Sida 1 av 2
Batteri og ladning T8
Postat: lör 16 dec 2017, 00:11
av Eiko
Fikk min T8 for 2 uker siden. Fulladet batteri da viste en rekkevidde på 32 km. Rekkevidden har langsomt økt til 37 km etter flere oppladninger men ikke lengre. I dag ble bilen fulladet og viser igjen 32 km. Det gjorde det på Onsdag også.
Tar det litt tid før et batteri bygger seg opp til maks kapasitet slik at dette er normalt? Kjenner jeg ikke er helt fornøyd. Det har vært kaldt de siste dagene og temperaturen har ligget på ca minus 5.
Re: Batteri og ladning T8
Postat: lör 16 dec 2017, 15:39
av Johnny123
Har hatt min T8 i 3 uker. Hvis det er kallt så går den kortere på batteri, går mere ström då det er kallt eller så finns det mindre kapacitet då det er kallt. Jeg har ca 35 km "i teorien".
Re: Batteri og ladning T8
Postat: lör 16 dec 2017, 18:59
av Eiko
Tok ut laderen i dag når det var ca 45 min til toppladning ifølge VOC. Rekkevidde sto da på 37 km. Vil tro rekkevidden hadde blitt 40 km hadde jeg ladet ferdig. Så da er det på riktig vei...opp☺
Re: Batteri og ladning T8
Postat: ons 20 dec 2017, 00:04
av chezENGH
Jeg har hele tiden ladet til 35 km ved Hybrid-modus. Om jeg bytter til Pure står det 40 km på fulladet bil.
Det gjelder også når det er kuldegrader ute.
Jeg har laget en egen profil basert på Pure, men med varmeapparat. Det gir meg 40 km start og god EV-økonomi.
XC60 R Design T8
Kråkerøy, Norge
Re: Batteri og ladning T8
Postat: ons 20 dec 2017, 15:31
av Eiko
Siste ladning så sto det 40 km hos meg også. Etter nesten 3 uker.
Re: Batteri og ladning T8
Postat: ons 24 jan 2018, 18:57
av Eiko
En liten update på denne. Fremdeles ikke helt fornøyd med ladekapasiteten. Sjelden jeg får ladet opp til 40 km i pure og funderer litt på hvorfor.
Som oftest har jeg 28 km i hybrid og 33 km i pure. Det har vært veldig kaldt siden jeg hentet ut bilen den 1. Desember så jeg har tenkt at dette kan være en forklaring. Men ladingen/kapasitet går litt opp og ned selv ved samme temperatur. En dag med temperatur på minus 3 hadde jeg en rekkevidde på 35 km i hybrid. Dagen etterpå, ved eksakt samme temperatur hadde jeg 29 km i hybrid. Er det noen logisk eller teknisk forklaring på denne differansen i rekkevidde ved samme forhold og hvorfor jeg ikke oppnår 40 km?
I dag er det pluss 5 ute. Rekkevidde ved fullt ladet batteri er.....33 km. To ganger siden 1. Desember har jeg oppnådd 40 km.
Re: Batteri og ladning T8
Postat: sön 11 mar 2018, 23:00
av macula
Imorgon hämtar jag min Xc60 inscription t8. Vet inte om jag kommer somna ikväll :D
Jag undrar om någon kan ge mig svar på om man får två laddkablar. En med schuko/typ2 och den andra kabeln med typ2/typ2? Hade varit kanon.
Nu räknar jag timmar ......
Re: Batteri og ladning T8
Postat: tis 13 mar 2018, 23:48
av Fadeaway
Jag har iofs en V90 T8 men har också upplevt varierande uppskattad räckvidd på el. Detta började efter att bilen i februari fått den senaste mjukvaran inlagd och var inget som jag tänkt på innan dess. Nu kan det variera mellan 31 och 40km i hybrid och +5 på det i pure. Jag misstänker att de har gjort ngn ändring i mjukvaran som försöker uppskatta rangen lite "smartare" men i verkligheten blir det mest förvirrande tycker jag.
Re: Batteri og ladning T8
Postat: ons 14 mar 2018, 07:09
av XC90_Executive
Tänk på att värmaren ska vara på en stund innan för att nå så långt som möjligt med el. Förklimatiseringen kan både värma och kyla batterierna vid behov.
Re: Batteri og ladning T8
Postat: ons 14 mar 2018, 13:12
av Eiko
macula skrev:Imorgon hämtar jag min Xc60 inscription t8. Vet inte om jag kommer somna ikväll :D
Jag undrar om någon kan ge mig svar på om man får två laddkablar. En med schuko/typ2 och den andra kabeln med typ2/typ2? Hade varit kanon.
Nu räknar jag timmar ......
Jeg fikk med bare en ladekabel. Med schuko/typ2.