Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1301357
XC90_Executive skrev:
joel80 skrev: sön 24 feb 2019, 23:50Så ser det ju ofta ut om man jämför diesel och bensin när man drar husvagn.

Dessutom snackar vi 190hk/400Nm mot 390hk/640Nm. ;-)
Brukar ju också kunna ge viss skillnad.. Bild
av guinness
#1301378
Nu har jag inte hunnit köra mer än 72mil med min T8, men jag har ju kört ganska hårt dom mil jag kört på bensin.
Provade tanka idag och det hade gått 28liter bensin = 0,39
Jag har normalt 1 mil 80-väg till jobbet, men 2 dagar/v så har jag 5mil ( skjutsar frun )

Skall på en lite längre tur imorgon, ca 60mil. Det blir spännande att se förbrukningen hamnar på då.
av CETT
#1301394
XC90_Executive skrev:Blir säkert svårt att räkna hem en T8. Men den håller värdet bättre än övriga och det är en underbar drivlina med Ca 400hk+. Finns pengarna där så är det skönaste valet oavsett vilken volvomodell den sitter i 😊
Det var inte alls svårt att räkna hem en T8 för mig som egen företagare. Jag räknade T8 mot D5 med motsvarande utrustning och kom fram till att på 3 år och 7500 mil tjänar jag runt 40000 kr netto på att åka T8. Då har jag räknat ett restvärde på båda på 55%. Det skiljer ca 100000 kr i nypris på bilarna men bara 45000kr i värdeminskning. Lägre förmånsvärde, ingen skatt och bonus gör att det blir plus. Sedan blir varje mil körd på el ytterligare plus. Sedan är det inte givet att jag skulle gjort samma val idag. Jag gillar att köra fort och då hade en D5 varit ett bättre alternativ tror jag.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1301419
CETT skrev: mån 25 feb 2019, 17:10
XC90_Executive skrev:Blir säkert svårt att räkna hem en T8. Men den håller värdet bättre än övriga och det är en underbar drivlina med Ca 400hk+. Finns pengarna där så är det skönaste valet oavsett vilken volvomodell den sitter i 😊
Det var inte alls svårt att räkna hem en T8 för mig som egen företagare.
Nej men för en "vanlig" Svensson blir det lite svårare att få ihop ekvationen, när hela bilens inköpspris ska betalas på nettolönen.
Användarvisningsbild
av Derank
#1301423
Som egenföretagare är det ju en helt annan sak, jag pratar om elbil el hybrid som privatköp

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

av CETT
#1301438
Oavsett är det skillnaden i värdeminskning man ska räkna på. Eller ska ni behålla bilen tills det är 0? Räkna 45 tkr i större värdeminskning minus bonus 17 tkr minus årlig skatt på 3 * 7639. Blir ca 5 tusen kvar att spara in på körningen då.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1301446
CETT skrev: mån 25 feb 2019, 19:03 Oavsett är det skillnaden i värdeminskning man ska räkna på. Eller ska ni behålla bilen tills det är 0? Räkna 45 tkr i större värdeminskning minus bonus 17 tkr minus årlig skatt på 3 * 7639. Blir ca 5 tusen kvar att spara in på körningen då.
Jag har hittills haft mina bilar i typ 6 år/20000 mil.
Jag tror ändå inte att man kan räkna hem en T8 mot tex en D4 om man saknar laddmöjlighet hemma och kör mer motorväg än korta avstånd i en större stad.
Sen är det långt från alla som kan uppbringa den större kontantinsatsen till T8, även om man tar allt på nöjeskontot.
För egen del har jag inget emot laddhybrider, men 5-6 mil på en laddning är inte så attraktivt.
av fragge
#1301502
Derank skrev:Som egenföretagare är det ju en helt annan sak, jag pratar om elbil el hybrid som privatköp
Finns väl i princip ingen som privatköper nya hybridbilar, 99,9% lär ju vara tjänstebilar.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1301504
fragge skrev: tis 26 feb 2019, 08:14
Derank skrev:Som egenföretagare är det ju en helt annan sak, jag pratar om elbil el hybrid som privatköp
Finns väl i princip ingen som privatköper nya hybridbilar, 99,9% lär ju vara tjänstebilar.
Jodå, de billigare som är i en annan prisklass än bilar Volvo saluför köps i viss utsträckning av privatpersoner.
Kan de vanligaste vara Toyota Yaris och Auris?
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]