Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1301129
Merkostnaden för en t8a kan ju aldrig löna sig ekonomisk för en privatperson, men jag antar att ni har den som tjänstebil och därmed får lägre förmånsvärde.

Eller man kan Såklart ochså köpa en t8a bara för att man vill.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av zandman
#1301158
Derank skrev:Merkostnaden för en t8a kan ju aldrig löna sig ekonomisk för en privatperson, men jag antar att ni har den som tjänstebil och därmed får lägre förmånsvärde.

Eller man kan Såklart ochså köpa en t8a bara för att man vill.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
Jag håller inte med dig, har längre drömt om en T6:a (privatköp) och tänkte slå till i vinter men efter att ha räknat lite på blir T8an fördelaktigare ekonomiskt även om den kostar 113k till om man tex ska äga den 5 år. Bara skattereduceringen 3 första åren och bonusen är 44k, sen är taklucka och bensinvärmare standard (som jag ville ha på T6an ändå). Mellanskillnad i storleksordningen 35k bör man spara på resorna på el på 5 år tycker jag, tror du inte de?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1301159
zandman skrev: sön 24 feb 2019, 15:19
Derank skrev:Merkostnaden för en t8a kan ju aldrig löna sig ekonomisk för en privatperson, men jag antar att ni har den som tjänstebil och därmed får lägre förmånsvärde.

Eller man kan Såklart ochså köpa en t8a bara för att man vill.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
Jag håller inte med dig, har längre drömt om en T6:a (privatköp) och tänkte slå till i vinter men efter att ha räknat lite på blir T8an fördelaktigare ekonomiskt även om den kostar 113k till om man tex ska äga den 5 år. Bara skattereduceringen 3 första åren och bonusen är 44k, sen är taklucka och bensinvärmare standard (som jag ville ha på T6an ändå). Mellanskillnad i storleksordningen 35k bör man spara på resorna på el på 5 år tycker jag, tror du inte de?
Då är ju förutsättningen också att man kan ladda hemma, så bilen alltid är fulladdad när man ska iväg.
Har man "bilen på gatan" faller ju hela den grejen...
Användarvisningsbild
av zandman
#1301163
fjohan82 skrev:
zandman skrev: sön 24 feb 2019, 15:19
Derank skrev:Merkostnaden för en t8a kan ju aldrig löna sig ekonomisk för en privatperson, men jag antar att ni har den som tjänstebil och därmed får lägre förmånsvärde.

Eller man kan Såklart ochså köpa en t8a bara för att man vill.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
Jag håller inte med dig, har längre drömt om en T6:a (privatköp) och tänkte slå till i vinter men efter att ha räknat lite på blir T8an fördelaktigare ekonomiskt även om den kostar 113k till om man tex ska äga den 5 år. Bara skattereduceringen 3 första åren och bonusen är 44k, sen är taklucka och bensinvärmare standard (som jag ville ha på T6an ändå). Mellanskillnad i storleksordningen 35k bör man spara på resorna på el på 5 år tycker jag, tror du inte de?
Då är ju förutsättningen också att man kan ladda hemma, så bilen alltid är fulladdad när man ska iväg.
Har man "bilen på gatan" faller ju hela den grejen...
Stämmer! Jag kan ladda både på jobbet och hemma och pendlingen (1 mil enkel) räknar jag med att klara mig på el. Kalkylen blir givetvis sämre om man sällan kör på el men säg att du netto betalar 45k extra för T8an vs T6 (om du vill ha extrautrustningen) så är de ju inte helt fel med de extra hästarna. Dock får du släpa med dig 300kg batterier (som dessutom ska laddas vid AWD) som bensinaren ska dra runt.
Användarvisningsbild
av Derank
#1301166
zandman skrev:
Derank skrev:Merkostnaden för en t8a kan ju aldrig löna sig ekonomisk för en privatperson, men jag antar att ni har den som tjänstebil och därmed får lägre förmånsvärde.

Eller man kan Såklart ochså köpa en t8a bara för att man vill.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
Jag håller inte med dig, har längre drömt om en T6:a (privatköp) och tänkte slå till i vinter men efter att ha räknat lite på blir T8an fördelaktigare ekonomiskt även om den kostar 113k till om man tex ska äga den 5 år. Bara skattereduceringen 3 första åren och bonusen är 44k, sen är taklucka och bensinvärmare standard (som jag ville ha på T6an ändå). Mellanskillnad i storleksordningen 35k bör man spara på resorna på el på 5 år tycker jag, tror du inte de?
Nu tänkte jag mer från den vanligast sålda D4an, från en T6a blir ju skillnaden mindre, men att köra in 100k i soppa på 5år, då kör du mycket
Användarvisningsbild
av zandman
#1301170
Derank skrev:Nu tänkte jag mer från den vanligast sålda D4an, från en T6a blir ju skillnaden mindre, men att köra in 100k i soppa på 5år, då kör du mycket
Jag ville inte ha en diesel så mitt val stod mellan T6 och T8 och då känns T8an som ett bättre val för mig. Kommer inte att köra in 100k i soppa, mellanskillnaden i min kalkyl blev 45k dvs 3000 liter 95 oktanig eller 600 mil per år i 5 år och de är i mitt fall realistiskt att spara med min körcykel men allas situation är ju inte lika, jämfört med en D4 blir de svårt att räkna hem en T8:a.
av guinness
#1301210
Kostnaden för olika Volvo enl Teknikens Värld.
Bilagor
7C93E86D-8F0A-466C-9FB4-D416ACC66FFD.png
7C93E86D-8F0A-466C-9FB4-D416ACC66FFD.png (30.21 KiB) Visad 468 gånger
F1C7B56E-EA7C-434E-A4C1-E8A656008E36.png
F1C7B56E-EA7C-434E-A4C1-E8A656008E36.png (42.06 KiB) Visad 468 gånger
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1301256
Blir säkert svårt att räkna hem en T8. Men den håller värdet bättre än övriga och det är en underbar drivlina med Ca 400hk+. Finns pengarna där så är det skönaste valet oavsett vilken volvomodell den sitter i 😊
Användarvisningsbild
av joel80
#1301269
MaZk skrev:Jag drog hem husvagnen med min XC60 T8 i veckan.
Förbrukningen låg på 1,8 l/mil.

Med förra bilen, XC60 D4, låg den på 1,2 l/mil


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Så ser det ju ofta ut om man jämför diesel och bensin när man drar husvagn.
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]

Däckslitage insidan.

Har en citroen c3 2005 som sliter däck p&arin[…]

Kan det vara vevaxelgivaren som gett upp?

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n[…]