Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Dex
#1225194
Är det någon som fått AdBlue i sin nya XC60 ännu?
Någon information hur länge den nya 10l tanken varar?
Jag vet så mycket att är det tomt på AdBlue så blockerar det start av motorn.
VW och en del andra tyska biltillverkare har ju kört med det ett tag redan för att klara av avgaskraven.(WV/Audi och trots ändå diesel skandal 2ggr)
Men nu börjar Volvo också använda det för att få ännu bättre avgasvärden,
Användarvisningsbild
av Derank
#1225226
Den säger till i god tid i förväg, ca 1000-1500mil beroende på fordon, har för mig jag körde runt 1200mil med Craftern.
av Lövet
#1225245
Bilen varnar ungefär 250 mil innan den är slut så det är god tid. Den har också koll hela tiden hur många mil det är kvar.

Min 12l tank räckte 1100 mil innan jag fyllde och då var den inte slut. Fyllde på OKQ8 för 6,95kr litern. Gäller alltså att ha koll på vart man köper. På vissa ställen är det svindyrt. (Läs: hos ÅF)
av Kalla
#1226096
Fick minXC 60 för 2 veckor sedan. Står nu på verkstad. Fel på avgasreningen, adblue systemet. Volvo har ingen lösning på problemet utan det testar lite olika lösningar, står en till XC60 inne på samma verkstad med samma problem. Bilen hann rulla 120 mil. Problemen började när kylan slog till, minus 20 grader.

Bedrövligt att volvo ska använda oss kunder som försökskaniner :( :(
Användarvisningsbild
av Dex
#1226569
Kalla skrev:Fick minXC 60 för 2 veckor sedan. Står nu på verkstad. Fel på avgasreningen, adblue systemet. Volvo har ingen lösning på problemet utan det testar lite olika lösningar, står en till XC60 inne på samma verkstad med samma problem. Bilen hann rulla 120 mil. Problemen började när kylan slog till, minus 20 grader.

Bedrövligt att volvo ska använda oss kunder som försökskaniner :( :(
Tur att man slapp AdBlue fick nog bland de sista XC60 D5 som leverarades utan det. :D
Höjer kanske andrahandsvärdet eftersom AdBlue ökar körkostnaden/mil lite. :)
av Kalla
#1226936
Har nu fått tillbaka bilen. Volvo knäckte problemet till slut. Det visade sig vara dålig kvalitet på en Batch adBlue som den nya bilen fylldes på med i fabriken . Finns censorer som känner av kvaliteten på adBlue. Tips köp inge tveksam billig adBlue och fyll på med. När felet är loggat så går bilen bara 50 km, sedan stannar den om man inte åtgärdar, säger Volvo.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1226979
Kalla skrev:Har nu fått tillbaka bilen. Volvo knäckte problemet till slut. Det visade sig vara dålig kvalitet på en Batch adBlue som den nya bilen fylldes på med i fabriken . Finns censorer som känner av kvaliteten på adBlue. Tips köp inge tveksam billig adBlue och fyll på med. När felet är loggat så går bilen bara 50 km, sedan stannar den om man inte åtgärdar, säger Volvo.
Har du tips på något märke/någon tillverkare av AdBlue som håller högre kvalité?
Eller det räcker kanske att det är ISO 22241 (ISO-22241-1, ISO-22241-2, ISO-22241-3)...

Kanske inte helt opartiskt, men:
SCR-systemen där AdBlue används är mycket känsliga för föroreningar som kan kontaminera urealösningen. Även små mängder föroreningar kan försämra SCR-katalysatorns prestanda avsevärt. Om du använder en kvalitetsprodukt undviker du kostsamma reparationer eller utbyte av en skadad katalysator.

Varning! De flesta fordonstillverkare betalar inte ut någon garanti om du har använt AdBlue av låg kvalitet eller en vätska som har modifierats på fel sätt.


http://www.yara.se/nox-reduktion/adblue ... ar-adblue/
av Antti
#1228097
Jag fick min XC 60 den nya ,i mitten av oktober 17.sen såg jag de sänkte hästkrafterna,til 250 när man gick in på volvos sidor..I min var det 254 hp det har jag nog ,samt tog extra polestar trim så det är ännu mer.Men träffa en arb kompis som beställde xc 60 en vecka efter mig, den nya fick den i dagarna .Han har lämnat bilen på verkstad 2ggr redan .larmant för allt . Har det ochgöra med det svamlet ad blue monterade i bilar .Jag måste säga jag är nöjd med den bil jag fick. Den är livsförfarlig.

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]

säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]

Tja!! Varken ljusen till regplåtsbelysingen[…]