Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LJN
#1516863
Och min flyttades från V51 till V52? Fråga, from med 1.1.2023 så blir det nog ingen bonus alls för XC60 T6 Recharge. Är det 1:a registreringsdag eller leveransdag som gäller för bonusberäkning?
av Lockis
#1516898
LJN skrev: tor 27 okt 2022, 19:01 Och min flyttades från V51 till V52? Fråga, from med 1.1.2023 så blir det nog ingen bonus alls för XC60 T6 Recharge. Är det 1:a registreringsdag eller leveransdag som gäller för bonusberäkning?
När bilen tas i trafik.
Användarvisningsbild
av Hanzon
#1518254
LJN skrev: tor 27 okt 2022, 19:01 Och min flyttades från V51 till V52? Fråga, from med 1.1.2023 så blir det nog ingen bonus alls för XC60 T6 Recharge. Är det 1:a registreringsdag eller leveransdag som gäller för bonusberäkning?
Regeringen stoppar all klimatbonus from imorgon.
https://www.expressen.se/ekonomi/regeri ... for-bilar/
Senast redigerad av 1 Hanzon, redigerad totalt 0 gånger.
av Lockis
#1518257
Hanzon skrev:
LJN skrev: tor 27 okt 2022, 19:01 Och min flyttades från V51 till V52? Fråga, from med 1.1.2023 så blir det nog ingen bonus alls för XC60 T6 Recharge. Är det 1:a registreringsdag eller leveransdag som gäller för bonusberäkning?
Blir nog ingen bonus överhuvudtaget oavsett leveransdatum. Regeringen stoppar all klimatbonus from imorgon.
https://www.expressen.se/ekonomi/regeri ... for-bilar/
Du borde läsa bättre. Alla bilar som är BESTÄLLDA innan den 8/11 kommer få bonus (om det finns pengar kvar i bonus kassan). Så beställer du imorgon bör du få bonus. Men alla bilar som beställs from onsdag blir utan.
Idiotisk ändring. Blir det inte billigare att köpa Bensin och Diesel nu?
Användarvisningsbild
av bem
#1518356
Nästa logiska steg borde väl bli att ta bort den oerhört låga årliga vägtrafikskatten 360 kr på rena elbilar och laddhybrider?
Tyckte jag hörde miljöministern häromdagen uttala sig i TV att elektrifieringen (av fordon) är (enda?) vägen mot framtiden (ja nåt i den stilen sa hon). Mer pengar till stadskassan med skippad miljöbonus (och den väl oundvikligen högre vägtrafikskatt för rena elbilar och laddhybrider så småningom?). Detta kombinerad med mycket höga bilpriser generellt och höga bränslepriser (fossil och el) kanske gör vi väljer åka längre i det vi redan har. Vissa kanske byter till snål fossildriven bil, ny eller beg?
Jag har märkt det är mycket mindre bilar ute på vägarna numera, det jag ser när jag åker till/från jobbet. Kanske många åker kollektivt eller samåker? Mest lastbilar och långtradare på vägarna häromkring när jag åker till/från jobbet (6 mil till och lika långt hem). Gissar pengar skall användas till laddinfrastruktur istället för att ge ekonomiskt stöd till inköp elbilar eller laddhybrider med miljöbonus. Det var en gradvis avveckling av miljöbonusen påbörjad redan men det blev allt lite tvärt avslut nu.
av Lockis
#1518359
bem skrev:Nästa logiska steg borde väl bli att ta bort den oerhört låga årliga vägtrafikskatten 360 kr på rena elbilar och laddhybrider?
Tyckte jag hörde miljöministern häromdagen uttala sig i TV att elektrifieringen (av fordon) är (enda?) vägen mot framtiden (ja nåt i den stilen sa hon). Mer pengar till stadskassan med skippad miljöbonus (och den väl oundvikligen högre vägtrafikskatt för rena elbilar och laddhybrider så småningom?). Detta kombinerad med mycket höga bilpriser generellt och höga bränslepriser (fossil och el) kanske gör vi väljer åka längre i det vi redan har. Vissa kanske byter till snål fossildriven bil, ny eller beg?
Jag har märkt det är mycket mindre bilar ute på vägarna numera, det jag ser när jag åker till/från jobbet. Kanske många åker kollektivt eller samåker? Mest lastbilar och långtradare på vägarna häromkring när jag åker till/från jobbet (6 mil till och lika långt hem). Gissar pengar skall användas till laddinfrastruktur istället för att ge ekonomiskt stöd till inköp elbilar eller laddhybrider med miljöbonus. Det var en gradvis avveckling av miljöbonusen påbörjad redan men det blev allt lite tvärt avslut nu.
"skatte" rabatten på elbilar får man nog ha kvar något år till då det just nu verkar vara det enda incitamentet för många att köra laddbar bil.
Skulle man ta bort den rabatten samtidigt som inköpspriserna är såhär höga blir det nog dåligt. En elbil för 600' har en moms på 120' medans en bensin/diesel för 350' har en moms på 70' det skiljer sig mao 50' i skatt på dessa bilar vid inköp. Malus kanske gör att skatten på en bensin/diesel bil hamnar ungefär på samma ställe.

Nåja, vi får väl se vad som händer. Just nu ska vi nog vara beredda på det mesta. ROT/RUT kanske också ryker snart. Eller varför inte Grön Teknik? Behöver folk verkligen subventionerade solceller och laddboxar? :-o
av Nico1975
#1518362
Lockis skrev:
Hanzon skrev:
LJN skrev: tor 27 okt 2022, 19:01 Och min flyttades från V51 till V52? Fråga, from med 1.1.2023 så blir det nog ingen bonus alls för XC60 T6 Recharge. Är det 1:a registreringsdag eller leveransdag som gäller för bonusberäkning?
Blir nog ingen bonus överhuvudtaget oavsett leveransdatum. Regeringen stoppar all klimatbonus from imorgon.
https://www.expressen.se/ekonomi/regeri ... for-bilar/
Du borde läsa bättre. Alla bilar som är BESTÄLLDA innan den 8/11 kommer få bonus (om det finns pengar kvar i bonus kassan). Så beställer du imorgon bör du få bonus. Men alla bilar som beställs from onsdag blir utan.
Idiotisk ändring. Blir det inte billigare att köpa Bensin och Diesel nu?
Men när bilen kostar mer än 700.00 kr få man aldrig en bonus. Så det är välgdigt få XC60 bilar som kan få bonusen ;-)
  • 1
  • 203
  • 204
  • 205
  • 206
  • 207
  • 226

Walt (Disney) https://www.google.com/[…]

Lägg dig under bilen m hasplåten borta,[…]

På frugans förra bil (VW Passat 04 AWT […]

Uppdatering på den trasiga "bränsl[…]