Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1239562
GustavE skrev:Och hur svårt ska det vara att släppa T6 TE samtidigt som T8 TE? Dom är väl i stort sett lika. Hur svårt ska det vara att kombinera t ex en T3 med samma eldrivning som i T6/T8 TE?
Nu spekulerar jag bara - men tekniken finns där och jag tror det till stor del är ett logistik- och försäljningsproblem. Hade man erbjudit t ex T5 TE (T3 + el) och T8 TE redan från idag, till samtliga nya modeller, så hade man knappt sålt något annat.

Man hade sannolikt fått kapacitetsproblem och tappat försäljning på övriga motorer. Motorer som man ju planerat att sälja i flera år till, och kanske har stora lager av. Jag tror den långsamma infasningen av laddhybrider (från samtliga tillverkare) till stor del är ett medvetet val.

Titta bara på nya BMW X2. En helt ny modell som lanseras med nästan uteslutande dieselmotorer. När motorjournalisterna skickades iväg på första provkörningen hade man inte ens en bensinare på plats. Kort och gott - de traditionella biltillverkarna har för långa planerings- och försäljningsprocesser för att hänga med i den snabba opinionsvändningen från diesel till bensin-, el- och hybridbilar.
#1260704
Det är dålig lönsamhet på laddhybrider fortfarande, så Volvo Cars ser ingen andledning att ha med dessa vid lanseringar av nya modeller då försäljningen ändå går bra. Man jobbar hårt med att komma ikapp med riktiga elbilar där det blir mer lönsamt att producera i större volymer.
#1262262
robert70 skrev:Hur många veckor innan byggstart går det att konfigurera respektive motoralternativ i bygg din bil ?
Finns det någon bra gissning på vad en d4awd landar på ?
En 3 månader kanske? Var nåt liknande på XC40 iaf.
Lägg till priset som AWD tillägg brukar medföra, så får du en fingervisning.

Jeg er nok ganske sikker på at jeg bare er o[…]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]

Om det tagit tio år innan det finns för[…]

Beror på hur stor tjejen är... Hon l&au[…]