Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ice71
#1260456
KeJo skrev: fre 06 jul 2018, 23:05
Volvordesign89 skrev:
Ice71 skrev:Haft bilen ett par veckor nu. Riktigt trevlig bil tycker jag.
Bytte från XC60 D4 Classic till en T5 FWD denna gång. Blev som volvo anställd näst intill för dyrt att inte byta, då vi får ganska bra rabatt.
Den förra var bra den också, men mycket mera "traktor" över den.
Men en grej som jag reagerat på är AC:n. Tycker den kyler lite dåligt. Blev iskallt nästan med en gång i förra bilen.
Så jag testade för en stund sen (första turen för dagen) hur kallt den blåser. Kollade med termometer i utblåset. Visade då faktiskt 5 grader. Tyckte även att det kändes riktigt kallt. Men efter en lite stund så börjar graderna ticka långsamt uppåt (hade på low) Körde lite ärenden hit och dit. Men fick inte temperaturen att gå ner till mer än 10-11 grader som lägst. Blir ju att det blåser ganska friskt i bilen för att kompensera för värmen som är nu.
Verkar ju som att kylan finns där, men den kommer efter en stund inte fram till utblåset?
Ska kontakta verkstaden och höra vad dom har att säga.
Ingen annan som reagerat på samma sak?
Har reagerat på exakt samma sak med ACn vid rådande värme, man får nästan gå ner på 17-18 för att få det normalt vid gassande sol. På v60n jag hade innan så var temperaturen konstant installd på 21 och hade inte alls samma problem. Kommer även jag ta kontakt med verkstaden inom ett par veckor och se vad som sägs.
Jag upplever samma problem med min nya bil, jämfört med den XC60 -14 jag hade tidigare. Framförallt kyler det dåligt innanför framrutan mot ansiktet, så det blir varmt där när solen skiner. Men jag antar att skillnaden beror på att det på den förra modellen var luftutsläpp efter hela framrutan. På den nya är det enbart en del i mitten.
Ja. Hade den på verkstad i går.
Nån kalibrering av spjäll och påfyllning av köldmedium. Var tydligen lite för lite enligt mekanikern.
Åker därifrån och märkte överhuvudtaget ingen som helst skillnad.
Pratade idag med mekanikern som förklarade vad han gjort (han hade gått hem för dagen när jag hämtade bilen)
Han tyckte att det var helt ok i min bil. Han fick ner kylan till 8.5 grad vid utblåset vid förar dörren. Bra enligt honom.
Enligt mig inte alls bra.
Ok. Nån gång kryper det ner till 8-9 grader. Men sen är det flera grader varmare i utblåsen i mitten. Helt normalt enligt verkstad???
Sen tar det flera minuter innan det börja kyla.
Inte heller ok enligt mig.
Stoooor skillnad från min förra xc60 - 17
Åkte även med en polares Kia ceed idag.
Bilen hade stått i solen flera timmar. Tog ca 5 sekunder innan den blåste kallt som bara den.
En annan uppmaning från verkstaden var att öka fläkthastigheten?? Jo visst. Kan jag jugöra. Men då blåser den ju som bara den om den är på, säg auto 5:an. Hela tiden
Sätter jag den på auto 2:an, fisblåser den bara även om det är 70 grader i bilen.
Blir inte riktigt klok på denna klimatanläggningen.
Summa summarum. Jätte nöjd med bilen, men riktigt riktigt missnöjd med kliman.
Lite rörigt kanske. Men hoppas ni förstår.
Fortsättning följer.......
Användarvisningsbild
av Derank
#1260494
Och det är ingen som reagerat på att vi har den varmaste sommaren sedan ni föddes ....... jag kör alltid reglagen max till vänster och sedan sänker jag hastigheten på fläkten med vredet.

av Ice71
#1260502
Derank skrev:Och det är ingen som reagerat på att vi har den varmaste sommaren sedan ni föddes ....... jag kör alltid reglagen max till vänster och sedan sänker jag hastigheten på fläkten med vredet.

Fast det förklarar inte varför jag, och ett antal fler upplever nya modellerna (XC60, s/v90 XC90) som sämre än föregående modeller. I mitt fall faktiskt sämst av alla bilar jag haft med klimatanläggning. Den första en Saab 9000. Har haft några bilar sen dess.
Sen vet jag inte vad du har för bil då du pratar om reglage och vred. Finns inget sånt i dom nya modellerna.
Som jag skrev tidigare. Fungerade mycket bättre på förra modellen. Satte temperaturen på 21-22. Sen var det bra med det. Nu är det ett väldigt pillande med temperatur upp och ner. Mer fläkt-mindre fläkt.
av PowerPulse
#1260508
LaserJet skrev:Har ingen spårkänslighet på mina 21" XC60T8
Lugn som en filbunke på vägen...
Okay, men har du kollat så att ratten verkligen är rak?
Min drar inte nämnvärt men ratten är något sned, ett par grader för mycket åt vänster. Ställer jag ratten helt rakt så vandrar bilen ca 0,5 meter åt höger på 25 meters körsträcka.
av Kingcool
#1261655
Bilia har just nu 20% på allt i deras webshop! Så jag bokade nyss in en Polestar-optimering av vår T5a :) Hittade inte den på nätet, utan fick ringa dom, och då var det inga problem :)
av wetterstrom
#1261671
Ice71 skrev:
KeJo skrev: fre 06 jul 2018, 23:05
Volvordesign89 skrev:Har reagerat på exakt samma sak med ACn vid rådande värme, man får nästan gå ner på 17-18 för att få det normalt vid gassande sol. På v60n jag hade innan så var temperaturen konstant installd på 21 och hade inte alls samma problem. Kommer även jag ta kontakt med verkstaden inom ett par veckor och se vad som sägs.
Jag upplever samma problem med min nya bil, jämfört med den XC60 -14 jag hade tidigare. Framförallt kyler det dåligt innanför framrutan mot ansiktet, så det blir varmt där när solen skiner. Men jag antar att skillnaden beror på att det på den förra modellen var luftutsläpp efter hela framrutan. På den nya är det enbart en del i mitten.
Ja. Hade den på verkstad i går.
Nån kalibrering av spjäll och påfyllning av köldmedium. Var tydligen lite för lite enligt mekanikern.
Åker därifrån och märkte överhuvudtaget ingen som helst skillnad.
Pratade idag med mekanikern som förklarade vad han gjort (han hade gått hem för dagen när jag hämtade bilen)
Han tyckte att det var helt ok i min bil. Han fick ner kylan till 8.5 grad vid utblåset vid förar dörren. Bra enligt honom.
Enligt mig inte alls bra.
Ok. Nån gång kryper det ner till 8-9 grader. Men sen är det flera grader varmare i utblåsen i mitten. Helt normalt enligt verkstad???
Sen tar det flera minuter innan det börja kyla.
Inte heller ok enligt mig.
Stoooor skillnad från min förra xc60 - 17
Åkte även med en polares Kia ceed idag.
Bilen hade stått i solen flera timmar. Tog ca 5 sekunder innan den blåste kallt som bara den.
En annan uppmaning från verkstaden var att öka fläkthastigheten?? Jo visst. Kan jag jugöra. Men då blåser den ju som bara den om den är på, säg auto 5:an. Hela tiden
Sätter jag den på auto 2:an, fisblåser den bara även om det är 70 grader i bilen.
Blir inte riktigt klok på denna klimatanläggningen.
Summa summarum. Jätte nöjd med bilen, men riktigt riktigt missnöjd med kliman.
Lite rörigt kanske. Men hoppas ni förstår.
Fortsättning följer.......
då skulle du haft den Mazda cx-3 jag hade i 3år som jag bytte mot en golf precis.har aldig någonsin haft så dåligt ac/klimatanläggning i någon annan bil. golfen är som natt o dag går inte o jämföra ,vet inte vad den ger för temp men jag svettades typ när det var varmt ute och fläkten blåste aldrig där man vil att den skulle blåsa,men men är väl så i dagen bilar allt ska väl vara så miljövänligt som det kan bli så ac gasen är väl något som miljöpartiet ska styra, garanterar att det var sjukt mycket bättre kyla för än idag
av jolerius01
#1261688
Kingcool skrev:Bilia har just nu 20% på allt i deras webshop! Så jag bokade nyss in en Polestar-optimering av vår T5a :) Hittade inte den på nätet, utan fick ringa dom, och då var det inga problem :)
Vart hittade du det? På sen en såg jag då ingen rabatt på laddkabel iaf.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

av zsh
#1261707
jolerius01 skrev: tor 26 jul 2018, 18:44
Kingcool skrev:Bilia har just nu 20% på allt i deras webshop! Så jag bokade nyss in en Polestar-optimering av vår T5a :) Hittade inte den på nätet, utan fick ringa dom, och då var det inga problem :)
Vart hittade du det? På sen en såg jag då ingen rabatt på laddkabel iaf.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
https://www.bilia.se/biltillbehor/
av Kingcool
#1261742
jolerius01 skrev:
Kingcool skrev:Bilia har just nu 20% på allt i deras webshop! Så jag bokade nyss in en Polestar-optimering av vår T5a :) Hittade inte den på nätet, utan fick ringa dom, och då var det inga problem :)
Vart hittade du det? På sen en såg jag då ingen rabatt på laddkabel iaf.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Dras av vid utcheckningen :)
av Norbert
#1261888
Jag håller faktiskt med er som klagar på AC:n, samma ruttna AC i min bil 2018 T5, problemet är att det inte riktigt blir kallt när den sprutar ut luften oavsett hastighet, LOW eller 17 grader så är det mer eller mindre ljummet och det har inget med värmen ute utan detta har jag anmärkt sen jag fick bilen för ca 3 månader sen. Min far har en 2014 xc60 och jämföra våra AC är som natt och dag när det gäller kylan, så nog har volvo ställt till det! :-(
  • 1
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30

ABS-lampan är åter och ett tag trodde j[…]

Jag har ingen lösning åt dig men jag ha[…]

DIN bil borde inte ta någon skada om ni kopp[…]

Som Totte säger är det sannolikt den sen[…]