Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1208404
joel80 skrev:Det är ju typ det dom gör från Juli nästa år..
60 000kr bonus för en ren elbil.

För hybriderna verkar det bli typ likadant.. I allafall för Volvos hybrider idag som har så taskig räckvidd.

Jag väntar mig en tillbakagång I försäljning av elbilar under våren då folk håller lite på beställningarna för att sen få en rejäl höjning av antalet under hösten.

Undrar när Volvo ska säga nått mer om sina elbilar.. Börjar kännas lite småkört att de ska komma redan med MY19.. :/
I nästa nummer (16) av ViBilägare så ska dom presentera vad den kommande skatten blir för över 250 av landets vanligaste bilmodeller. I vissa fall handlar det om en fyrdubbling.

I senaste numret (15) står det att: "IVL Svenska Miljöintitutet har tillsammans med Chalmers tekniska högskola fått forskningsstöd av Energimyndigheten för att under två års tid ta reda på om det går att ersätta dagens bränsleskatt med kilometerskatt.
Tanken är att det ska vara dyrare att köra en smutsig bil under trängseltid i storstäder, medans det skulle vara mer gynnsamt att köra en ren bil i glesbygd.
Systemet skulle också kunna kompensera för det skattebortfall som uppstår om majoriteten av befolkningen gav upp fosildrivna bilar."


Jag tror personligen mest på det sista. Att vi kommer att få en "kilometerskattemätare". Hur ska staten annars få in skatt om alla gav upp fosilbilar?
Användarvisningsbild
av joel80
#1208406
Ja nånting blir det säkert.. Men det där ligger ju många år fram. 2 år för att ta fram förslag.. Sen ska det malas nått år.. För att sen troligen omarbetas.. Och efter det är det säkert ändå minst 5 år till innan beslut. Verkar ju inte bli en ren kilometerskatt utan mer nån slags trängselskatt på nått märkligt vis om man ska tro vad dom skriver nu.
Jag tror inte utredarna själva riktigt vet än.. Dom ska ju precis börja utreda det hela.


Det är ju endast nya bilar som kommer få rejält höjd skatt. Begagnade bilar får ofta rätt liten höjning.. På bensinbilarna handlade det om max ett par hundralappar.
Vissa dieselbilar får t.o.m en sänkning av skatten.. De som idag har absolut högst skatt, (och släpper ut mest skit) får en liten sänkning.
Högst procentuell höjning av begagnat bilarna får de snåldieslar som tidigare haft rätt låg skatt.

Nya bilar som släpper ut mkt får en rätt kraftig höjning de 3 första åren, sen går det ner till vad motsvarande begagnad bil har.

Hybrider kommer få bonus beroende på hur pass mycket man faktiskt klarar att köra på el om jag fattat rätt.. Alltså att det är stegvis så att de hybrider som klarar mer eldrift får mer bonus.

Gissar att Volvos mildhybrid inte får bonus men klarar sig helt från höjda skatter.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1208410
Ja, det ligger nog ganska långt fram i tiden med kilometerräknare, eller vad det nu blir. Men ska bli intressant hur dom nya reglerna slår. Historiskt sett så har svenska bilar försökts att gynnas i skattedebiteringens djungel. :D
av KrilleW
#1208527
Derank skrev:Bara att konstatera att det aldrig går att räkna hem en t8 ens på 10år. Men å andra sidan går det ju inte att räkna hem nån bil i den prisklassen oavsett. Men bra drag iaf. Kanske.
Jag har räknat på det. Jag kan som privatperson räkna hem en T8 på ca. 3 år.

Såhär har jag räknat på ett snitt:

T6-T8 inköpskostnad skiljer 100,000kr
Miljöbilsbidrag från staten -20,000kr
Utrustning som ingår i T8, men är tillval på T6 -44,000kr (Poestartrim, Sub, panoramatak och klimatpaket VOC)
Väljer man till all del utrustningen (vilket jag skulle gjort) så är prisskillnaden nere på 36,000kr

Säg att en liter bensin kostar 14kr. En T6 drar enkelt en liter milen vid normal körning hos de flesta. Dvs, kostnad 14kr milen
Vid körning 1500 mil per år kostar alltså en T6 21,000kr i bränslekostnad

Beroende på körmönster så räknar jag på att 750 mil per år går att göra per år (jag kan köra mer än så)
Av dessa 750 mil så räknar jag på att hälften går att ladda gratis, medan man får betala för resterande. Dvs betala för 375 mil. Laddar man hemma så kan vi säga att det blir en milkostnad på 2,50kr/mil. Alltså 375 x 2,50 = 938kr.

Elkostnad per år = 938kr
Bränslekostnad per år = 10,500kr
Sammanlagd kostnad bränsle = 11,438kr

Besparing = 9562kr/år.

36000kr dyrare i inköp / 9562kr = 3,76 år

Med min beräkning så tar det alltså strax under 4 år att få igen pengarna. Jag räknar på att ökar försäkringskostnad och service kvittar ut sig någorlunda mot fordonsskatten. Personligen så kan jag ladda både hemma och på jobbet gratis och kan köra runt 1000 mil per år på el.


Den stora frågan är dock andrahandsvärdet. Om tre år så finns är plug-in hybrider billigare och går längre. Det kommer visas negativt på dagens T8. Samtidigt kommer värdet på T6 att minska rätt bra också med nya regler.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1208529
kommer mina siffror. :)

Jag räknar med de nya skattereglerna som börjar gälla 180601 och utan eventuella rabatter..

D4 190hk
Pris: 621.000 kr (T5 -13.000kr)
Skatt 3 år: 18.000kr
Bränsle, 3 år, 4500 mil (4500 dieselmil 0,75L/mil, 13,50kr/liter): 45562kr
Totalt 3 år: 684.562 kr

T8 320hk + 87hk
Pris: 741.000 kr
Reduktion -15.000 kr
Skatt 3 år: 0 kr
Bränsle 3 år, 4500 mil (1500 bensinmil 0,85L/mil, 13,50 kr/liter): 17212kr
Elkostnad: 3000 mil (2kwh/mil, 1kr/kwh): 6000kr
Totalt 3 år: 749.212 kr

Skillnad: 64.650 kr

Om man väger in värdeminskningen på de båda bilarna så blir det dock lite större skillnad.

D4 för 621.000 kr
20% minskning första året och sedan 10% år två och år tre.
Det ger 402.000 kr, alltså en förlust på 219.000 kr.

T8 för 741.000 kr
261.000 kr i förlust.

En skillnad på 42.000kr
42.000+64.000=
106.000kr i total fördel för en D4.

Sen får man kanske räkna med att en T8 är roligare att köra och troligtvis kommer vara mer lättsåld än en dieselbil.

Detta är vad jag kom fram till i alla fall.. :)

Men jag har börjat fundera på om det är för tidigt att gå in i hybridsvängen redan nu och om man istället ska köra diesel ett varv till. Tror att efterfrågan på en begagnad diesel kommer hålla sig ett antal år till. Speciellt när räckvidden inte är mer än fyra mil. Tror det blir annorlunda när man kommer 15 mil och priset dalar lite.
Användarvisningsbild
av joel80
#1208540
Nu räknar du värdeminskningen dubbelt ju!

Om du säljer bilen efter 3 år så är alltså skillnaden i värdeminskningen endast 42000kr. Om du då räknar med dom siffrorna i uträkningen ovan blir det så här:

D4 190hk
Värdeminskning: 219000kr
Skatt 3 år: 18.000kr
Bränsle, 3 år, 4500 mil (4500 dieselmil 0,75L/mil, 13,50kr/liter): 45562kr
Totaltkostnad 3 år: 282 562kr


T8 320hk + 87hk
Värdeminskning: 261000kr
Reduktion -15.000 kr
Skatt 3 år: 0 kr
Bränsle 3 år, 4500 mil (1500 bensinmil 0,85L/mil, 13,50 kr/liter): 17212kr
Elkostnad: 3000 mil (2kwh/mil, 1kr/kwh): 6000kr
Totalt 3 år: 269 212kr


Då har du ju redan där faktiskt en bättre ekonoimi i T8:an än D4:an.

Kör du mer än 1500 mil per år (och i allafall hälften på el) blir det ännu större skillnad.


Missar jag något?
(Förutom att vi gör en väldigt simpel uträkning.. inga däckkostnader,service, försäkring, räntor, e.t.c.) :)
av KrilleW
#1208550
Ilduce77 skrev:Ingår polestartrim på en T8?

Jag förutsätter det, eftersom T6 har 310hk medan T8 har 320hk.
Användarvisningsbild
av Derank
#1208551
KrilleW skrev:
Derank skrev:Bara att konstatera att det aldrig går att räkna hem en t8 ens på 10år. Men å andra sidan går det ju inte att räkna hem nån bil i den prisklassen oavsett. Men bra drag iaf. Kanske.
Jag har räknat på det. Jag kan som privatperson räkna hem en T8 på ca. 3 år.

Såhär har jag räknat på ett snitt:

T6-T8 inköpskostnad skiljer 100,000kr
Miljöbilsbidrag från staten -20,000kr
Utrustning som ingår i T8, men är tillval på T6 -44,000kr (Poestartrim, Sub, panoramatak och klimatpaket VOC)
Väljer man till all del utrustningen (vilket jag skulle gjort) så är prisskillnaden nere på 36,000kr

Säg att en liter bensin kostar 14kr. En T6 drar enkelt en liter milen vid normal körning hos de flesta. Dvs, kostnad 14kr milen
Vid körning 1500 mil per år kostar alltså en T6 21,000kr i bränslekostnad



Beroende på körmönster så räknar jag på att 750 mil per år går att göra per år (jag kan köra mer än så)
Av dessa 750 mil så räknar jag på att hälften går att ladda gratis, medan man får betala för resterande. Dvs betala för 375 mil. Laddar man hemma så kan vi säga att det blir en milkostnad på 2,50kr/mil. Alltså 375 x 2,50 = 938kr.

Elkostnad per år = 938kr
Bränslekostnad per år = 10,500kr
Sammanlagd kostnad bränsle = 11,438kr

Besparing = 9562kr/år.

36000kr dyrare i inköp / 9562kr = 3,76 år

Med min beräkning så tar det alltså strax under 4 år att få igen pengarna. Jag räknar på att ökar försäkringskostnad och service kvittar ut sig någorlunda mot fordonsskatten. Personligen så kan jag ladda både hemma och på jobbet gratis och kan köra runt 1000 mil per år på el.


Den stora frågan är dock andrahandsvärdet. Om tre år så finns är plug-in hybrider billigare och går längre. Det kommer visas negativt på dagens T8. Samtidigt kommer värdet på T6 att minska rätt bra också med nya regler.
Tycker redan idag att andrahandsvärdet är rätt så dårligt på de motorstarkare alternativen, men så har det väl alltid varit. Kollabara V60 D6 tex:

https://www.blocket.se/hela_sverige?q=v ... &l=0&md=th är ju rätt i dass.

Nu tänkte jag mer på diesel till T8, från en T6a blir skillnaden såklart mindre. Men inte ens taxi i Göteborg kunde räkna hem en Tesla, och då kör de 10k mil/år minst
av KristianO
#1208557
KrilleW skrev:
Ilduce77 skrev:Ingår polestartrim på en T8?

Jag förutsätter det, eftersom T6 har 310hk medan T8 har 320hk.
Nu har väl ändå T8an 407hk och T6an 310hk. Plus polestar!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 18
Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]