Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1238772
V9097 skrev:”Intressant” att Volvo lanserar T6 TE nu, när det är ett nästan ett helt år till produktionsstart.
CabBO skrev:
W.A.P.E. skrev:Det är väl okänt, kanske inte jättetroligt att den flyttas från CMA.
Men den hade verkligen behövts. T6 TE (svårt att se skälet med den) räcker inte för att stoppa Passat GTE
Varför köpa Passat GTE? Vad är det med den som gör den speciell gentemot T6 TE?
Mina blickar eller tankar faller så att säga inte mot en Passat. Ointressant för mig.
V60 T6 TE är en mer attraktiv bil än Passat GTE, det tror jag de flesta kan vara överens om. Men GTE toppar försäljningslistan för supermiljöbilar, en position Volvo gärna vill ha. Då räcker inte T6 TE eftersom den är för dyr för de flesta tjänstebilister.
Kollar man utifrån ett volvoforum så är det klart ingen bryr sig om en Passat, men det är inte det jag är ute efter. Som skrivs ovan, etta på listan, och ett utsläpp som piskar Volvo än så länge och blir ännu bättre per Bonus Malus.
Skiljer bara 30kkr mellan T6 och T8 på prelpriser o de har samma utsläpp.
Vi vet ju inte om Volvos agenda, kanske bara ska finnas högprestanda-hybrider på SPA?
#1238833
Derank skrev:Nu är ju knappast awd nåt du känner av om du inte anser att du behöver det. Livet blir inte direkt jobbigare av att bilen har awd.

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk
du har ett poäng där, då jag aldrig behövt eller haft awd på mina bilar
#1239189
Av V60 alternativen verkar T6 AWD vara det enda tänkbara alternativet för min del. :wink:
Hybriderna är ok och trevliga också men de får nog utvecklas lite till innan man hoppar på den svängen.
Det är alldeles på tok för kort räckvidd på eldriften ännu enligt min uppfattning.
#1239469
Håller med övriga, mycket konstigt att Volvo är så sega i elutvecklingen. När V60 D6 kom 2012 var Volvo den främsta tillverkaren. Det var väl den enda laddhybriden? Överlägsen de icke laddbara Lexus och Toyota. Nu känns det som Volvo är nästan sist, omsprungna av KIA(!), Hyundai(!) och VW bland annat. När andra tillverkare kommer med längre räckvidder kommer Volvo med något fjantigt 48V-system sämre än i 20 år gamla Prius.

Och hur svårt ska det vara att släppa T6 TE samtidigt som T8 TE? Dom är väl i stort sett lika. Hur svårt ska det vara att kombinera t ex en T3 med samma eldrivning som i T6/T8 TE?

Fick man önska helt fritt, men samtidigt realistiskt, skulle man önska sig en V60 ren elbil som går går ca 30 mil i verkligheten med möjlighet att beställa till räckviddsförlängare för ca 20 000 kr. Alltså som BMW i3 REX som kom 2013!

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]