Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1273310
Ursäkta om jag kapar tråden.
Funderar på en V90 T8 och då kan jag välja Aktivt chassi med luftfjädring för 18900kr.
I den förklarande texten står det att en luftbälg på bakaxeln ersätter bladfjädern.
Blir fundersam på vad skillnaden är på denna och luftfjädring (nivåreglering) bak för 8900kr till "vanliga" V90.
Förklaringstexten är identisk på båda funktionerna på volvo.se
#1273311
Nivåregleringen är vanliga dämpare som justerar upp bilen med hjälp av bilens rörelser. Lastar du tungt så dämparen komprimeras så pumpas dom upp när du kör över ojämnheter mm.
Luftfjädringen har säkert nivågivare och sånt och sen pumpas dämparen upp till rätt höjd.
#1273313
Jo, men är aktiva chassiet för 18900 endast för bakaxeln? Står i den förklarande texten "Ett luftfjädringssystem består av en luftbälg för varje hjul på bakaxeln som ersätter bladfjädern. En dator övervakar hela tiden hur mycket luft varje bälg ska fyllas med av kompressorn. Därför anpassar systemet sig ständigt till vägförhållanden, körstil, lasttyngd och kultryck."
#1273553
Om det är XC60 vi pratar om så skippa luftfjädringen. Den har generellt fått dåligt betyg (jämfört med Audi och BMW) i de flesta tester. Jag har testat motsvarande XC60 både med och utan luftfjädring och upplever luftfjädringen som snäppet stötigare an den vanliga. Med tanke på den korta garantitiden på Volvo (2 år) och de många problem XC90 har haft med kompressorhaverier(snordyrt att fixa) p.g.a. läckage så var valet inte svårt att skippa den.
Om du inte värderar möjligheten att höja och sänka bilen mycket högt, då kanske det kan vara värt det.
Andrahandsmarknaden kommer troligen att undvika bilarna med luftfjädring.
#1273854
Jag har pratat med min lokala åf.
Förklaringen är:
För V90 är det "vanlig" nivåreglering för 8900kr eller en nivåreglering som är kopplad till Drive Mode Setting för 18900kr som gäller.
Gemensamt för båda är att det endast är på bakaxeln, dvs inget 4C-chassi på V90.
På XC-60 däremot är det 4C-chassi på alla 4 hjul.
#1273864
Det sitter ställbara dämpare på alla 4 hjulen och så är det luftfjädring bak på V90/S90 om man väljer 4c chassi (18900kr). Det för 8900kr så bytes bara bladfjädringen ut mot luft så nivåreglering kan ske.

https://youtu.be/HzbBo7v9FRM

Mvh
Per
#1273966
Tack @pergrein,
Innebär det att man kan höja och sänka bilen om den har 4C chassiet för 18900kr?
#1274051
Man kan ej sänka hela bilen pga ingen luftfjädring fram. Sänka den bak för lastning vet jag inte men troligen inte för den är ju redan låg om man jämför mot XC60/XC90.

Mvh
Per

Bilen klagar hela tiden på låg batter[…]

Tack, ska kika. Försökt rikta in mig mot[…]

Volvo 340 orange motorlampa

Enligt den nedärvda erfarenheten är thin[…]

Fick idag et priserbjudande på hela arbe[…]