Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ice71
#1257713
Haft bilen ett par veckor nu. Riktigt trevlig bil tycker jag.
Bytte från XC60 D4 Classic till en T5 FWD denna gång. Blev som volvo anställd näst intill för dyrt att inte byta, då vi får ganska bra rabatt.
Den förra var bra den också, men mycket mera "traktor" över den.
Men en grej som jag reagerat på är AC:n. Tycker den kyler lite dåligt. Blev iskallt nästan med en gång i förra bilen.
Så jag testade för en stund sen (första turen för dagen) hur kallt den blåser. Kollade med termometer i utblåset. Visade då faktiskt 5 grader. Tyckte även att det kändes riktigt kallt. Men efter en lite stund så börjar graderna ticka långsamt uppåt (hade på low) Körde lite ärenden hit och dit. Men fick inte temperaturen att gå ner till mer än 10-11 grader som lägst. Blir ju att det blåser ganska friskt i bilen för att kompensera för värmen som är nu.
Verkar ju som att kylan finns där, men den kommer efter en stund inte fram till utblåset?
Ska kontakta verkstaden och höra vad dom har att säga.
Ingen annan som reagerat på samma sak?
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
#1257720
Ice71 skrev:Haft bilen ett par veckor nu. Riktigt trevlig bil tycker jag.
Bytte från XC60 D4 Classic till en T5 FWD denna gång. Blev som volvo anställd näst intill för dyrt att inte byta, då vi får ganska bra rabatt.
Den förra var bra den också, men mycket mera "traktor" över den.
Men en grej som jag reagerat på är AC:n. Tycker den kyler lite dåligt. Blev iskallt nästan med en gång i förra bilen.
Så jag testade för en stund sen (första turen för dagen) hur kallt den blåser. Kollade med termometer i utblåset. Visade då faktiskt 5 grader. Tyckte även att det kändes riktigt kallt. Men efter en lite stund så börjar graderna ticka långsamt uppåt (hade på low) Körde lite ärenden hit och dit. Men fick inte temperaturen att gå ner till mer än 10-11 grader som lägst. Blir ju att det blåser ganska friskt i bilen för att kompensera för värmen som är nu.
Verkar ju som att kylan finns där, men den kommer efter en stund inte fram till utblåset?
Ska kontakta verkstaden och höra vad dom har att säga.
Ingen annan som reagerat på samma sak?
Har reagerat på exakt samma sak med ACn vid rådande värme, man får nästan gå ner på 17-18 för att få det normalt vid gassande sol. På v60n jag hade innan så var temperaturen konstant installd på 21 och hade inte alls samma problem. Kommer även jag ta kontakt med verkstaden inom ett par veckor och se vad som sägs.
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
#1257721
mf135 skrev:Ja, dom är tydligen rätt törstiga bensinvarianterna för det är väl en sådan du har?
Var menar du att den är törstig? :D Ett snitt på 0.77l vid så hög snitthastighet kontra den stora bilen är väl ändå en bra förbrukning? ;)
av Linqid
#1257728
Volvordesign89 skrev:
Ice71 skrev:Men en grej som jag reagerat på är AC:n. Tycker den kyler lite dåligt. Blev iskallt nästan med en gång i förra bilen.
(...)
Har reagerat på exakt samma sak med ACn vid rådande värme, man får nästan gå ner på 17-18 för att få det normalt vid gassande sol. På v60n jag hade innan så var temperaturen konstant installd på 21 och hade inte alls samma problem. Kommer även jag ta kontakt med verkstaden inom ett par veckor och se vad som sägs.
Jag tycker mig ha upplevt detta i flera olika helt nya bilar, oberoende av märke/modell. Kan det vara någon ny sorts eco-grej som ställer till det?

"Förr" minns jag precis som ni att man kunde ha bilen inställd runt 20-22° konstant, och det var alltid behagligt i kupén.
av mf135
#1257737
Var menar du att den är törstig? :D Ett snitt på 0.77l vid så hög snitthastighet kontra den stora bilen är väl ändå en bra förbrukning? ;)
Kanske var i sportläget och då är det väl ok. Jag har försökt köra sparsamt men hamnar kring 0,8. Om man lägger spaken åt vänster så ser man att den ligger på 6:an eller 7:an trots lugn körning i 75-80. Man kan lägga i 8:an och köra vidare men varför gör den inte det frivilligt i eco?
av Vålvå
#1257753
T5 AWD är det.
0,77 är exakt 1,5 dl mer än min förra Bmw 520d Rwd F11 på samma sträcka, så jag tycker 0,77 är helt ok med tanke på biltypen och awd m.m.
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
#1257764
mf135 skrev:
Var menar du att den är törstig? :D Ett snitt på 0.77l vid så hög snitthastighet kontra den stora bilen är väl ändå en bra förbrukning? ;)
Kanske var i sportläget och då är det väl ok. Jag har försökt köra sparsamt men hamnar kring 0,8. Om man lägger spaken åt vänster så ser man att den ligger på 6:an eller 7:an trots lugn körning i 75-80. Man kan lägga i 8:an och köra vidare men varför gör den inte det frivilligt i eco?
Fast det kan jag hålla med om, lådan vill väldigt gärna inte växla upp i de hastigheterna du nämner och känslan är att det inte borde vara några problem. Samma sak gäller även att den väldigt gärna vill växla ner för tidigt i uppförsbackar, känslan är att det är onödigt då lådan nästan direkt växlar upp igen... Irriterande!
av Star123
#1257920
Har bytt hjul från 18" till 19", hörde att man ska programmera om hastighetsmätare och färddator, Volvo tar 975:- för detta, någon som har erfarenhet av detta eller gjort det?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1257923
Star123 skrev: ons 04 jul 2018, 16:06 Har bytt hjul från 18" till 19", hörde att man ska programmera om hastighetsmätare och färddator, Volvo tar 975:- för detta, någon som har erfarenhet av detta eller gjort det?
Börja med att räkna ut hur mycket rullomkretsen skiljer i %:
http://www.rullomkrets.se/
av Star123
#1257924
Har bytt hjul från 18" till 19", hörde att man ska programmera om hastighetsmätare och färddator, Volvo tar 975:- för detta, någon som har erfarenhet av detta eller gjort det?
  • 1
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 30
Hur byta drl v60cc

Min högra jättebilliga drl slocknade och[…]

Jag har samma ljud bakifrån på min v60[…]

På min bil (som jag tidigare skrev om i det […]

Köpråd V60 etanol

Det är väl Powershift-låda i dessa[…]