Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1246428
joysam skrev:Kikat på spritmonitor.de?
http://www.fuelly.com har också rätt mycket förbrukningsdata. :)
Användarvisningsbild
av hållundan
#1247875
Inte riktigt länkat till förbrukning på D5, men till snittförbrukningssiffran som står i "Min volvo/On call" på websidan, likaså statuerad som "Medelförbrukning" i appen:

--> Är denna siffra baserad på totalen, sedan bilen var ny, eller nollas den samtidigt som man resetar TA/TM (vad dessa nu står för?)?

Har iaf en genomsnittsförbrukning enligt app/on call/minvolvo på 8,6/100 på min T5 FWD. Dugligt tycker jag ändå.
av joysam
#1247882
Snittförbrukningen i VoC-appen borde vara förbrukningen sedan du nollade senast.

För egen del är det 4,6 l/100 km/h enligt appen, men jag ligger något högre, 4,9 l/100 km, de senaste 11100 milen.

V60 D4 manuell


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
#1247883
Vet att du frågar om D5 siffror men av mina hittills lagda 236 mil i XC60 T5 awd -18 så har ca 150-160 varit långkörningar (10-30mil) och resten vanliga vardagskörningar på helger (5-10mil) och har ett snitt på 0.89l/100km vilket är helt okej. Ena resan hem från fjällen ca 30 mil enkel resa, mycket trafik och mycket hastigheter kring 80-90km/h men ändå några fina omkörningar gav ett snitt, uppmätt vid pump på 0.71l/100km.

Den gången den dricker är de absolut kortaste sträckorna, 1-3km...

I övrigt är motorn en dröm, helt knäpptyst och den svarar så otroligt bra på gasen och man behöver inte planera en omkörning om man säger så. Det enda negativa är att tanken enbart är på 60l, det har inte med motorn att göra men hade gärna velat sett den på 71l istället som man kan välja numera iom my19 vilket lätt är värt 900kr. Min syn på det hela, kanske lite partisk men gillar verkligen T5an starkt och ångrar inte valet av motor.
av Wirke
#1247918
Volvordesign89 skrev: fre 04 maj 2018, 09:37 Den gången den dricker är de absolut kortaste sträckorna, 1-3km...
Jag vet inte hur det är för D5an men T5an tycks gå ganska fett vid kallstart. Jag har mätt några gånger med varm/kall motor samma sträcka (ca 20 km körning) och det diffar runt 0,5-1 dl/mil enligt datorn. I övrigt har jag liknande förbrukningssiffror som ni och är nöjd med att den går att köra snålt, med förbehållet att jag sällan kör korta sträckor och aldrig stadstrafik.
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
#1247936
Wirke skrev:
Volvordesign89 skrev: fre 04 maj 2018, 09:37 Den gången den dricker är de absolut kortaste sträckorna, 1-3km...
Jag vet inte hur det är för D5an men T5an tycks gå ganska fett vid kallstart. Jag har mätt några gånger med varm/kall motor samma sträcka (ca 20 km körning) och det diffar runt 0,5-1 dl/mil enligt datorn. I övrigt har jag liknande förbrukningssiffror som ni och är nöjd med att den går att köra snålt, med förbehållet att jag sällan kör korta sträckor och aldrig stadstrafik.
Ja, att den går fett på kallstarter råder det inga tvivel om frågan är bara om det är en inkörningsperiod att den går så pass fett som 1l i differens eller om det kanske jämnar ut sig mer när den blivit inkörd? Har som sagt bara hunnit med 236 mil.
Användarvisningsbild
av AndreasThn
#1247937
Volvordesign89 skrev: fre 04 maj 2018, 14:55 Jag vet inte hur det är för D5an men T5an tycks gå ganska fett vid kallstart. Jag har mätt några gånger med varm/kall motor samma sträcka (ca 20 km körning) och det diffar runt 0,5-1 dl/mil enligt datorn. I övrigt har jag liknande förbrukningssiffror som ni och är nöjd med att den går att köra snålt, med förbehållet att jag sällan kör korta sträckor och aldrig stadstrafik.
Ja, att den går fett på kallstarter råder det inga tvivel om frågan är bara om det är en inkörningsperiod att den går så pass fett som 1l i differens eller om det kanske jämnar ut sig mer när den blivit inkörd? Har som sagt bara hunnit med 236 mil.
[/quote]

Vår T5 vea har passerat 4.000mil och rullar väldigt mkt kortsträckor, har inte märkt att bränsleförbrukningen sjunkit jätte mkt. Färddatorn visar runt 1,1-1,2l/mil :-D Kör på biogas så svårt att jämföra vid pump.
Användarvisningsbild
av Dex
#1248044
88-89mil på en tank(71l) är det ok för D5?
Avgör själva när bränslet kommer kosta 16-20kr/l.
Användarvisningsbild
av Derank
#1248329
Låter väl rimligt. Bränslekostnad en är hur som helst lägre idag än för 20-30år sedan.

För de flesta,iaf.

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk


Användarvisningsbild
av snepo
#1249086
Dex skrev: fre 04 maj 2018, 23:32 88-89mil på en tank(71l) är det ok för D5?
Avgör själva när bränslet kommer kosta 16-20kr/l.
16;48 kr/l såg jag idag,visserligen för 98 oktan. 1 kr mer än 95 oktan
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]