Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fragge
#1283498
CETT skrev:Verkar som du har lägre förbrukning både på el och bensin. Kanske kör du lite saktare? Jag har ett snitt på 75km/t efter 900 mil. Kör nästan inget i stadstrafik.
Njae, anser mig nog vara en lugn förare men håller oftast momsat tempo när det tillåts.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1283550
CETT skrev: ons 28 nov 2018, 12:26 Bilen ska in på verkstad i morgon så jag får påpeka detta men det bli nog svårt att bevisa att felet existerar.

Vad har du för körläge när du har 1,2 i snitt? Har du AWD eller Power alt. ”Charge” aktiverat är det inte omöjligt. Men i Hybrid eller Pure är det väldigt mycket.
av CETT
#1283559
Det var med tomt batteri, körläge Pure. Hade bilen inne idag för lite annat småfix, larmet går av bränslevärmaren, dynamiskt ljus bländar inte av för 50% av de man möter och detta. De hittade inga fel...
Användarvisningsbild
av Dex
#1283563
CETT skrev: tis 27 nov 2018, 21:22
Dex skrev: mån 26 nov 2018, 17:23
CETT skrev: tor 22 nov 2018, 11:21 Börjar bli trött på min T8. Fick den i augusti och nu när det börjar bli kallare tar batteriet slut väldigt snabbt. Jag har 22 km till jobbet och det är bara ca 10% kvar efter enkel resa vid 0 gradigt. Hemresan på bensin suger 1lit/mil fast jag gubbkör! Gamla bilen (A6 Allroad 3,0tdi) körde jag på 0,7 samma sträcka och säkert 20km/h högre snittfart. Ofattbart att alla verkar så nöjda?
Det är därför jag valde D5 istället för T8.
Slipper ladda batteriet och kör 0,63l/mil och långt mellan tankningarna.
Annars hade det varit roligt med 400hk. :-)
Det borde jag också ha valt men nu är det försent. Hellre 235 hk som man har råd att använda än 82 supertrötta och 307 supertörstiga. De som kör en T8 billigt kör antagligen mest korta sträckor på el eller så används inte värst många av de 307 bensinhästarna. Snitt idag på hemresan från jobbet, 22 km 100/110-väg i laglig hastighet blev 1,2l/mil. Det tycker jag är alldeles för mycket.
Där är nog den riktiga sanningen.
Jag hade nog hamnat på samma förbrukning med en T8.
Skillnaden är nog att vi vill använda hästkrafterna medan de andra som har låga värden på sina kör med s.k." ägg under foten".
Sedan kommer man inte ifrån att en bensinmotor vs dieselmotor tar alltid 25-30% mindre i förbrukning vid samma sorts körning och hastigheter.
Så man kan säkert komma ner i de siffrorna som de säger men de kör inte speciellt aktivt så att säga enligt min mening.
Användarvisningsbild
av joel80
#1283588
Att köra i pure-läget när man har väldigt lågt kan ev vara orsaken till att det drar väldigt mycket. Nu har jag en V60 D5 TE, men om det är likadant är det så att när man kör helt slut på batteri i pure-läget och fortsätter köra så laddar bilen upp 5-10km batteriräckvidd direkt efter att man tömt ur det sista. Det resulterar i en nästan dubblerad förbrukning under 1-2 mil. När jag kör längre än vad batteriet räcker ser jag alltid till att slå över från pure till hybrid när jag kommer ner till - - - kvar på batteriet. Då har man normalt i allafall 2-3km kvar, och brukar slippa den ökade förbrukningen.

När jag sen är 2-3km från målet slår jag över till pure igen och kör de där sista km på el innan jag kan plugga in och ladda upp igen. På så sätt utnyttjar man eldriften optimalt.
Orkar man inte hålla på så är ert troligen bättre att köra i hybrid-läget hela tiden istället för att riskera att bilen laddar upp batteriet själv.. Det är inte speciellt effektivt.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1283645
Det gäller inte T8. Den laddar inte upp batteriet i Pure om du inte väljer ”charge” i menyn. Jag kör nästan uteslutande i Pure (och Power). I Pure blir även bensinmotorn och växellådan optimerade för att dra så lite som möjligt.

En sak som du kan testa är att låsa växeln i 8an. Har du inte paddlar så tryck växelväljaren ner två gånger från D-läget. Först ändras det till B och sen 8. Då är bensinmotorn på helatiden.
Användarvisningsbild
av betterlead
#1283883
Hmm, intressant - jag har paddlar. Hur "låser jag växeln i 8:an"?

Skulle vara intressant att se om jag kan få växellådan att växla lite tätare och mjukare. Jag gillar inte alls växellådan i hybridläget - lirar inte alls bra med bensinmotorn.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1283987
Det är bara att klicka upp 8an med höger paddel. Låser den inte då så klicka ner växelväljaren två gånger som jag beskriver ovan 😊

Jag använder faktiskt aldrig hybridläget. Antingen blir det individual (med pure för drivlinan) eller Power. På vinter kan jag även köra i awd.
Användarvisningsbild
av betterlead
#1284064
På min bil funkar det inte att paddla upp till 8:an - bilen växlar genast ned igen om jag inte kör i minst ca 80 km/h.
Att stega ned växelspaken två steg från läge D, låser inget. Jag får bara läge B.
Användarvisningsbild
av LaserJet
#1284131
I läge B, trycker du neråt en gång till och voila den växlar ned och du har manuell kontroll med spaken, men bara nedåt.
Har du paddlar kan du växla upp/ned som du vill

8:an kan du aldrig köra på i 80km/h, det tillåter den inte, 7:an går fint

:-D
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 18

Jag har en V60 2018 som inte varnar för att[…]

Brainys V60

Oj! Såg inte bra ut vid batteripolen! :-/

Ok, då förstår jag. Tidigare mode[…]

Hej! Jag ligger just nu relativt långt i pl[…]