Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1249398
Blir nog väldigt svårt att räkna hem en T6 TE/T8 TE ekonomiskt. 😉 Men det är helt otroligt fina drivlinor!

Snittet på senaste tanken (XC90 T8 P* 21”) är 0,28l/mil. 80% stadskörning och resten motorväg.
av lv455
#1249415
XC90_Executive skrev:Blir nog väldigt svårt att räkna hem en T6 TE/T8 TE ekonomiskt. 😉 Men det är helt otroligt fina drivlinor!
Snittet på senaste tanken (XC90 T8 P* 21”) är 0,28l/mil. 80% stadskörning och resten motorväg.
Enligt min nuvarande kalkyl hamnar merkostnaden på runt 1500:- i månaden vilket känns rätt OK. Jag väntar dock på V60 T6 specarna & utrustning. Men det lutar åt en T6:a TE iaf.
av Robertson
#1250001
Med de här siffrorna som ni publicerar så kan jag inte se en anledning till att införskaffa en XC60 D5, ska jag ha en ny bil ska det vara XC60 T8!
Användarvisningsbild
av LaserJet
#1256628
Långresa 20mil
5,5l/10mil (Pure läge för att köra eco klimat)
Snitthastighet 80km/h

Bra mycket mindre än vad min 530D xdrive Touring någonsin lyckades med
Då ändå ett par omkörningar med lite ++ på gällande hastighetsbegränsning.

Imponerande på en bil som väger 2,3ton utan passagerare....
Bilen fortsätter att imponera stort

Kör så det ryker!
:-D
av DaddyTapir
#1257909
Vi har haft en XC60 T8 i snart tre månader, den ligger på ganska höga 0.95 l/mil för tillfället, och drar c:a litern vid rask motorvägskörning. Lite mycket kan jag tycka, samtidigt som det är marginellt mer än vår tidigare bil som hade hälften så många hästkrafter, på så sätt är det ganska ok. Vi har aldrig laddat den, utan kör enbart på bensin. Tanken var att vi skulle ladda hemma men det som kändes roligt och spännande i teorin var bara jobbigt i praktiken, så det har inte blivit av än men långsiktigt ska vi såklart bättra oss.

Vad drar era om de körs utan laddning?
av DaddyTapir
#1257952
Känns så krångligt att hålla på med en sladd och greja, men nu har jag faktiskt lagt fram laddsladden så imorgon tänkte jag ladda den på jobbet.

Det blir liksom inte av, när man kommer hem på kvällen vill man ju in, inte hålla på med nån sladd.
av fragge
#1257957
DaddyTapir skrev:Det blir liksom inte av, när man kommer hem på kvällen vill man ju in, inte hålla på med nån sladd.
Har haft 2 st. elbilar/laddhybrider samtidigt i 4-5 år nu och laddar dem varje natt. Att koppla in laddaren är inte ens något man reflekterar över längre. Det gäller dock att ha fast monterad laddare på garaget eller liknande så att sladden hänger där och väntar när man kommer hem, att plocka ut laddaren ur bakluckan är ju för bökigt. Har du barn är det bara att lära dem att koppla in sladden vilket de gladeligen gör när man har parkerat.
Att köpa en T8 och sedan inte ladda den borde ju vara straffbart på nåt sätt ;)
Användarvisningsbild
av joel80
#1257994
Håller med.. Man ser till att fixa en sladd som alltid hänger där man oftast parkerar... Men gör man bara det handlar det ju om det ett fåtal sekunder varje gång. Att slippa tanka så ofta är klart värt det.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
#1258027
Jag har min enda sladd "fast" där jag parkerar. Som sagt ovan, lättast så, och har i de flesta fall ingen möjlighet att ladda på andra ställen

Skickat från min G8341 via Tapatalk

  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 18

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...