Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Leopold
#1217500
Jag tror den viktigaste frågan är hur långa sträckor man kör i medeltal.

Även relativt stora och hyfsat starka motorer som tex gamla B5254T6 (som förekommer i typ S80N -08, bensin) är rätt snåla under långkörning landsväg/motorväg, ca 0.75 l/mil.

Men det gäller absolut inte under korta körningar. Kollade min med Torque android-app uppkopplad via BT till en OBD II-läsare (Vgate Scan): det tar ca 10 minuter innan motortemp ligger på normalvärde, mätningar på O2 Sensor och katalysator visar att de inte arbetar som de ska förrän efter en kvart ca, motorn drar naturligtvis väldigt mycket mer under denna uppvärmningsperiod.

Så kör man mest korta sträckor ska man förmodligen ha en hybridbil eller elbil. Kör man mest längre sträckor så kan det nästan kvitta om man kör med diesel eller bensin såvida man inte kör typ 3000 mil plus om året, då kan den lägre bränsleförbrukningen uppväga den väsentligt högre fordonsskatten.
Senast redigerad av 1 Leopold, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Dex
#1217509
Här är lite av mina erfarenheter.
Min V70 T5 250 hk 2002 kan jag få ner till 0,95l/mil(blandad körning) vid försiktig och lugn körning.
Men så fort man gasar lite så sticker den iväg minst med 1,1-1,3l mil.
Motsvarande med diesel 0,8l/mil (D5) vs 1,25l/mil bensin(T5).
Vid lugnare körning 0,65l/mil (D5) vs 1,00l/mil(T5)
Man måste jämföra vid samma typ av körsätt på bägge för att vara rättvis.
Kör man med "ägg under gaspedalen"så går det få ner förbrukningen ytterligare givetvis på bägge.
Men köper man T5/T6 så jagar man inte bensindroppar helt ok med 1,3l/mil för min del det är känslan som räknas.
Användarvisningsbild
av Dex
#1218746
Derank skrev:
Norbert skrev:Någon som har en D5 och kan tala om den verkliga bensinförbrukningen?

Har en T5 beställd men börjar tveka med tanke på den verkliga förbrukningen som ligger på 1l/mil :x

förbrukningen är ju strunt samma de 2 motorer emellan så länge du inte kör 5-6k mil per år spelar ju 0.8 el 1,0 ingen roll i det stora hela. Kaffepengar-


Själv kör jag 2000mil per och och snittar 1,1 med minXC60 D4 auto awd gamla modellen
Otroligt 1,1 l/mil på en D4.
Jag har aldrig lyckats få upp mina D4 till 1,0l/mil.
Det högsta värdet var med husvagn på autobahn i tyskland 0,95l/mil(ca 100-110km/h)
Bara bil på autobahn 170km/h ungefär 0,85l-0,90/mil.
Kul och sett vad du hade fått för förbrukning med en bensin motor? :)
Användarvisningsbild
av Derank
#1218750
Tankade fullt idag igen, 1,33 landade det på denna gång. Dok mycket lek i snön och värmare har gått konstant
Användarvisningsbild
av Dex
#1218767
Derank skrev:Tankade fullt idag igen, 1,33 landade det på denna gång. Dok mycket lek i snön och värmare har gått konstant
Det kan man kalla riktig testkör cykel.
Man brukar väl säga:
Ju oftare man står vid bensin/diesel-pumpen desto roligare har man haft. :)
Tror du kommer upp i 2l/mil med bensinmotor lätt. :)
av Fogerty
#1245910
Svar till Simonek11.
T5 AWD (i en V90 CC) drar ca 55-60% mer bränsle än vad D5 AWD (i en V70) gör. Oklart hur mycket bilarnas olika vikt reducerar skillnaden men det torde vara klart att T5 förbrukar mera fossilt bränsle och har större klimatpåverkan.
Användarvisningsbild
av Dex
#1246069
Minvärde på en D5 XC60 2018 är nog 0.6l/mil.
Normal körning 0,67 -0,8 l/mil.
Kör man som man stulit bilen så blir det typ 0.9l/mil.
Undantaget vår forum medlem" Derank" som kan få upp dem till 1.3l/mil. ;-)
Frågan har kommit upp många gånger innan i forumet.
En D4 minus 1dl/mil cirka.
Hoppas det hjälper er lite.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]