Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av LaserJet
#1258096
DaddyTapir skrev: ons 04 jul 2018, 14:35 Vi har haft en XC60 T8 i snart tre månader, den ligger på ganska höga 0.95 l/mil för tillfället, och drar c:a litern vid rask motorvägskörning. Lite mycket kan jag tycka, samtidigt som det är marginellt mer än vår tidigare bil som hade hälften så många hästkrafter, på så sätt är det ganska ok. Vi har aldrig laddat den, utan kör enbart på bensin. Tanken var att vi skulle ladda hemma men det som kändes roligt och spännande i teorin var bara jobbigt i praktiken, så det har inte blivit av än men långsiktigt ska vi såklart bättra oss.

Vad drar era om de körs utan laddning?
Laddar du inte mobilen heller? - Eller den är bränsledriven? hehe
Sorry kunde inte låta bli ;-)

T8:an drar betydligt mindre än min 530Dxdrive touring iaf
Använd laddkabeln så ser du stor skillnad, kör gärna i läge pure i stan så blir det -,-l/10km
:-D
Användarvisningsbild
av chezENGH
#1258141
KristianO skrev:Vad är verklig förbrukning på bilen?

- Hybridläge nnn/100km?
- Distans i pureläge?

Kristian
Virker å være enkelt å holde lavt forbruk om man kjører mest på strøm.
Sjekk linken i signaturen min for komplett forbrukslogg siden august 2017.
Nå om dagen kjører jeg lett 40 km på strøm. Merket en liten bedring etter siste Software-oppgradering for noen uker siden.


XC60 R Design T8
Kråkerøy, Norge
Forbruk: http://bit.ly/2C2gQ9n
av CETT
#1266686
Efter en månad och ca 200 mil med T8:an så ligger min förbrukning på snitt 0,43l/mil enligt färddatorn. Snittfart på 72km/h. Jag laddar dagligen och kan köra till och från jobbet på batteri, ca 22km motorväg. Då får elmotorn jobba på gränsen hela tiden. Skulle jag ändra på något så vore det att fördela om lite effekt från bensinmotorn till en starkare elmotor. Det är inte jättekul att tappa från 120 km/h till under 100km/h när man kommer till en uppförsbacke eller ska acca ut på motorvägen och bara kommer upp i 75 innan påfarten är slut... Dessutom när man ser en irriterad förare bakom i backspegeln som undrar vad man håller på med. :oops:
av Sandströmpeter
#1266710
På dom senaste 700 milen ligger min på 0,44 l/mil. Långresa, ca 200 mil på semestern utan laddning hamnade den på 0,66 med mycket blandad körning, motorväg samt tvångsladdning vid några tillfällen. Min vardagliga körning i arbetet hamnar på 0,22 och jag snittar nog 30-35 km/dag och vissa veckor har jag klarat på 0,0 i pureläget.. Mitt snitt på pure ligger runt 37-38km och rekordet är 41,2 km. Kör mycket med B-läget och efter en mjukvaruuppdatering ökade återladdningen från ca 10% till ca 20% iom en kraftigare retardation/återladdning infördes. Inte så dåligt med tanke på 21-tummarna och fullastat bagage med verktyg mm

På tal om enkelheten att ladda så har jag en fast 16A laddare med Volvos hållare som stöldskydd samt en hållare på väggen för kontakten mitt för tankluckan . Tar typ 5-10 sek att plugga i..

13A laddaren har jag med mig i bilen om jag får tillfälle att ladda ute i fält...
Bilagor
IMG_20180606_180550.jpg
IMG_20180606_180550.jpg (308.05 KiB) Visad 1615 gånger
av zsh
#1266743
Runt 0.4 -0.44 ligger jag på. Visserligen haft bilen i knappt 10 dagar och 80% av körning är med laddad batteri. Till och från jobbet kör jag i pure läget. Men, när batteriet är tomt är det snarare litern som gäller och då kör jag lugnt generellt. Kanske det kryper neråt något när bilen är mer inkörd, återstår att se.
Användarvisningsbild
av betterlead
#1267014
Rapport från min vagn. Som ni kan se, mest korta resor. Fick bilen för exakt 3 månader sedan. Tankade fullt direkt och har sedan dess inte tankat någon bensin alls. 13 liter kvar i tanken - så snart dags igen - såå tjatigt :-D
Laddboxen visar just nu 620,6 kWh. Har haft den sedan dag ett.

Mätarställning: 2569 km
Medelhastighet: 38 km/h

Batteri

Snittförbrukning: 24,4 kWh/100 km
Snittregenerering: 5,3 kWh/100 km

Bränsle

Snittförbrukning: 2,6 liter/100 km

Senste resa

Avstånd: 3,9 km
Tid: 00:10 tim
Bränsleåtgång: 0,1 liter
Elförbrukning: 1,3 kWh
Elregenerering: 0,2 kWh
Senast redigerad av 1 betterlead, redigerad totalt 0 gånger.
av Odopt
#1272030
Summerar lite efter mina första 500 mil blandad körning i Jämtland (el i stadskörning, el/bensin till fjällen, drar en del släpvagn, några långkörningar på bara bensin).

Håller med om många av tidigare kommentarer. Bensinmotorn är ganska törstig har har i praktiken kunnat vara en snålare variant, men den är rolig så det räcker och blir över. Fördelarna med T8 är med andra ord stadskörning där el gör stor skillnad, men det fungerar även på längre turer om du kör som folk längs E4.
Jag har monterat laddstation hemma och laddar alltid när jag parkerar, är jag till fjälls så laddar jag från vanligt el-uttag, dvs jag försöker åka så mycket el jag kan.

Några siffor från mig:
(alla siffror kommer från export av körjournal från Volvo On Call appen)

-500 mil
-216 Bränsleåtgång (liter)
-839,1 Batteriförbrukning (kWh)
-314,7 Batteriregenerering (kWh)

Det ger:
-0,43 l/mil
-1,05 kWh/mil (netto)

Sen är det bara att räkna baserat på dagspriset på bensin samt el
Tidigare hade jag en Audi Allroad 3.0 Diesel -16. Skillnaden blir för mig ca 3,5:-/ lägre per mil men jag upplever att jag kör något "lugnare" med volvon, så det har nog till viss del även med körstil att göra.

I övrigt är jag nöjd med bilen, har nog samma kommentarer som de flesta dvs. att man önskar att det var längre räckvidd på el, lägre bränsleförbrukning etc. men det visste jag ju om redan när jag köpte bilen. Som bil betraktat så finns det verkligen inget att klaga på. Fantastisk!
av CETT
#1272077
Odopt: Jag hade precis samma bil som du innan och mina intryck är tyvärr lite mer negativa. Jag saknar min Allroad.
Kom just hem från 70 mils långresa tur och retur Stockholm. Startade med fullt batteri och körde så snålt som jag orkade med Pureläge och växelväljaren i läge B.
Mer än 90% motorvägskörning med farthållare gav en snittförbrukning på ca 0,9 lit/mil och ett snitttempo på 94 km/h (hade som max 125km/h på farthållaren).

Jag tycker förutom att förbrukningen är alldeles för hög att motorn ibland är väldigt surrig och lite ovillig. Långt ifrån den premiumkänsla som Audi-V6:an hade.
Elmotorn är trevlig i stan men riktigt trött på vägen med sin 80 hk på 2 ton. Tror jag har blivit omkörd fler gånger på två månader med Volvon än på tre år med Audin.

Sedan är man väl bortskämd med luftfjädringen från Audin men den var flera klasser bättre än Volvos originalfjädring.
Senast redigerad av 1 CETT, redigerad totalt 0 gånger.
av fragge
#1272080
Om man ofta gör långresor är T8 fel modell, då skall man välja en diesel istället. Om man gör övervägande korta resor tjänar man snabbt in den högre förbrukningen T8:an har på enstaka långresor. Jag körde nyligen 120 mil motorväg i momsat tempo och hamnade på 0.85 i förbrukning. Känns ok för en 2,2 tons SUV med 320 hk motor.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1272124
Iofsig XC90 T8 P*. Men senaste 200 milen blev 0,43l/mil. Motorväg och stadskörning. Laddar så ofta det går. Mindre än hälften jämfört med förra XC90 D5 Inscription.

Har 421hk/680nm, 21” fälgar och 7 platser. Det går inte att klaga på den förbrukningen då 😉


Ang ovan att standardfjädringen i XC60 T8 är sämre än luftfjädring i Allroad. Det känns givet. Kryssa i luftfjädring på Volvon med. Stor skillnad.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 18

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]