Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Qualia
#1427632
Man märker inte så mycket skillnad, eftersom det är litet skydd, oftast är ju dörren stängt!
Men välj efter färg kulrör, vilket jag gjorde till min bil..
Tycker det både vara standard på XC60.
av Wirke
#1427835
Capitano4 skrev: fre 05 feb 2021, 10:05 Ni som har bilen, hur jobbigt av problem är detta? Smutsen tar sig väl inte in i bilen? Det är väl bara att torka av en gång i veckan med en blöt trasa så inte rost sätter sig?
Det är jobbigt för en pedant men delvis två olika problem:
1. Dörrkanten blir smutsig. Volvos egen lösning med eftermonterat plastskydd i hjulhuset har minskat det problemet för mig.
2. Jo, det kommer in smuts i bilen. Det beror (enligt Volvo) på undertryck som bildas runt den nedre gummilisten i dörren som suger in damm när den öppnas. Det finns mig veterligen ingen lösning på detta, annat än att undvika öppna bakdörrarna när man kört.
av Lövet
#1427837
Wirke skrev:Det beror (enligt Volvo) på undertryck som bildas runt den nedre gummilisten i dörren som suger in damm när den öppnas. Det finns mig veterligen ingen lösning på detta, annat än att undvika öppna bakdörrarna när man kört.
Ändå ballt att Volvo har egna fysikaliska lagar. Här har jag öppnat bakdörrar i 30 år utan att det magiskt "sugs in" smuts i dörröppningarna utan att förstå hur unikt det är.
av kantarell
#1427958
Enligt mina erfarenheter efter ca 7 000 mil med xc60 -19 så är det bara nys från Volvos sida om att det beror på undertryck i bilen. Jag har haft koll på detta sedan bilen var ny och den finsand som lägger sig innanför bakdörrarna byggs på mil efter mil oavsett hur dörrarna öppnas eller ej. Fick dom omtalade listerna monterade så fort dom togs fram och det minskade nog nedsmutsningen på utsidan men inne i bilen hände ingenting, i alla fall inte till det bättre. Tydligast blir problemet vid körning på torra asfaltvägar då det efter 10-20 mils körning ligger ett tunt lager med finsand innanför bakdörrarna. Kan nog vara samma förhållande på torra grusvägar men där har jag inte lika stor erfarenhet. Ett välfärdsproblem som medför en snabb damsugning ett par gånger i veckan beroende på väderförhållanden. Inte mycket att gnälla på men lite surt att Volvo skyller på något som jag uppfattar som ett rent påhitt till förklaring. I övrigt fortfarande mycket nöjd med bilen som helhet.
av Capitano4
#1430681
Studioelga skrev:Hej alla.
Köpte art:32288517 (stänkskydd enl.volvo) på bilia , 247:- per par. Montering 312:- Passar perfekt.
Ola
Blir det inte rätt fult med stänkskydd?
Användarvisningsbild
av Rillee
#1432879
Har även problem med att listerna lossnar på min s60. Får köpa något klister och limma fast dem, premium :)
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
V70 motor till 850

Okej tack för svar :-)

Kinna Filmen ( Stig Helmer story) Skickat fr&ar[…]

Byte till sommarhjul med nya däck på. […]

Okej tack ska undersöka detta vidare