Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PHilll
#1498647
Lockis skrev: mån 09 maj 2022, 08:36
PHilll skrev:
bem skrev: sön 08 maj 2022, 14:11
18,8 kW hybridbatteri:
Kom på MY22 late.
11,6 kW hybridbatteri:
MY22 early och tidigare. Ev kan det vara nån tidigare årgång som hade lite mindre batteri men minns inte, plöj igenom manualerna ang. specifikationer på V60 laddhybrid på Volvo Cars hemsida så finns uppgifterna.
Elvärmare:
Kom på MY22 early men det gick få bensinvärmare som option och då utgick elvärme dvs. den blev som en MY21 ang värmesystemet. På MY22 late och MY23 går det inte få bensinvärmare ens om man skulle vilja.
Google infotainment:
Kommer i V60 MY23.
Övrigt nytt på MY23 är t.ex. dolda avgasrörändar så de syns inte nederkant bakre kofångaren. Har detta arrangemang på min V90 T6 Recharge MY22. 145 hk elmotor (87 hk innan) samt enpedalkörning (B, bromsläge, finns dock på tidigare MY) kom redan på MY22 late tillsammans med 18,8 kW hybridbatteriet.
Tack för klargörandet!

Med andra ord bör man satsa på en MY22 Late då om man siktar på en beggad. Har dem sagt något om man kan efterinstallera android på äldre Sensus infotainment system?
Hur långt kommer man på 11.6kwh batteriet sommar/vinter?
Man kommer inte kunna byta ut Sensus till Android. Och det är inget jag skulle rekommendera ;) Sensus systemet är mycket bättre...
Räckvidden på en V60? Min hyrbil tar sig runt 40-45 km nu i maj i södra sverige. Lite beroende på vad det är för vägar. Under vintern när det är som kallast har jag sett räckvidden vara under 20km :-o
Är det 11.6kwh varianten?
Jag har en Kia Optima PHEV idag som jag är väldigt förvånad över hur långt jag kommer med på bara el, oavsett årstid.
Extremt tråkig bil dock, därför jag är ute efter något nytt.
av Lockis
#1498651
PHilll skrev: mån 09 maj 2022, 20:13
Lockis skrev: mån 09 maj 2022, 08:36
PHilll skrev:
Tack för klargörandet!

Med andra ord bör man satsa på en MY22 Late då om man siktar på en beggad. Har dem sagt något om man kan efterinstallera android på äldre Sensus infotainment system?
Hur långt kommer man på 11.6kwh batteriet sommar/vinter?
Man kommer inte kunna byta ut Sensus till Android. Och det är inget jag skulle rekommendera ;) Sensus systemet är mycket bättre...
Räckvidden på en V60? Min hyrbil tar sig runt 40-45 km nu i maj i södra sverige. Lite beroende på vad det är för vägar. Under vintern när det är som kallast har jag sett räckvidden vara under 20km :-o
Är det 11.6kwh varianten?
Jag har en Kia Optima PHEV idag som jag är väldigt förvånad över hur långt jag kommer med på bara el, oavsett årstid.
Extremt tråkig bil dock, därför jag är ute efter något nytt.
Stämmer, det är 11.6 kWh
av T200
#1498667
Beställde V60 T6 i slutet av januari (MY23, jag kollade extra noga vid beställning), fick prel. leveransdatum av säljaren i början av juli.
Förra veckan när informationen om min nya bil (äntligen) gick att läsa på Volvos "leveransinformation" var leveransvecka ändrad till V37 som är i mitten av september. Så det var väl lite sådär kul att få reda på detta..
Någon som vet om man gör några förändringar i beställningen (ex. från Core till Plus och T8 etc.) om detta påverkar leveranstiden? Grundbilen är ju den samma.
av Lockis
#1498696
T200 skrev:Beställde V60 T6 i slutet av januari (MY23, jag kollade extra noga vid beställning), fick prel. leveransdatum av säljaren i början av juli.
Förra veckan när informationen om min nya bil (äntligen) gick att läsa på Volvos "leveransinformation" var leveransvecka ändrad till V37 som är i mitten av september. Så det var väl lite sådär kul att få reda på detta..
Någon som vet om man gör några förändringar i beställningen (ex. från Core till Plus och T8 etc.) om detta påverkar leveranstiden? Grundbilen är ju den samma.
Grundbilen som i modell är densamma. Men grundbilen Core är inte densamma som Grundbilen Plus/Ultimate. Att byta från T6 till T8 är också en större förändring.

Alla ändringar kan påverka leveranstiden. Lättast är att prata med din ÅF.
av T200
#1498881
Lockis skrev: tis 10 maj 2022, 10:15
T200 skrev:Beställde V60 T6 i slutet av januari (MY23, jag kollade extra noga vid beställning), fick prel. leveransdatum av säljaren i början av juli.
Förra veckan när informationen om min nya bil (äntligen) gick att läsa på Volvos "leveransinformation" var leveransvecka ändrad till V37 som är i mitten av september. Så det var väl lite sådär kul att få reda på detta..
Någon som vet om man gör några förändringar i beställningen (ex. från Core till Plus och T8 etc.) om detta påverkar leveranstiden? Grundbilen är ju den samma.
Grundbilen som i modell är densamma. Men grundbilen Core är inte densamma som Grundbilen Plus/Ultimate. Att byta från T6 till T8 är också en större förändring.

Alla ändringar kan påverka leveranstiden. Lättast är att prata med din ÅF.
Ja, grejen är att i min grundbeställning hade fått leveransbesked till början av juli. För ca 2 veckor sedan bad jag om prisförslag på en "plus, T8". Säljaren meddelade mig efteråt att han var tvungen att ändra på min order för att få ett pris på det jag var nyfiken på. Så just nu är en T8 plus beställd som jag troligen inte vill ha. Samtidigt som jag ställde denna fråga och förändringen gjordes flyttades min leverans fram ca 3 månader. Och när jag kollade nu precis så har man flyttat fram leveransen en månad till (mitten oktober). Det känns som jag ramlade ur kön för att jag önskade ett pris på dessa tillägg. Eller är det fler som fått sina leveranser framflyttade 4 månader? (jag beställde i slutet av Januari). Jag kollade med säljaren som menar att min fråga inte ska påverka leverans.. Men man kan börja undra.
av Stabilt
#1498894
Beställde min ungefär samma tid som du, V60 T8 Plus och väntade länge på leveranstid. Blev positivt överaskad när v28 dök upp som första besked. En vecka senare flyttades den till v36 och igår slog den om till v42 så tiderna hoppar hej villt.
av Lockis
#1498900
T200 skrev:
Lockis skrev: tis 10 maj 2022, 10:15
T200 skrev:Beställde V60 T6 i slutet av januari (MY23, jag kollade extra noga vid beställning), fick prel. leveransdatum av säljaren i början av juli.
Förra veckan när informationen om min nya bil (äntligen) gick att läsa på Volvos "leveransinformation" var leveransvecka ändrad till V37 som är i mitten av september. Så det var väl lite sådär kul att få reda på detta..
Någon som vet om man gör några förändringar i beställningen (ex. från Core till Plus och T8 etc.) om detta påverkar leveranstiden? Grundbilen är ju den samma.
Grundbilen som i modell är densamma. Men grundbilen Core är inte densamma som Grundbilen Plus/Ultimate. Att byta från T6 till T8 är också en större förändring.

Alla ändringar kan påverka leveranstiden. Lättast är att prata med din ÅF.
Ja, grejen är att i min grundbeställning hade fått leveransbesked till början av juli. För ca 2 veckor sedan bad jag om prisförslag på en "plus, T8". Säljaren meddelade mig efteråt att han var tvungen att ändra på min order för att få ett pris på det jag var nyfiken på. Så just nu är en T8 plus beställd som jag troligen inte vill ha. Samtidigt som jag ställde denna fråga och förändringen gjordes flyttades min leverans fram ca 3 månader. Och när jag kollade nu precis så har man flyttat fram leveransen en månad till (mitten oktober). Det känns som jag ramlade ur kön för att jag önskade ett pris på dessa tillägg. Eller är det fler som fått sina leveranser framflyttade 4 månader? (jag beställde i slutet av Januari). Jag kollade med säljaren som menar att min fråga inte ska påverka leverans.. Men man kan börja undra.
Vad i helsike är det för en säljare du har att jobba med? Klart som fasiken att han INTE behöver ändra en befintlig bil för att få fram pris. Jag hade ifrågasatt. Står det att du har en plus beställd på leveransstatus sidan nu?
av Lockis
#1498901
Stabilt skrev:Beställde min ungefär samma tid som du, V60 T8 Plus och väntade länge på leveranstid. Blev positivt överaskad när v28 dök upp som första besked. En vecka senare flyttades den till v36 och igår slog den om till v42 så tiderna hoppar hej villt.
Läste detta och kände mig lyckligt lottad.. Men så tittade jag in på leveransstatus och ser att något är galet. Leveransdatum v.40 sista ändringsdag 22/9... Detta rimmar DÅLIGT. Skulle sista ändringsdag verkligen vara 2v innan beräknad leverans? Nej, det brukar vara typ 6-8 veckor innan. Så med det i åtanke lär väl min bil inte dyka upp förens runt v.44 ... Börjar bli bud på att avbeställa och beställa något annat istället.
av T200
#1498903
Lockis skrev: tor 12 maj 2022, 08:39
T200 skrev:
Lockis skrev: tis 10 maj 2022, 10:15
Grundbilen som i modell är densamma. Men grundbilen Core är inte densamma som Grundbilen Plus/Ultimate. Att byta från T6 till T8 är också en större förändring.

Alla ändringar kan påverka leveranstiden. Lättast är att prata med din ÅF.
Ja, grejen är att i min grundbeställning hade fått leveransbesked till början av juli. För ca 2 veckor sedan bad jag om prisförslag på en "plus, T8". Säljaren meddelade mig efteråt att han var tvungen att ändra på min order för att få ett pris på det jag var nyfiken på. Så just nu är en T8 plus beställd som jag troligen inte vill ha. Samtidigt som jag ställde denna fråga och förändringen gjordes flyttades min leverans fram ca 3 månader. Och när jag kollade nu precis så har man flyttat fram leveransen en månad till (mitten oktober). Det känns som jag ramlade ur kön för att jag önskade ett pris på dessa tillägg. Eller är det fler som fått sina leveranser framflyttade 4 månader? (jag beställde i slutet av Januari). Jag kollade med säljaren som menar att min fråga inte ska påverka leverans.. Men man kan börja undra.
Vad i helsike är det för en säljare du har att jobba med? Klart som fasiken att han INTE behöver ändra en befintlig bil för att få fram pris. Jag hade ifrågasatt. Står det att du har en plus beställd på leveransstatus sidan nu?
Japp, Plus T8 på beställningen. Kanske någon specialare de fick göra efter att Volvo höjt priserna på bilarna sedan min beställning lades. Jag stör mig inte på detta så. Jag kan återgå o förändra som jag vill, det som gjorde mig orolig var ju om leveranstiderna hade ändrats tack vare detta men nu har flera svarat att även de fått samma besked i sina grundbeställningar.
Min säljare är väldigt bra att ha o göra med, det kan bero på att jag inte ställde alla frågor eller att han missade att informera något. Men nu är jag nöjd med alla svar jag fått från alla här och får sitta o räkna på om det är värt med Plus T8 eller ej :)
  • 1
  • 256
  • 257
  • 258
  • 259
  • 260
  • 313

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]