar på 2 st nya volvos i familjen (en C40 Plus (bekräftad lev till Jul) samt en V60 T6 plus som ännu inte produktionsplanerats.... hoppas hoppas snart).

PS. Jag har en sensus bil idag med den gamla navigatorn men har aldrig använt den, jag pluggar alltid in min telefon via carplay och kör google maps. Så har du haft tillgång till carplay så kunde du fått detta på plats även innan.
Grattis!
Personligen gillar jag navigeringen i Sensus, även om kritiken kring att lägga till mål är väl befogad. Att man ska behöva skriva in hela adressen och inte få förslag har jag svårt att förstå. Via telefonen och skicka till bilen var dock smidigt.
Nu väntar jag också på en google bil (V60 T6 Ultimate hämtas nästa vecka :party: ) och jag har större problem med google än vad jag har med sensus.
Fick en XC60 hyrbil med google i en månad i början av året. Hemskt var det. Sensus är mer användarvänligt. Nåja, 3 år ska jag nog stå ut :oops:
av T200
#1519541
Lockis skrev: tis 15 nov 2022, 14:18
K76 skrev:
T200 skrev: tis 15 nov 2022, 11:26 Då har jag fått leverans av en Recharge T6 core edition (ägt den exakt 2 veckor idag och beställde i slutet av januari).

Mycket nöjd med drivlina, kraften i elmotorn och den totala systemeffekten knuffar på rejält. Motorn morrar riktigt fint, låter som annat än den 4 cylindriga symaskinsmotorn jag är van vid från nyare Volvo.

Den utökade batteriräckvidden har jag nyttjat ganska mycket, jag har tankat bilen en gång och kört 42 mil sedan dess och då har jag fortfarande ca 75% bensin kvar i tanken. Så för mig som kör mycket korta sträckor (bor på landet) så passar detta kanon.

Tekniken i infotainment systemen och Appen är förenklat mot vad jag är van vid, saknas några funktioner men som någon skrev tidigare här så kommer det nog ramla in med tiden. Det känns samtidigt som Volvo väljer strategi med mindre val till föraren tro.
Nya navigationen (Google) är som ett ljusårs utveckling mot tidigare skiten där man ville strypa någon/tända eld på bilen när man skulle skriva in en adress eller hitta punkt på kartan. Hur kan något så enkelt kunnat krånglats till så mycket under 20 år.

Slutsats:
Mycket nöjd men väntar på lite mer funktioner så vi som önskar kan nörda ned oss i teknikgeggan :)
Härligt att läsa då vi väntar på 2 st nya volvos i familjen (en C40 Plus (bekräftad lev till Jul) samt en V60 T6 plus som ännu inte produktionsplanerats.... hoppas hoppas snart).

PS. Jag har en sensus bil idag med den gamla navigatorn men har aldrig använt den, jag pluggar alltid in min telefon via carplay och kör google maps. Så har du haft tillgång till carplay så kunde du fått detta på plats även innan.
Grattis!
Personligen gillar jag navigeringen i Sensus, även om kritiken kring att lägga till mål är väl befogad. Att man ska behöva skriva in hela adressen och inte få förslag har jag svårt att förstå. Via telefonen och skicka till bilen var dock smidigt.
Nu väntar jag också på en google bil (V60 T6 Ultimate hämtas nästa vecka :party: ) och jag har större problem med google än vad jag har med sensus.
Fick en XC60 hyrbil med google i en månad i början av året. Hemskt var det. Sensus är mer användarvänligt. Nåja, 3 år ska jag nog stå ut :oops:
Ja, Carplay körde jag med ibland men ofta slutade det med att man skippade både Volvos egna system och Carplay för att använda telefonen bredvid.
Gillade inte att Carplay fick en så liten del av displayen så det kändes lite meningslöst. Nu har jag inte fått in någon sladd än i den nya bilen (verkar inte som carplay går att köra trådlöst än..) för att se om det är samma öde som väntar mig i den nya som den gamla (apple carplay). Ärligt talat så har jag inte meckat så mycket med det nya systemet än. Det är navigeringen och grundinställningarna jag använt. Känns lite som Polestar i upplägg. Enkelt och "minimalistiskt".

Får hoppas att era leveranserna dammar in snart då! :)

T6 Ultimate lät fint, jag bytte in en S60 T5 MY20 med "allt" (massagestolar, soltak etc). Nu åker jag "core" med tygklädsel :)
av Lockis
#1519558
T200 skrev:
Lockis skrev: tis 15 nov 2022, 14:18
K76 skrev: Härligt att läsa då vi väntar på 2 st nya volvos i familjen (en C40 Plus (bekräftad lev till Jul) samt en V60 T6 plus som ännu inte produktionsplanerats.... hoppas hoppas snart).

PS. Jag har en sensus bil idag med den gamla navigatorn men har aldrig använt den, jag pluggar alltid in min telefon via carplay och kör google maps. Så har du haft tillgång till carplay så kunde du fått detta på plats även innan.
Grattis!
Personligen gillar jag navigeringen i Sensus, även om kritiken kring att lägga till mål är väl befogad. Att man ska behöva skriva in hela adressen och inte få förslag har jag svårt att förstå. Via telefonen och skicka till bilen var dock smidigt.
Nu väntar jag också på en google bil (V60 T6 Ultimate hämtas nästa vecka :party: ) och jag har större problem med google än vad jag har med sensus.
Fick en XC60 hyrbil med google i en månad i början av året. Hemskt var det. Sensus är mer användarvänligt. Nåja, 3 år ska jag nog stå ut :oops:
Ja, Carplay körde jag med ibland men ofta slutade det med att man skippade både Volvos egna system och Carplay för att använda telefonen bredvid.
Gillade inte att Carplay fick en så liten del av displayen så det kändes lite meningslöst. Nu har jag inte fått in någon sladd än i den nya bilen (verkar inte som carplay går att köra trådlöst än..) för att se om det är samma öde som väntar mig i den nya som den gamla (apple carplay). Ärligt talat så har jag inte meckat så mycket med det nya systemet än. Det är navigeringen och grundinställningarna jag använt. Känns lite som Polestar i upplägg. Enkelt och "minimalistiskt".

Får hoppas att era leveranserna dammar in snart då! :)

T6 Ultimate lät fint, jag bytte in en S60 T5 MY20 med "allt" (massagestolar, soltak etc). Nu åker jag "core" med tygklädsel :)
Jobbet har en underlig policy på bil. Tillåter inte "för utrustade bilar" men en Ultimate är ju en grundbil så varför inte tänkte jag 8-) ;-)
I övrigt har jag ofta köpt så mycket jag kan. Blir så trist att köra massa mil utan utrustning, även om Ultimate är lite väl i överkant. Grabben gillar panoramataket. Jag kräver elstol med minne då frugan är kort och det är bara drygt att ställa om sätet när hon kört.
I övrigt tror jag inte man fick mer i Ultimate utöver Plus t.ex. Nu kör jag en V60 T8 R-design med B&W (hyrbil sedan mars), kommer bli lite tråkigt att inte ha B&W längre, men H/K är också kompetent :D

Massage stolarna är riktigt trevliga, något som volvo gjort bra. Hade det i min förra V60.
av Lockis
#1519619
perhall skrev: tis 15 nov 2022, 23:49 Oj, vad är det för hyrbilsfirma som erbjuder T8 R-design med B&W??
Hertz 🤣
Dem hade köpt en bil begagnad med under 1000 mil på mätaren. Svårt att få tag på bilar tydligen 🤣 så den har jag lagt snart 2700 mil på sedan mars månad.
av Drekkus
#1519639
Nu hämtar jag min på måndag nästa vecka. Har redan fått reg numret och sökte upp det och kom fram till något konstigt. Det står att den har 397 hk? Det är en T6 Recharge och dem ska väl ligga på 350? Är det bara något fel eller vad har hänt här?

EDIT: kom på nu att motorerna är strypta till 350 hk sen, så officiella hk är mer än vad det ska vara.
Bilagor
222c56cc99b9be9ef359e7bf8284ffa4.png
222c56cc99b9be9ef359e7bf8284ffa4.png (6.78 KiB) Visad 290 gånger
av Lockis
#1519643
Drekkus skrev:Nu hämtar jag min på måndag nästa vecka. Har redan fått reg numret och sökte upp det och kom fram till något konstigt. Det står att den har 397 hk? Det är en T6 Recharge och dem ska väl ligga på 350? Är det bara något fel eller vad har hänt här?

EDIT: kom på nu att motorerna är strypta till 350 hk sen, så officiella hk är mer än vad det ska vara.
car.info lägger väl ihop siffrorna. biluppgifter.se visar bara bensinmotorn. så lite förvirrande är det. Tidigare har volvo också lagt ihop siffrorna men man har ju valt att strypa effektuttaget i dem nya modellerna så att det inte levereras mer än 350 åt gången :-D
Byter man från T6 till T6 blir ju skillnaden inte jätte stor (10hk)
  • 1
  • 280
  • 281
  • 282
  • 283
  • 284
  • 313
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]