Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Snowie
#1240510
Hej,

Funderar på att plocka ut en xc60 T8 som tjänstebil men läste på gronabilister att det kan vara svårt att ladda den på publika laddstationer, stämmer detta? går det att köpa en kabel som passar till de publika?

Refererar till följande.
"Batterierna laddas med ett uttag på vänstra framflygeln, där den kabel som följer med är gjord för hushållsuttag. Laddtiden är 2,5 timmar med 16A, 3,5 timmar med 10A och uppemot 5 om man drar ner till 6A. I motsats till en del andra märken, har Volvo inget emot att man laddar på detta sätt, och rekommenderar vare sig laddbox för hemmet eller Typ 2-sladd. Det betyder dock att de flesta publika laddare är otillgängliga, ”två hål i väggen” är ju på väg ut för offentlig laddning. Det betyder också att laddningen tar längre tid, och i motsats till den betydligt billigare laddhybrid-SUV:en Mitsubishi Outlander är snabbladdningen inte att tänka på. Volvos app OnCall visar laddstatus för bilen, och låter mig fjärrstyra laddning och uppvärmning/kylning av kupén. "
Användarvisningsbild
av joel80
#1240514
Det är ju bara att köpa en typ2-kabel. Lite snålt av Volvo att inte skicka med det.. Man kan ev förhandla till sig det med säljaren, men annars finns det många andra som säljer sånna. Dom är inte jättebilliga, men finns för lite lägre pris än vad Volvo vill ha. Köpte min för ca 2000kr via en webbutik.

Med en sån laddar man också lite snabbare. I 16A i allafall.
Användarvisningsbild
av betterlead
#1240530
En del faktafel i den artikeln. Skribenten blandar och ger friskt. Svårt då för en annars helt oinvigd att få veta vad som är sant i den, om just T8:an.

Den demobil jag lånade över ett dygn, kunde jag ladda i laddstolpe på stan och med samma plugg hemma på garageuppfarten från ett helt vanligt jordat uttag. Hur det hängde ihop, minna jag inte längre - men det är klart, om nu de nyaste från produktionen levereras med en annan kabel, så har jag ingen aning.
av KristianO
#1240545
Jag kör också T8 och laddar hemma i vanligt uttag med medföljande kabel. Funkar kanon även om det bara ger 10A.

Installerar nu en Halo box för enklare hantering och 16A. Staten sub. ju halva priset.

För enklare hantering på resande fot så underlättar det med en Typ2-typ2 kabel.

Kristian




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av macula
#1240591
KristianO skrev:Jag kör också T8 och laddar hemma i vanligt uttag med medföljande kabel. Funkar kanon även om det bara ger 10A.

Installerar nu en Halo box för enklare hantering och 16A. Staten sub. ju halva priset.

För enklare hantering på resande fot så underlättar det med en Typ2-typ2 kabel.

Kristian




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag har också ”nya kabeln” där man ej kan reglera styrkan. Men jag fick säljaren att ordna en Typ2 - Typ2 4m lång, fick den utan kostnad som plåster på såren för lång levtid. Bra att ha för att ladda på stan.
Funderar själv på en laddbox hemma. Lägg gärna upp tips o synpunkter på era laddboxar. Vad ska man tänka på?
För övrigt en grym bil, denna veckan kört 27mil och bensinmätaren har inte rört sig men än ett litet hack på mätaren :D
Användarvisningsbild
av LaserJet
#1240605
Jag laddar ju i mitt vanliga motorvärmaruttag, vanlig stickpropp
Funkar fin fint och är separat från annat samt har egen jordfelsbrytare + jordfelsbrytare för den sektionen i centralen och en till för resterande.
Hängslen och livrem som gör att jag eventuellt tänkte skippa laddboxen

Köpte dock en 8m kabel som tillägg
Typ 2- Typ 2 är nog det som gäller framöver för laddning på offentliga platser, men för mig blir det 99% laddning hemma

Supernöjd!
:mrgreen: :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Snowie
#1240629
Får se till att få med en riktig laddkabel på köpet då :)

Vad får ni för förbrukning på T8 vid längre sträckor? normal motorvägsfart (120-130km/h)
Kör en eller två ggr i månaden till Stockholm så 55Mil enkel väg.
av Dream98
#1240671
Snowie skrev:Får se till att få med en riktig laddkabel på köpet då :)

Vad får ni för förbrukning på T8 vid längre sträckor? normal motorvägsfart (120-130km/h)
Kör en eller två ggr i månaden till Stockholm så 55Mil enkel väg.
Jag har 0,8-0,9


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av macula
#1240730
Snowie skrev:Får se till att få med en riktig laddkabel på köpet då :)

Vad får ni för förbrukning på T8 vid längre sträckor? normal motorvägsfart (120-130km/h)
Kör en eller två ggr i månaden till Stockholm så 55Mil enkel väg.
Jag körde Malmö Småland tor 115 - 125 stora delar och en del 70-90 väg med farthållare och körde medvetet snålt för att se minsta förbrukning och hamnade på 0,72.
Väldigt bra måste jag säga. Bilen nästan 2v och nu har jag 40 km på mätaren efter full laddning :D
Användarvisningsbild
av betterlead
#1240746
Hmmm, egentligen känns det mycket. Jo, jag förstår, det är en tung SUV, men jag har inbillat mig att jag skulle kunna köra på ca 0,5 - en illusion alltså...

Min nuvarande bil, en BMW 330i - även den en 4-cylindrig motor med twin turbo och visserligen endast 254 hk (!) sörplade i sig 0,65 på sträckan Lund-Karlskrona T o R. Ungefär samma hastigheter. Visserligen kring midsommar, så det var så klart varmare.

Japp, min Bimmer väger betydligt mindre...

Nu kör jag 80% i stadstrafik, så jag har gott hopp om att kunna köra mest på el. Och framför allt, kommer jag inte att spy ut giftiga avgaser i luften där många människor går och cyklar. #ängel ;)
Köpråd

JA du , en hybrid eller el skulle gått bort […]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortr&oum[…]

Så här kopplade vi kablarna. Sedan star[…]

Bakaxel äldre Duett

Glömde till lägga att vi är ifr&ari[…]