- ons 07 mar 2018, 08:01
#1237256
Jag har en XC60 T8 Inscription med all utrustning förutom luftfjädring beställd. Enligt mig är det t.o.m. en nackdel. Så här tänker jag:
Positivt:
Positivt:
- Höj och sänkbar bil, bättre stabilitet vid (mycket) hög fart.
- Sänka baken vid ilastning, använder man ens denna funktion?
- Går att styva upp fjädringen vid sportig körning.
- Sämre komfort än normalfjädringen, kontroversiell åsikt kanske men jag har testat bilar med och utan direkt efter varandra och upplever luftfjädringen som snäppet stötigare(samma fälgstorlek). Många som hyllar luftfjädringen har inte ens testat den vanliga. I tester förlorar Volvos luftfjädring generellt i komfortjämförelser mot Audis luftfjädring i Q5.
- Extra vikt, 4 st. lufttankar och en kompressor skall släpas runt på
- Sämre andrahandsvärde? Äldre luftfjädringar är kända för att vara dyra att underhålla/reparera. Jag skulle undvika en begagnad bil med luftfjädring.
Senast redigerad av 1 fragge, redigerad totalt 0 gånger.
XC60 T8 Inscription, Teknik Pro, Lounge Pro, B&W, MY19