Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fragge
#1237256
Jag har en XC60 T8 Inscription med all utrustning förutom luftfjädring beställd. Enligt mig är det t.o.m. en nackdel. Så här tänker jag:

Positivt:
  • Höj och sänkbar bil, bättre stabilitet vid (mycket) hög fart.
  • Sänka baken vid ilastning, använder man ens denna funktion?
  • Går att styva upp fjädringen vid sportig körning.
Negativt:
  • Sämre komfort än normalfjädringen, kontroversiell åsikt kanske men jag har testat bilar med och utan direkt efter varandra och upplever luftfjädringen som snäppet stötigare(samma fälgstorlek). Många som hyllar luftfjädringen har inte ens testat den vanliga. I tester förlorar Volvos luftfjädring generellt i komfortjämförelser mot Audis luftfjädring i Q5.
  • Extra vikt, 4 st. lufttankar och en kompressor skall släpas runt på
  • Sämre andrahandsvärde? Äldre luftfjädringar är kända för att vara dyra att underhålla/reparera. Jag skulle undvika en begagnad bil med luftfjädring.
Detta är givetvis bara mina åsikter, och jag kanske har missat något i min tankegång. Vad har ni för åsikter?
Senast redigerad av 1 fragge, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av LaserJet
#1237258
-1

Helt fantastiskt med luftfjädringen.
Du har ju redan raddat upp dina punkter +/- och är själv övertygad om att luftfjädring ej är för dig.

Så du har ju gjort rätt val =)

Jag gjorde mitt val och la till luftfjädring, tycker helt enkelt att en T8 skall ha det.
Bara möjligheten att enkelt kunna stiga i/ur bilen är guld värld då man är lite "kort i rocken" (barnen likaså)

Kör så det ryker!

:mrgreen:
av fragge
#1237261
LaserJet skrev: Bara möjligheten att enkelt kunna stiga i/ur bilen är guld värld då man är lite "kort i rocken" (barnen likaså)
Tack, att bilen sänker sig vid i och urstigning är en fördel. Jag är skapligt lång så det är inget jag reagerat över men det är värt att ha i åtanke.
av KristianO
#1237267
När det gäller andrahandsvärde så får man nog tänkte lite på vilken kundgrupp som kommer söka efter en T8. En kundgrupp som vill ha det mesta, och även om du upplever att det inte är någon ”höjdare” så blir det nog svårt att motivera för nästa köpare.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Mumsmums
#1237272
Säger inte vad som är rätt eller fel men jag jag trodde nog att luftfjädring skulle vara som att åka på moln men när jag körde min brors XC90 med luftfjädring så blev jag förvånad över att man kände vägskarvar och mindre gupp så pass väl. Trodde luftfjädringen skulle trolla bort dessa men jag hade kanske orimliga förväntningar. Sen att man skulle vänta på att bilen sänker sig innan man kliver ur för att komma lägre ner kan man också ha funderingar kring. Det tar ju sin rundliga tid innan den sjunkit ner och i alla fall jag skulle inte ha tålamodet att sitta och vänta på det. Slutligen har han drabbats av ett kompressorhaveri med utbyte på garantin. En grymt bekväm bil är det ju hursomhelst!!!
av fragge
#1237275
Mumsmums skrev:jag jag trodde nog att luftfjädring skulle vara som att åka på moln men när jag körde min brors XC90 med luftfjädring så blev jag förvånad över att man kände vägskarvar och mindre gupp så pass väl. Trodde luftfjädringen skulle trolla bort dessa men jag hade kanske orimliga förväntningar.
Ja, det är lite så den marknadsförs men luftfjädring har funnits länge och det är inget magiskt med det, tvärt om. Jag skulle säga att det primärt är till för att få höj och sänkbarhet, inte högre komfort.
Användarvisningsbild
av betterlead
#1237485
Om man tror att luftfjädringen är till för att höja eller sänka bilen vid i- och urstigning eller för att man tror den är till för att åka på moln - då ska man definitivt inte beställa den. I övrigt finns det en himla massa fler anledningar, i alla fall för den som gillar att köra bil på olika sätt. Typ.
av Malmstroem
#1237498
Största fördelen med luftfjädring är att den hanterar tung last och tunga släp / husvagnar bättre.

Jag har luftfjädring på Audin (A6 Allroad) men inte på Volvon (XC90). Huvudorsaken att det inte blev luftfjädring på Volvon är en oro över framtida hållbarhet -- jag har tänkt behålla bilen rätt länge. Jag har alltför många bekanta som har haft problem med luffjädringar.

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]