Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fragge
#1303240
Om du har bensinvärmaren schemalagd 2 ggr per dag kommer snittförbrukningen bli lidande. Skandal att Volvo inte har elvärmare i T8:an
av CETT
#1303730
mrgreve skrev: ons 06 mar 2019, 09:54 Fick bilen i december och har haft den i snart 3 månader och kört snart 700 mil och ligger på 0.78. Jag laddar hemma och så fort jag har chans.
3 turer Sthlm-Sälen ToR och 1 tur Sthlm-Köbenhamn ToR. Resten är kortare turer på 10-15 min.
Jag har förprogrammerat motorvärmare på morgonen mån-fre morgon och eftermiddag.

Åkte senast till affären med fullladdad batteri. En tur på 6.3 km med förbrukning 5.6 l/m. Körde i hybrid läge och lungt.
Jag upplever oftast att första kilometern går på bensin innan den kopplar om sig till ren el.

Har jag missat någon inställning?
Upplever ni stor skillnad i förbrukning sommar mot vinter? Hur mycker drar motorvärmaren?
Du får tvinga bilen att köra på en genom att använda Pure-läget och vara lätt på gasen. I hybrid så går bensinmotorn ofta igång helt i onödan. Batteriets kapacitet sjunker ganska mycket vid några minusgrader och bilen och väldigt törsigt vid kallstart som jag upplever det.
av mrgreve
#1317654
Lite uppdatering. Under vinterperioden snittade jag 0.75 vilket inkluderade en del resor till fjällen.

Men nu under våren och med sommardäck är min förbrukning klart lägre. Har även upplevt enstaka turer i upp 1.5 mil med 0 l/m förbrukning. Pågående tank ligger på en förbrukning på 3.2 l/mil kört endast kortare sträckor med batteri fast med AC. Numera grymt nöjd med den förbrukningen !!!
av Porsche964
#1319314
Har du bygd den om til gassdrift Pål?
av Porsche964
#1319319
Jeg får aldri opp mer en 34-35 km batteridrift i displayet på min. Trodde den skulle gå opp mer en det. Dette er det displayet viser ikke virkelig kjørelengde, den tipper jeg er ca 20 km ved forsiktig kjøring.
av Jimmie83
#1319340
guinness skrev: fre 01 mar 2019, 13:01 Då har jag kört en lite längre tur med min XC60 T8. Skåne-Sthlm

Första 60milen med ca 200kg last i bagaget, laddat 3ggr under vistelsen i Sthlm( över natten/dagen).

Sträcka(km) 1279,10
Tid 14:01
Bränsleförbrukning(l) 77,53
Bränsleförbrukning(l/100km) 6,06
Elförbrukning(kWh) 40,26
Elförbrukning(kWh/100km) 3,15
Elregenerering(kWh) 16,35
Elregenerering (kWh/100km) 1,28

Bilen har nu gått 215mil !
Körde samma sträcka i fjor, inkl några små turer där uppe med min Vea D4!

T8 styrka ligger i små körningar runt 3mil och i utsläpp på pappret.
Sen är jag klart fascinerad av tekniken och hade jag själv haft råd med en hade jag köpt en eftersom 50% av min körning är stadskörning till och från sonens aktiviteter mm. Sen skulle vissa säkert hävda att jag hade kunnat cykla en del av sträckorna med men det kan jag inte eftersom jag helt enkelt inte hade hunnit i tid till fritids stängt det hade inte heller funkat att ha hockeybagen på ryggen...

Det hade ialf kapat min bränsleförbrukning en hel del så när där är fler T8 till rimligt pris på marknaden blir det nog ändå en sådan beroende på batteriet skick.
Det låter inte mkt med att ett batteri tappar typ 8% i kapacitet men eftersom den på pappret klarar typ 5mil på el men i realiteten 3 så blir det ju en del förlust på dom % också...
Bilagor
received_246947202680983.jpeg
received_246947202680983.jpeg (70.26 KiB) Visad 1445 gånger
av stevvee
#1319346
Jimmie83 skrev:
guinness skrev: fre 01 mar 2019, 13:01 Då har jag kört en lite längre tur med min XC60 T8. Skåne-Sthlm

Första 60milen med ca 200kg last i bagaget, laddat 3ggr under vistelsen i Sthlm( över natten/dagen).

Sträcka(km) 1279,10
Tid 14:01
Bränsleförbrukning(l) 77,53
Bränsleförbrukning(l/100km) 6,06
Elförbrukning(kWh) 40,26
Elförbrukning(kWh/100km) 3,15
Elregenerering(kWh) 16,35
Elregenerering (kWh/100km) 1,28

Bilen har nu gått 215mil !
Körde samma sträcka i fjor, inkl några små turer där uppe med min Vea D4!

T8 styrka ligger i små körningar runt 3mil och i utsläpp på pappret.
Sen är jag klart fascinerad av tekniken och hade jag själv haft råd med en hade jag köpt en eftersom 50% av min körning är stadskörning till och från sonens aktiviteter mm. Sen skulle vissa säkert hävda att jag hade kunnat cykla en del av sträckorna med men det kan jag inte eftersom jag helt enkelt inte hade hunnit i tid till fritids stängt det hade inte heller funkat att ha hockeybagen på ryggen...

Det hade ialf kapat min bränsleförbrukning en hel del så när där är fler T8 till rimligt pris på marknaden blir det nog ändå en sådan beroende på batteriet skick.
Det låter inte mkt med att ett batteri tappar typ 8% i kapacitet men eftersom den på pappret klarar typ 5mil på el men i realiteten 3 så blir det ju en del förlust på dom % också...
Ja tappet är ju ca 8-10% på 10k mil men det är ju 10k batterianvändning. Så något tapp lär man inte prata om. Men förvånad över att det skiljer så mycket mellan xc60 och V60 T8 med räckvidd. Jag får ut 40-45 med min under sommaren och 3,5 på vintern.
av DavidBlomqvist
#1319579
stevvee skrev:
Jimmie83 skrev:
guinness skrev: fre 01 mar 2019, 13:01 Då har jag kört en lite längre tur med min XC60 T8. Skåne-Sthlm

Första 60milen med ca 200kg last i bagaget, laddat 3ggr under vistelsen i Sthlm( över natten/dagen).

Sträcka(km) 1279,10
Tid 14:01
Bränsleförbrukning(l) 77,53
Bränsleförbrukning(l/100km) 6,06
Elförbrukning(kWh) 40,26
Elförbrukning(kWh/100km) 3,15
Elregenerering(kWh) 16,35
Elregenerering (kWh/100km) 1,28

Bilen har nu gått 215mil !
Körde samma sträcka i fjor, inkl några små turer där uppe med min Vea D4!

T8 styrka ligger i små körningar runt 3mil och i utsläpp på pappret.
Sen är jag klart fascinerad av tekniken och hade jag själv haft råd med en hade jag köpt en eftersom 50% av min körning är stadskörning till och från sonens aktiviteter mm. Sen skulle vissa säkert hävda att jag hade kunnat cykla en del av sträckorna med men det kan jag inte eftersom jag helt enkelt inte hade hunnit i tid till fritids stängt det hade inte heller funkat att ha hockeybagen på ryggen...

Det hade ialf kapat min bränsleförbrukning en hel del så när där är fler T8 till rimligt pris på marknaden blir det nog ändå en sådan beroende på batteriet skick.
Det låter inte mkt med att ett batteri tappar typ 8% i kapacitet men eftersom den på pappret klarar typ 5mil på el men i realiteten 3 så blir det ju en del förlust på dom % också...
Ja tappet är ju ca 8-10% på 10k mil men det är ju 10k batterianvändning. Så något tapp lär man inte prata om. Men förvånad över att det skiljer så mycket mellan xc60 och V60 T8 med räckvidd. Jag får ut 40-45 med min under sommaren och 3,5 på vintern.
Det känns som att man inte ska vara allt för orolig för att batteriet skall tappa massa %, 10% är knappt märkbart....om det nu skulle bli så mycket tapp.
En taxi Tesla model S har just fått sitt batteri analyserat och tappet blev 12% på 55 000 mil, liknande siffror har uppmätts i USA med Teslor som gått tur-retur mellan LA och Las vegas. :)
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]