- tis 24 apr 2018, 23:58
#1246455
Körde för en månad sen hem från fjällen med XC60 T8, 50 mil, på 6,3l/100km. Det är jag mycket nöjd med. Batteriet var fulladdat på morgonen, vinterväglag, medelhastighet 71km/h.
På motorväg, distans drygt 40 mil, tog den 8,5 l/100km. Medelhastighet 104km/h.
Luftmotståndet blir ju högt för XC60 i motorvägsfart men T8:an belönar landsvägskörning på kurvig och backig väg. På fjällturen ovan återgenererades totalt 14kWh, batteriet kan lagra 10,4kWh åt gången.
Totalt sett under 750 mil ligger jag på 5,8 i snitt. Så lite bättre än om jag kört diesel men desto skönare att slippa hammarslagen under huven. Och med mindre värdeminskning dessutom, det är jag rätt säker på!
Funkar ju bra att köra slut på batteriet, den har ändå alltid lite kvar till krypfart.
Det är så trevligt att köra in i garaget ljudlöst!
På motorväg, distans drygt 40 mil, tog den 8,5 l/100km. Medelhastighet 104km/h.
Luftmotståndet blir ju högt för XC60 i motorvägsfart men T8:an belönar landsvägskörning på kurvig och backig väg. På fjällturen ovan återgenererades totalt 14kWh, batteriet kan lagra 10,4kWh åt gången.
Totalt sett under 750 mil ligger jag på 5,8 i snitt. Så lite bättre än om jag kört diesel men desto skönare att slippa hammarslagen under huven. Och med mindre värdeminskning dessutom, det är jag rätt säker på!
Funkar ju bra att köra slut på batteriet, den har ändå alltid lite kvar till krypfart.
Det är så trevligt att köra in i garaget ljudlöst!