Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Dex
#1250365
snepo skrev:
Dex skrev: fre 04 maj 2018, 23:32 88-89mil på en tank(71l) är det ok för D5?
Avgör själva när bränslet kommer kosta 16-20kr/l.
16;48 kr/l såg jag idag,visserligen för 98 oktan. 1 kr mer än 95 oktan
Ju mer bränslet går upp desto mer sparar man på köra på D5. :-)
Låter dumt men det är så det blir.
Ångrar inte att jag valde en D5 istället för T6 modellen.
Men T6 är en trevlig drivlina.
D5:an går faktiskt rätt bra och är tyst också.
Användarvisningsbild
av joel80
#1250466
Själv räknar jag "ju mer priset går upp desto mer sparar jag på att köra på el!" :D
Just nu dryga 8kr per mil mindre om jag räknar med att bilen drar i snitt 0,65l/mil på diesel om jag har helt slut på el.

Fast oavsett om man kör på diesel el eller bensin är ju större delen av kostnaden värdeminskning och allt annat runtomkring.. Om man inte har en rätt gammal bil.

Användarvisningsbild
av Derank
#1250469
Om dieseln kostar 14 el 16 kr litern är ju inte avgörande för normalbillisten. Är det det. Ska man inte ha bil. 2sek litern på 150 mil i månaden är 300 sek upp el ner om man räknar med att den drar 1liter milen.

Värdeminskning en är 5-10k i månaden på en ny bil

Det är billigare bränslekostnad idag än för 30 år sedan. För de flesta.

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av joel80
#1250496
Derank och jag är rörande överens.

Trevligt för omväxlings skull. ;)
Användarvisningsbild
av snepo
#1250534
Ja och efter semestern,går priset säkert ner igen. Så det är några månader folk får stå ut med högre pris. Tycker den nya elavgiften är värre än bränslepriset.
Användarvisningsbild
av joel80
#1250577
Nya elavgiften? Vilken? Det är bara typ 2 öres höjning.. I övrigt har man ju bara flyttat över skatter från elleverantörer till nätleverantören. Min kostnad har gått upp från ca 93öre till 97 öre. Dels försvann en liten rabatt på 2 öre i vintras och sen den höjda skatten. 97 öre är inklusive alla skatter och även överföringsavgiften. (eh inräknat årsavgiften)
Användarvisningsbild
av Derank
#1250579
Vet inte ens vad jag betalar längre sedan det blev gemensamt i bostadsrättsföreningen. Vet att det kostar 340 sek i månaden. Men kilowattpriset har jag då ingen aning . Tycker det är så billigt iaf.



Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av snepo
#1250587
joel80 skrev: sön 20 maj 2018, 14:56 Nya elavgiften? Vilken? Det är bara typ 2 öres höjning.. I övrigt har man ju bara flyttat över skatter från elleverantörer till nätleverantören. Min kostnad har gått upp från ca 93öre till 97 öre. Dels försvann en liten rabatt på 2 öre i vintras och sen den höjda skatten. 97 öre är inklusive alla skatter och även överföringsavgiften. (eh inräknat årsavgiften)
Ja nätöverföring tror jag det heter. Mycket dyrare senaste räkningen. Bor i lägenhet,så min förbrukning är ganska lika över året.
Användarvisningsbild
av joel80
#1250608
Näröverföringen sätt av din nätleverantören.. (för mig kostar det ca 13öre/kwh)Tyvärr har dom ju monopol på nätet i ditt område efter all utförsäljning av elnäten... Och dom avgifterna sätter nätägaren själv. Var snack om att införa nån slags gräns för hur mycket dom fick höja men tror att alliansen lyckades stoppa det med hjälp av SD.

På områden där monopol är typ omöjliga att undvika kan jag tycka det är lite oklokt att sälja ut och låta privata vinstdrivande företag få sätta priserna...
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Hur byta drl v60cc

Min högra jättebilliga drl slocknade och[…]

Jag har samma ljud bakifrån på min v60[…]

På min bil (som jag tidigare skrev om i det […]

Köpråd V60 etanol

Det är väl Powershift-låda i dessa[…]