Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1237546
Någon större viktnackdel tror jag inte på. Kompressorn är liten och gummibälgarna väger inte mycket. Några tankar finns inte.
av fragge
#1237567
Lövet skrev:Någon större viktnackdel tror jag inte på. Kompressorn är liten och gummibälgarna väger inte mycket. Några tankar finns inte.
Lyft upp golvet i bagageutrymmet så kommer du att hitta 4 st tankar.
Användarvisningsbild
av betterlead
#1237706
Vad innehåller de? Är de tyngre än vanliga spiralfjädrar och stötdämpare?
av rojo8515
#1237707
Vad finns det egentligen för olika fjädrings och stötdämparsystem till nya XC60?

Vad är det för olika egenskaper samt för och nackdelar?

Vad jag förstår finns det följande:

1. Helluftfjädring med elektroniskt styrda gasstötdämpare i tre lägen samt att bilen går att höja och sänka

2. Stålfjädring säger en del, nu kollade jag under en ny XC 60 T8, och där sitter en kraftig komposit bladfjäder enligt bilden nedan:

3. R-desing , är det någon annan fjädring och stötdämpare på dessa bilar? Är det gasstötdämpare på dem?
XC609_T8.jpg
XC609_T8.jpg (1.3 MiB) Visad 2097 gånger
Användarvisningsbild
av mikeman
#1237709
betterlead skrev:Vad innehåller de? Är de tyngre än vanliga spiralfjädrar och stötdämpare?
Jag kan inte hålla mig, jag bara måste gissa. Kan de innehålla... Luft? :) :D
av fragge
#1237721
betterlead skrev:Vad innehåller de? Är de tyngre än vanliga spiralfjädrar och stötdämpare?
Varje fjäder byts ut mot en luftkudde, stötdämparna finns kvar.
Varje kudde är sedan kopplad till varsin trycktank via någon form av elektroniskt kontrollerad ventil som kan reglera trycket i kudden.
Tankarna fylls sedan på av en kompressor vid behov, det går att höra surret från kompressorn i vissa lägen.
Det är mest tankarna, reglersystemet, rören och kompressorn som är extra vikt jämfört med en "normal" fjädring.

En risk med luftfjädring är att om ett läckage uppstår så kan bilen "kollapsa" till sitt lägsta läge och det kan göra bilen okörbar, vet dock inte hur XC60 beter sig i det fallet. Det skulle iallafall vara en obehaglig upplevelse om det skedde vid färd.
av Malmstroem
#1237749
Det är sällan en luftfjädring helt kollapsar under färd.

Det som oftast händer är att någon bälg börjar läcka lite grann. Det löses genom att kompressorn går mer. Till slut brukar kompressorn ge upp. Då sjunker fjädringen mer och mer. Vanligtvis märks det när bilen stått ett tag.

Sedan får du byta bälgen och kompressorn. Förhoppningsvis inträffar det när du fortfarande har garanti eller försäkring på bilen. Annars brukar det bli dyrt. :-O)
av fragge
#1237750
Malmstroem skrev:Det är sällan en luftfjädring helt kollapsar under färd.

Det som oftast händer är att någon bälg börjar läcka lite grann. Det löses genom att kompressorn går mer. Till slut brukar kompressorn ge upp. Då sjunker fjädringen mer och mer. Vanligtvis märks det när bilen stått ett tag.

Sedan får du byta bälgen och kompressorn. Förhoppningsvis inträffar det när du fortfarande har garanti eller försäkring på bilen. Annars brukar det bli dyrt. :-O)
De fall jag har hört om kollaps är när man kört på någonting som legat på vägen eller tappats från en annan bil, detta kan då träffa kudden om man har otur. Är nog dock sällsynt, som du säger.
Användarvisningsbild
av betterlead
#1237820
fragge skrev:
betterlead skrev:Vad innehåller de? Är de tyngre än vanliga spiralfjädrar och stötdämpare?
Varje fjäder byts ut mot en luftkudde, stötdämparna finns kvar.(..)
Tack. Ang vikten, är det kanske svårt att få veta.
av fragge
#1237834
betterlead skrev:Tack. Ang vikten, är det kanske svårt att få veta.
Ja, jag skulle gissa på 20 kg extra för tankarna och kompressorn.

Ok, tack så mycket, det ska vi se om vi hitt[…]

Jag köpte samma som till kupen med kantsö[…]

Köpråd

Finns flertalet V60CC lagerbilar som ryms inom din[…]

Nytt avgasrör B234F

Avgasröret sitter på plats, allt passad[…]