Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Glueharbour
#1448643
Mohahaha skrev: tor 03 jun 2021, 09:35 Ja såklart :) Men när du menar att bolaget höjde så pbb är 11% på laddhybibrider så menar du att din månadskostnad är: 11% av bilens pris delat på 12? Vet du om det är bilens pris för företaget ex moms eller ink moms? Även ev rabatter bolaget har? Är det bolagets nettopris som räknas?
Nej vi har 11 pbb på laddhybrider och 13 pbb på elbilar, vilket innebär 523 tkr innan miljöbonus för en laddhybrid. Prisbasbeloppet för 2021 är 47600 kr.
Sen har vi ramavtal med ca 14% rabatt hos Volvo, BMW , Mercedes och Audi lite beroende på modell.
Idag kom besked från ledningen att alla ska byta ut sina dieselbilar inom ett år, men jag beställde redan i februari. Min är beräknad att levereras 23/6 till Lund.
av Mohahaha
#1448646
Ok! Då är jag med på varför min bil hamnade på 523,000kr efter rabatter till slut :) . Då har vi säkert 11pbb på hybrid också. Då får ju du din bil snart ;)
av Glueharbour
#1448780
Ja den kommer snart, efterlängtat. Fick se orderbekräftelsen idag- min bil är specad med både el-värmare/kylare i kupén och programmerbar bränslevärmare :-o förstår inte riktigt vitsen med det....
Tanken måste väl vara att el värmare/kylare fungerar när du laddar bilen, och bränslevärmaren kan värma bilen när bilen inte laddar?!
av Wimso
#1448782
Glueharbour skrev:Ja den kommer snart, efterlängtat. Fick se orderbekräftelsen idag- min bil är specad med både el-värmare/kylare i kupén och programmerbar bränslevärmare :-o förstår inte riktigt vitsen med det....
Tanken måste väl vara att el värmare/kylare fungerar när du laddar bilen, och bränslevärmaren kan värma bilen när bilen inte laddar?!
Anledningen till dubbla värmare är nog att när du beställde var bensinvärmare standard men blev tillval iom my22 och elektrisk värmare blev standard.

Alla som beställer nu måste klicka i bensinvärmare som tillval.

Volvo har således gett dem som blev uppdaterade till my 22 båda värmarna.

När beställde du din?
av Fattiglapp
#1448816
Är du säker på det där med dubbla värmare? Jag har också en fd 21 som nu blir en -22, och enligt säljaren och Volvo ersätter bränslevärmaren elvärmaren (bränslevärmare överfördes ju eftersom den låg som standard i -21:an)
av Glueharbour
#1448823
I specen som gått till finansbolaget som finansierar våra tjänstebilar står bägge med. Men det kanske stämmer som du skriver, så då hoppas jag att kylaren ingår :-D
av Wimso
#1448824
Angående dubbla värmare så är detta som sagts till mig ifrån min säljare, frågade specifikt detta förra veckan.

Jag beställde i månadsskiftet jan/feb men har lev v28 enligt min Volvo, säljaren säger att bilen anländer 1 juli till dem prel, hoppas den reggas innan månadsskiftet....
Var in och kollade spec och Klimatpaket med bränslevärmare står med, antar att alla har elvärmare oavsett om man väljer bränslevärmare.
Användarvisningsbild
av bem
#1448833
Wimso skrev: fre 04 jun 2021, 17:31
Glueharbour skrev:Ja den kommer snart, efterlängtat. Fick se orderbekräftelsen idag- min bil är specad med både el-värmare/kylare i kupén och programmerbar bränslevärmare :-o förstår inte riktigt vitsen med det....
Tanken måste väl vara att el värmare/kylare fungerar när du laddar bilen, och bränslevärmaren kan värma bilen när bilen inte laddar?!
Anledningen till dubbla värmare är nog att när du beställde var bensinvärmare standard men blev tillval iom my22 och elektrisk värmare blev standard.

Alla som beställer nu måste klicka i bensinvärmare som tillval.

Volvo har således gett dem som blev uppdaterade till my 22 båda värmarna.

När beställde du din?
Så här blev det på min V90 T6 Recharge 2022:
1. När jag beställde bilen (24 feb.) skulle jag få en 2021:a och där var ju bränslevärmare standard.
2. För ganska många veckor sen ändrade Volvo själva till en 2022:a. Bränslevärmaren försvann då.
3. Enligt min säljare skulle det bara bli en vanlig elektrisk motorvärmare med sladd om bränslevärmare inte las till på min V90 T6 Recharge. Så den las till i 2022 ordern till det facila priset av 3900 kr. Således fick jag snällt betala för att få det på 2022:an jag redan hade på 2021:an. Det är antingen eller som jag fattat det, antingen elektrisk värmare eller bränslevärmare.
Vi får väl hoppas det funkar som bränslevärmare funkar i normala fall att den inte ligger och kör under körning med bilen på vintern som den ju gjorde på 2021:or 60- och 90-seriens laddhybrider som vållade en del debatt.
Som jag förstått det är det inte vattenburen elvärmare som får energin från 400 voltbatteriet som kommer sitta i 60- och 90- serien laddhybrider på 2022:or förrän senare i år. Det är väl sånt värmesystem alla vill ha i laddhybriderna men kommer först senare i år. Då borde det inte gå välja bränslevärmare som tillval gissar jag. Allt som går på bränsle vare sig bensin eller diesel skall ju bort ur Volvos sortiment senast 2030 då ju bara rena elbilar skall tillverkas. Att bränslevärmare avvecklas helt framöver på laddhybrider verkar ju logiskt med tanke på målet. Blev lite utsvävning kanske. Rätta gärna om jag missuppfattat nåt.
/Bo
  • 1
  • 205
  • 206
  • 207
  • 208
  • 209
  • 313
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]