Sida 1 av 3
Fråga angående fjädring/luftfjädring/Four C.
Postat: mån 15 maj 2017, 12:01
av Berrik
Hej hörni!
Jag håller på att bygga ihop en D4 som förmånsbil, och har en fråga angående fjädringsalternativen.
När jag klickar för "Inscription"-paketet står det att följande ingår:
"Aktivt chassi med luftfjädring (fram och bak) (Std på T8)"
När jag sedan ska klicka i extrautrustning finns "Luftfjädring med aktivt Four C chassi" som tillvalsalternativ för 26 900:-.
Vad är skillnaden i fjädring mellan en Momentum-, en Inscription- och en Inscription (Four C)-utrustad bil, och kanske viktigast - vilken ska jag välja? ?:-/
Re: Fråga angående fjädring/luftfjädring/Four C.
Postat: mån 15 maj 2017, 18:19
av KrilleW
Alla bilar har samma fjädring oavsett om det är Momentum eller inscription (R-design har sportchassi)
Det kan du välja som tillval är antingen sportchassi eller luftfjädring Four-C. I plug-inhybriden (T8) så är det dock standard med det sistnämnda.
Vilket du ska välja är givetvis helt upp till dig, och vad för budget din föremålsbil skall hålla sig inom.
Mitt personliga val hade stannat på standardchassit om jag hade orginalhjulen. Om jag valde till större hjul hade jag köpt luftfjädring för att kompensera för den försämrade komforten det innebär.
Är budgeten begränsad så skulle jag nog välja B&W ljudsystem framför luftfjädring :)
Re: Fråga angående fjädring/luftfjädring/Four C.
Postat: mån 15 maj 2017, 23:39
av Berrik
KrilleW skrev:Alla bilar har samma fjädring oavsett om det är Momentum eller inscription (R-design har sportchassi)
Det kan du välja som tillval är antingen sportchassi eller luftfjädring Four-C. I plug-inhybriden (T8) så är det dock standard med det sistnämnda.
Vilket du ska välja är givetvis helt upp till dig, och vad för budget din föremålsbil skall hålla sig inom.
Mitt personliga val hade stannat på standardchassit om jag hade orginalhjulen. Om jag valde till större hjul hade jag köpt luftfjädring för att kompensera för den försämrade komforten det innebär.
Är budgeten begränsad så skulle jag nog välja B&W ljudsystem framför luftfjädring :)
Tack för hjälpen!
Re: Fråga angående fjädring/luftfjädring/Four C.
Postat: mån 05 jun 2017, 15:41
av XC90_Executive
Luftfjädring är inget måste. Det är dock väldigt trevligt!! :D
Jag har kört en XC60 D5 Inscription med 20" och Luftfjädring och det var en mycket trevlig bil!!

-)
Re: Fråga angående fjädring/luftfjädring/Four C.
Postat: tis 20 jun 2017, 15:53
av Takido
Hej om man drar tunga släp ska man då välja det är klarar jag mig med standard fjädring?
Re: Fråga angående fjädring/luftfjädring/Four C.
Postat: tor 22 jun 2017, 19:03
av Sleeper
Tunga släp = luftfjädring!
Re: Fråga angående fjädring/luftfjädring/Four C.
Postat: mån 24 jul 2017, 18:49
av Eiko
Funderer på luftfjæring jeg også. Har bestilt en r-design med 21" hjul og vanlig sportchassi. Sportchassi er 15mm lavere og lite stivere. Selgeren på Volvo anbefaler luftfjæring men sier samtidig at sportigheten i en r-design forsvinner......og det er jo just derfor man gjerne vil en en r-design, pga sportigheten.
Men hva skal man velge? Blir ikke helt enig med meg selv. Har fremdeles mulighet for å endre bestillingen.
Re: Fråga angående fjädring/luftfjädring/Four C.
Postat: mån 24 jul 2017, 18:57
av XC90_Executive
Luftfjädring/Four-c i dynamic ger sportiga köregenskaper! XC60 styr in väldigt fint i kurvorna.
R-design, 21” och luftfjädring låter som en utmärkt kombination

-)
Rekommenderar att göra ett individuellt körläge :)
Re: Fråga angående fjädring/luftfjädring/Four C.
Postat: mån 24 jul 2017, 20:21
av Eiko
Okei. Da får man seriøst vurdere det.
Re: Fråga angående fjädring/luftfjädring/Four C.
Postat: tis 22 aug 2017, 22:34
av Volvorace
Köpte en XC60 i slutet av 2015 med automatisk nivåreglering och 20" avior. Vi valde mellan automatisk nivåreglering och four-C. I efterhand visade det sig att säljaren som vi plockade ihop bilen med var mycket dåligt insatt i vad vi valde emellan.
Det blev inte bra. Bilen blev löjligt stötig.
Bilen byttes in efter 3 mån och ny med four-C. Det blev helrätt! Jag upplever att komforten blivit än bättre efter ca 2000 mil.
Bilen fjädrar och är behaglig att åka i och vill man köra tuffare så väljer man sport läget.
När vi byter bil nästa gång blir det med ställbar fjädring!