Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KristianO
#1203832
Vad är verklig förbrukning på bilen?

- Hybridläge nnn/100km?
- Distans i pureläge?

Kristian


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Derank
#1203842
Går inte avv svara på, den verkliga förbrukningen för dig är ju såklart inte densamma som för mig el någon annan. Din verkliga förbrukning får du med ditt körsätt och ingen annans.

Verklig förbrukning för mig i en sådan skulle troligen ligga runt 0,80-1,00, D4an jag har idag ligger mellan 0,90-1,2 verklig förbrukning-

max 3mil, i bästa fall
Användarvisningsbild
av joel80
#1203857
Hur kan det vara så mkt sämre räckvidd på nya XC60 I pure-läget än ändra V60 TE? Jag fick uppfattningen om att dom höjt andelen tillgängligt batteri på nyare hybrider..

Jag har klarat över 4 mil rätt mång gånger med min.. Och vet folk på forumet som under visa resor tangerar 5 mil.

Känns som att XC60 borde kunna klara 4 mil i allafall..?
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1203860
joel80 skrev:Hur kan det vara så mkt sämre räckvidd på nya XC60 I pure-läget än ändra V60 TE? Jag fick uppfattningen om att dom höjt andelen tillgängligt batteri på nyare hybrider..

Jag har klarat över 4 mil rätt mång gånger med min.. Och vet folk på forumet som under visa resor tangerar 5 mil.

Känns som att XC60 borde kunna klara 4 mil i allafall..?
Troligen luftmotståndet. En "vanlig" V60 mot en XC60 skiljer nog en dl/mil med diesel.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1203863
XC60 T8 går ca 4+ mil på el. Förbrukning i hybridläge går inte att säga. Det beror på möjlighet att ladda, hur du kör och andra förhållanden. Den kan dra allt från 0,0 till 1,2 liter milen.

Kör XC90 T8 och mitt rekord är snudd på 4 mil.
Användarvisningsbild
av joel80
#1203878
EbbevonVolvo skrev:
joel80 skrev:Hur kan det vara så mkt sämre räckvidd på nya XC60 I pure-läget än ändra V60 TE? Jag fick uppfattningen om att dom höjt andelen tillgängligt batteri på nyare hybrider..

Jag har klarat över 4 mil rätt mång gånger med min.. Och vet folk på forumet som under visa resor tangerar 5 mil.

Känns som att XC60 borde kunna klara 4 mil i allafall..?
Troligen luftmotståndet. En "vanlig" V60 mot en XC60 skiljer nog en dl/mil med diesel.
Jo, men eftersom XC60 har mer batteri tillgängligt tänkte jag att man i allafall borde kunna komma ca 4 mil.
På motorväg kommer man nog inte det, men det gör jag inte riktigt med V60 heller.
av KrilleW
#1208081
De 45 km som Volvo uppger är NEDC-mil och lär knappast gå att komma upp i vid normal körning.
Skulle säga att 35 km är mer rimligt.
Användarvisningsbild
av Derank
#1208099
Det är ju 20% mer än vad XC60 ägarnas bilar drar här. Här finns ju massor ( inte jag dok ) som kör sina suvar på en halv liter milen, lätt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 18
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]