Trenden verkar vara att elbilarnas ombordladdare blir mindre. Många elbilar har endast 3,7 kW som standard, vissa går det att köpa till 3-fas laddning 11 kW som tillbehör. I många länder finns endast 1-fas till bostäder, och då är det 7,4 kW med 1-fas 32 A i elbilen. Passar inte in i Sverige förstås.
Med 3,7 kW som i Volvo XC 60 T8 laddas det med upp till 2 mils körning per timme. Parkerar du över natten bör det kunna ge 25 mils körning i en elbil. T8 har ju endast 10,4 kW batteri så 4-5 mil klarar den, många klarar sig nog på det.
Men om du har varit ute på en tjänsteresa med ren elbil och kommer hem till middag med nästan tomt batteri, och sedan ska skjutsa barnen på hockeyträning 10 mil bort senare på kvällen kan det vara värdefullt med snabbare laddmöjligheter.
Troligen blir det isåfall DC-laddning som krävs, och det börjar komma produkter som ger 15 mil per timme.
https://www.blocket.se/goteborg/Semisna ... ?ca=11&w=3
Jag arbetar som elektriker i Danderyd, och många stora Djursholmsvillor har 3x63 A som mätarsäkring. Men det är inga Svenssonvillor där, fast jag har Fru Persson som en kund förstås.