CETT skrev: ↑tis 27 nov 2018, 21:22
Dex skrev: ↑mån 26 nov 2018, 17:23
CETT skrev: ↑tor 22 nov 2018, 11:21
Börjar bli trött på min T8. Fick den i augusti och nu när det börjar bli kallare tar batteriet slut väldigt snabbt. Jag har 22 km till jobbet och det är bara ca 10% kvar efter enkel resa vid 0 gradigt. Hemresan på bensin suger 1lit/mil fast jag gubbkör! Gamla bilen (A6 Allroad 3,0tdi) körde jag på 0,7 samma sträcka och säkert 20km/h högre snittfart. Ofattbart att alla verkar så nöjda?
Det är därför jag valde D5 istället för T8.
Slipper ladda batteriet och kör 0,63l/mil och långt mellan tankningarna.
Annars hade det varit roligt med 400hk.
Det borde jag också ha valt men nu är det försent. Hellre 235 hk som man har råd att använda än 82 supertrötta och 307 supertörstiga. De som kör en T8 billigt kör antagligen mest korta sträckor på el eller så används inte värst många av de 307 bensinhästarna. Snitt idag på hemresan från jobbet, 22 km 100/110-väg i laglig hastighet blev 1,2l/mil. Det tycker jag är alldeles för mycket.
Där är nog den riktiga sanningen.
Jag hade nog hamnat på samma förbrukning med en T8.
Skillnaden är nog att vi vill använda hästkrafterna medan de andra som har låga värden på sina kör med s.k." ägg under foten".
Sedan kommer man inte ifrån att en bensinmotor vs dieselmotor tar alltid 25-30% mindre i förbrukning vid samma sorts körning och hastigheter.
Så man kan säkert komma ner i de siffrorna som de säger men de kör inte speciellt aktivt så att säga enligt min mening.