Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jspeed
#1246455
Körde för en månad sen hem från fjällen med XC60 T8, 50 mil, på 6,3l/100km. Det är jag mycket nöjd med. Batteriet var fulladdat på morgonen, vinterväglag, medelhastighet 71km/h.

På motorväg, distans drygt 40 mil, tog den 8,5 l/100km. Medelhastighet 104km/h.

Luftmotståndet blir ju högt för XC60 i motorvägsfart men T8:an belönar landsvägskörning på kurvig och backig väg. På fjällturen ovan återgenererades totalt 14kWh, batteriet kan lagra 10,4kWh åt gången.

Totalt sett under 750 mil ligger jag på 5,8 i snitt. Så lite bättre än om jag kört diesel men desto skönare att slippa hammarslagen under huven. Och med mindre värdeminskning dessutom, det är jag rätt säker på!

Funkar ju bra att köra slut på batteriet, den har ändå alltid lite kvar till krypfart.
Det är så trevligt att köra in i garaget ljudlöst!
Användarvisningsbild
av LaserJet
#1246497
Jag kryper neråt i förbrukningen och kör mycket korta sträckor.
Nollställde för ett tag sedan och på de senaste 40milen har jag 2,9l/100km, snittfart 28km/h

Märks direkt en dag när motorvärmaren inte går att förbrukningen sjunker
Och räckvidden på bensin har ändrat sig 10km på de senaste 3 veckorna...

Tycker verkligen att detta är en fantastisk bil, så härligt att glida fram på el.
av Jspeed
#1246503
En till trevlig sak med T8:an, färddatorns värde på snittförbrukning stämmer på hundradels liter/mil mot kontroll vid pump. Det har jag aldrig upplevt i en Volvo tidigare. Någon som vet hur det stämmer på andra motorer på SPA? Dessutom räknas ju värmarens förbrukning också med på just T8.
av MbitGiZmO
#1246825
Hej en sak jag funderat på men inte riktigt greppat:

Hur påverkar förkonditionering eller fjärrstart via VOC räckvidden på el (förvärming av batteriet). Har för mig att jag läst att förkonditionering skall hjälpa

Är lite förvånad att bränslevärmaren startar när laddkabeln sitter i, vore väll vettigare att försöka förkonditionera på el så länge bilen är anslutet till elnätet? Jag använder dock sällan av tidigare nämnd anledning förkond jag står parkerad i ett litet garage.

Någon som vet hur man ska göra för optimal räckvidd (provat fjärrstart)?
av fragge
#1246874
MbitGiZmO skrev: Är lite förvånad att bränslevärmaren startar när laddkabeln sitter i, vore väll vettigare att försöka förkonditionera på el så länge bilen är anslutet till elnätet?
Förkontitionering m.h.a. bränslevärmare är tyvärr det enda sättet när det är kallt. Detta är också en av de mest idiotiska lösningarna på T8:an. Jag har även skrivit ett argt mail till Volvo ang. detta.
av ayzac
#1246945
Efter snart 600 mil med T8 ligger jag på 0.22 i snitt med min dagliga pendling på 39km vilket jag klarar på pure och individual läget, men efter byte till sommardäck 265/35-22 så så är man nere på 34-35km på pure läge, rullmotståndet spelar stor roll på en hybrid tydligen, men va fan, det är en suverän bil för övrigt 😀👍
av CETT
#1247036
Jag har beställt en T8 och har ca 22km motorväg (110km/h) till jobbet enkel resa. Fixar bilen detta utan att ligga bakom någon lastbil i 80? Hur fort går det att köra på batteridrift? Jag kan ladda på arbetsplatsen och förhoppningen är att kunna köra fram och tillbaka på el, men ett krav är att ligga minst på hastighetsgränsen.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1247048
Det tar ett tag att komma upp i 110 km/h. Så det går inte bara att smita ut på motorvägen i rusning 😉 Jag tror att det snabbaste jag kört på el är 120km/h.

Det kan gå att köra 22km motorväg på el, men det kan behövas lite bensinmotor att accelerera ut på motorvägen om du behöver komma upp snabbt i hastighet.

Men grejen är att det är svårt att svara på utan att veta hur vägen ser ut. Det är också beroende på temperatur ute osv. Har du 22km uppförsbacke går det inte tror jag.
av lv455
#1249374
Intressant tråd! Jag står själv i valet och kvalet mellan en V60 diesel eller T6:a när den kommer ut.
Min nuvarande V60 D3 Aut Summum kan jag köra runt 0.4 om jag anstränger mig men total förbrukning på ett år räknat på bränslenotor och körjournal landar på 0.51.

Jag har 44km till jobbet utan laddmöjlighet (än så länge), motorväg @ 100 km/h. Jag hamnar på ca 0.45 med D3:an om jag har flyt med trafiken. Vad jag sitter och funderar på är vilken förbrukning en V60 T6/T8 Twin Engine kommer att ge i samma pendlingsscenario, i nuläget har jag räknat med 0.4.

Tilläggas bör att T6/T8:en självklart blir dyrare även om jag ska ha bilen som tjänstebil i egen firma. Restvärdet för en diesel lär dessutom bli lägre än en pluginhybrid.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 18

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]