guinness skrev: ↑fre 01 mar 2019, 13:01
Då har jag kört en lite längre tur med min XC60 T8. Skåne-Sthlm
Första 60milen med ca 200kg last i bagaget, laddat 3ggr under vistelsen i Sthlm( över natten/dagen).
Sträcka(km) 1279,10
Tid 14:01
Bränsleförbrukning(l) 77,53
Bränsleförbrukning(l/100km) 6,06
Elförbrukning(kWh) 40,26
Elförbrukning(kWh/100km) 3,15
Elregenerering(kWh) 16,35
Elregenerering (kWh/100km) 1,28
Bilen har nu gått 215mil !
Körde samma sträcka i fjor, inkl några små turer där uppe med min Vea D4!
T8 styrka ligger i små körningar runt 3mil och i utsläpp på pappret.
Sen är jag klart fascinerad av tekniken och hade jag själv haft råd med en hade jag köpt en eftersom 50% av min körning är stadskörning till och från sonens aktiviteter mm. Sen skulle vissa säkert hävda att jag hade kunnat cykla en del av sträckorna med men det kan jag inte eftersom jag helt enkelt inte hade hunnit i tid till fritids stängt det hade inte heller funkat att ha hockeybagen på ryggen...
Det hade ialf kapat min bränsleförbrukning en hel del så när där är fler T8 till rimligt pris på marknaden blir det nog ändå en sådan beroende på batteriet skick.
Det låter inte mkt med att ett batteri tappar typ 8% i kapacitet men eftersom den på pappret klarar typ 5mil på el men i realiteten 3 så blir det ju en del förlust på dom % också...