Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Linqid
#1216865
Norbert skrev:Jag vet att skillnaden kanske inte är så jättestor på pappret men att tanka en bil som drar 0,7 och en som drar 1,0 l/milen gör skillnad när man kör ofta och korta sträckor, har själv erfarit det med tidigare bilar.

Så min fråga återstår, någon som har äkta D5 förbrukningssiffror ?

Tack alla som försöker övertala mig att behålla T5an :)
Jag tror inte folk försöker övertala dig - vi andra struntar nog i vilken bil du väljer (inget illa menat). Däremot är det ju viktigt, för din egen skull, att du gör en rättvis bedömning. En nettoskillnad på några hundralappar i månaden för att få köra en motor man faktiskt vill ha är ju nästan en icke-fråga när man köper en bil som kostar +500k (räkna gärna på din nettokostnad i månaden inkl. värdeminskning...).

Förstår inte riktigt vad du menar med "...att tanka en bil som drar 0,7 och en som drar 1,0 l/milen gör skillnad när man kör ofta och korta sträckor".

Oavsett vilket val du gör så vill jag ändå påpeka att jag tycker att nya XC60 är en mycket fin bil.
av titanum
#1216881
Tror att många står inför valet diesel eller bensin nu inte minst efter häxjakten som politiker startat mot dieselbilar, ivrigt påhejat av massmedia. T5:an verkar väldigt bra men drar uppenbarligen mer än D4/D5. Tror också att med mycket stadskörning och flera korta sträckor kommer skillnaden att upplevas än mer i jämförelse med dieslarna. Jag kör 2500 minst per år och räknar med 3dl mer per mil om jag skiftar till T5/T6, dvs ca 750 liter mer per år med bensinmotorn.
Extra bränslekost motsvarar då ca 10500 per år. Prisskillnad på bilen med olika motoralternativ får ställas i relation till driftskostnaden och sen det oförutsägbara i form av andrahandsvärdet. Lägg till det emotionella vad man trivs bäst att ratta...urmmm inga enkla saker att byta bil just nu!
av Norbert
#1216969
titanum skrev:Tror att många står inför valet diesel eller bensin nu inte minst efter häxjakten som politiker startat mot dieselbilar, ivrigt påhejat av massmedia. T5:an verkar väldigt bra men drar uppenbarligen mer än D4/D5. Tror också att med mycket stadskörning och flera korta sträckor kommer skillnaden att upplevas än mer i jämförelse med dieslarna. Jag kör 2500 minst per år och räknar med 3dl mer per mil om jag skiftar till T5/T6, dvs ca 750 liter mer per år med bensinmotorn.
Extra bränslekost motsvarar då ca 10500 per år. Prisskillnad på bilen med olika motoralternativ får ställas i relation till driftskostnaden och sen det oförutsägbara i form av andrahandsvärdet. Lägg till det emotionella vad man trivs bäst att ratta...urmmm inga enkla saker att byta bil just nu!
Exakt det är skillnad oavsett vad vissa skriver här så blir det oftare att tanka med en bil som drar över 1l/mil. En bekant till mig har en 2014 D4 FWD och den är riktigt pigg och dricker under 0,7 l/milen och den tankar han väldigt sällan.

För min del är inte en T5 ett måste, var mest så att jag som många andra har tagit häxjakten till mig lite angående dieslarna och valde T5 eftersom det spelar ingen roll för min del om det är diesel eller bensin egentligen utan det är förbrukningen det handlar om. Så ifall jag kan komma ner till 0,7 med en D5 så är valet rätt enkelt.

Konstigt nog så hänger inte många xc60 förare här inne med tanke på hur många D5 som ligger ute till salu hela tiden på blocket så tycker man att någon här inne borde äga en redan! :)
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1216970
DaltonSleeper skrev:
EbbevonVolvo skrev:
Lövet skrev:Ingenting magiskt har hänt senaste åren som ändrat min uppfattning att en diesel sparar ganska exakt 2dl per mil jämfört med motsvarande bensinare. Alltså 350kr/mån vid 1500 mil. Mer är det inte.
Skatten på en D5 är 2823kr
Skatten på en T5 är 1526kr Då minskar det till 250kr/månad vid 1500 mil.
Är skatten högre på nya XC60? Tror min ligger på 1370kr...
Siffrorna gäller AWD.

En FWD drar nog nästan en dl mindre/mil, och har lägre skatt.
Användarvisningsbild
av Dex
#1217189
Hej lite förbruknings siffror på mina XC60 dieslar för information.
Den gamla XC60 D4 Ocean Race Aut FWD VEA 2015 0,62-0,75l /mil
Den nya XC60 D5 Inscription Aut AWD 2018 0,65-0,80 l /mil (bara kört 152mil ännu förbrukningen sjunker nog lite efter ett tag har jag för mig).
Motsvarande körning med T5 motorn hade garanterat gett mig 0,95-1,30l/mil.
T8 hade man fått 3-5 mil "gratis" men efter det så samma förbrukning som T5 eller mer.
Så valet blev diesel för mig.
Men visst är T5 bilarna trevliga att köra annars.
Apropå anti-diesel propagandan/förbudet som tidningarna skriver om gäller ju inte Euro6 och Euro6 bilarna.
Dessa får köra i miljözonerna.
När förbud kommer som gäller Euro6 bilarna så får vi inte köra med T5 och T8 motorerna heller i städerna.
Så då får endast bilar med ren el drift köra i städerna.
Så jag tror på Diesel i minst 10 år framöver sedan byter jag nog till ren elbil.
av PartyNordmann
#1217209
Dex skrev: Den nya XC60 D5 Inscription Aut AWD 2018 0,65-0,80 l /mil (bara kört 152mil ännu förbrukningen sjunker nog lite efter ett tag har jag för mig).
Bra siffror. Har du använt Eco-läge mycket? Hur tycker du det funkar isf?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Dex
#1217276
Jag använder aldrig ECO läget på någon av bilarna. Jag tycker de är fantastiskt snåla(för att vara så tunga bilar) fastän man inte kör ekonomiskt för att spara. Jag har aldrig provat att få ner förbrukningen och kolla vad som är minvärde.
Jag kör XC60 D5 Inscription 2018 på default värdet "Comfort" (räcker till vid omkörningar).
Jag har faktiskt en V40CC D4 Aut Summum 2016 den är ännu snålare den tar 0,47l/mil-0,55l/mil kul att kunna dra på utan att den dricker som en "Häst". :)
Därför bytte jag från T5 bilarna till Diesel(Kanske man har blivit snål?)
av Norbert
#1217338
Nu är frågan ifall prisskillnaden på 40kkr mellan T5 och D5 är värt på en 3 årig period vs bensinförbrukningen eller slår det ut varandra?
Användarvisningsbild
av DaltonSleeper
#1217345
Om inte ekonomin är allt för snäv så skulle jag säga att du bör gå efter hjärtat, det du verkligen vill ha och ger dig körglädje. Kör själv gamla T5 och skulle aldrig byta till en Diesel, möjligen en T6. Jag skulle nog aldrig stå ut med dieselljudet och skulle man störa sig på det blir det inte kul (känner folk som ångrat sig). Men visst finns det fördelar också, det går från person till person och vad man gillar/inte gillar. Provkör en med samma motor, gärna flera gånger eller under en längre tid. Alltid uppfattar man inte allt då inputten svämmar över...
Användarvisningsbild
av Dex
#1217370
Håller helt och hållet med att man ska välja motor efter hjärtat och prova dem så att man känner att man gjort rätt.
Både T5 och D5 är fina att köra men helt olika karaktär.
D5 högt vridmoment redan i låga varv och till max 4000-4500rpm.
Medan T5 måste man varva lite mer för att få till vridmomentet och upp till 6000rpm.
Så det är ekonomin och vilken typ av karaktär på motorn man vill ha.
Diesel ljudet hörs utanför bilen. Inne hörs knappt något tycker jag(VEA motorn)
Bägge är härliga bilar tycker jag. :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]